Saab 9-5 slang spjällhus

Smurfen40
14 mars 2019 · 689 Inlägg

Kollade över mina vacumslangar idag,
På baksidan av spjällhuset så fanns där en sprucken slang som går till ett plaströr.
Vad är detta för släng??
Är det en vacumslang eller retur bensinslang??
Saab 9-5 2,3 2004

Senast redigerat av Smurfen40 (14 mars 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Xebers76
14 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Bild.

Snurriis
14 mars 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Kollade över mina vacumslangar idag,
På baksidan av spjällhuset så fanns där en sprucken slang som går till ett plaströr.
Vad är detta för släng??
Är det en vacumslang eller retur bensinslang??
Saab 9-5 2,3 2004

Lättast om du tar en bild på slangen vart den sitter. Kan hjälpa dig då lite bättre wink

Smurfen40
14 mars 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:
Kollade över mina vacumslangar idag,
På baksidan av spjällhuset så fanns där en sprucken slang som går till ett plaströr.
Vad är detta för släng??
Är det en vacumslang eller retur bensinslang??
Saab 9-5 2,3 2004

Lättast om du tar en bild på slangen vart den sitter. Kan hjälpa dig då lite bättre wink

Får inte upp bilden men på min sida så finns bilden
Saab 9-5

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
zzr94092
14 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Kan inte vara bränsleslang till spjällhuset, bränslet kommer till spridarna /returen går till tanken...
Kan det vara vacum till servon?

Smurfen40
14 mars 2019 · 689 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan inte vara bränsleslang till spjällhuset, bränslet kommer till spridarna /returen går till tanken...
Kan det vara vacum till servoon?

Exakt min tanke
Kan den gå till magnetventilen??
Tror den här nått med turbo att göra nämligen.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
14 mars 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

zzr94092 skrev:
Kan inte vara bränsleslang till spjällhuset, bränslet kommer till spridarna /returen går till tanken...
Kan det vara vacum till servoon?

Exakt min tanke
Kan den gå till magnetventilen??
Tror den här nått med turbo att göra nämligen.

Bränsle är det inte, bränsleslang syns ovanför i bilden.

Ser ut som att det är en slang som går ner till servot, alternativt laddtryckt styrningen svårt att se då man bara ser en liten stump av den.

Om ingen annan här inne vet så kollar jag i morgon bitti i min å ser va den är till för

Smurfen40
15 mars 2019 · 689 Inlägg

Recirkulationen för tankurluftning ska den slangen tydligen ha med att göra.
Andra änden ska tydligen gå till ett T-kors som går vidare till någon slang som sen går till magnetventilen.
Så om jag fattar detta rätt så är det en vacumslang iallafall??

Hittade detta inlägget på en annan tråd.

#8

Folk säger så bara för att dom har hört det någonstanns. Ska du göra det riktigt så ska du leta rätt på T-korset som sitter på R-slangen. Den sitter tillsammans med 2 andra slangar på magnetventilen bakom kylarbalken.
Ryck loss den ensliga slangen och plugga änden som blev utan slang.
Sedan ska du leta dig upp till en slang som går in bakom spjällhuset (gasspjället). Detta är andra änden av slangen du nyss ryckte. Denna ska också isär och pluggas in mot spjällhuset.
Så, nu har tagit bort recirkulationen från tankurluftningen. Man gör så därför att backventilerna i det systemet kan börja bråka och släppa förbi laddtryck osv.
Kolla även den lilla vita backventilen som sitter på slangen som går ut från ventilkåpan. Den är känd att gå sönder. Ska gå att suga från ventilkåpan men inte blåsa till den.

Senast redigerat av Smurfen40 (15 mars 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang