Köpråd - så billig bil som möjligt

JumpyWizard
14 mars 2019 · 5 Inlägg

Hej!
Kunde inte hitta någon annan tråd i den här prisklassen så ber om ursäkt ifall det redan tagits upp

Har nyligen fyllt 18 och tagit körkortet och nu vill jag ha så billig bil det går. Vad ska man titta efter/undvika? De krav jag har är att den ska vara någorlunda säker, billig i bensin och service och finnas plats för att fixa ljudsystem (baslåda där bak). Service vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv. Vill inte ha automat.
Kan man komma undan med 5000-6000 kr?

Kommer inte köra många mil om året då den framförallt kommer användas för att hålla körkunskaperna vid liv vilket blir några mil varannan/var tredje vecka, annars bara stå utomhus.
Har hållit koll på blocket ett tag tillbaks för att försöka bilda mig en uppfattning om vad som går att få tag på. Tittat på Golf, Polo, Octavia och Fabia. Andra modeller som är bra?

Är medveten om att det inte finns något som heter billigt bilägande men tycker det är kul :p

Mvh Adrian

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Det är helt rätt att börja med en billig bil när man är nyexaminerad förare och det ska du ha en eloge för..
Sen när man får körvana så kan man ju byta upp sig rejält..
I den prisklassen du nämner så kan det tyvärr bli en hel del obehagliga överraskningar, i form  av reparationer..
Köp en bil som du faller för helt enkelt och ta det därifrån..
Jag tycker det viktigaste är att kolla rosten på undersidan och även besiktningsresultatet de senaste åren..

Senast redigerat av _- (15 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
15 mars 2019 · 7 198 Inlägg

JumpyWizard skrev:
Hej!
[i]Kunde inte hitta någon annan tråd i den här prisklassen så ber om ursäkt ifall det redan tagits upp


Har nyligen fyllt 18 och tagit körkortet och nu vill jag ha så billig bil det går. Vad ska man titta efter/undvika? De krav jag har är att den ska vara någorlunda säker, billig i bensin och service och finnas plats för att fixa ljudsystem (baslåda där bak). Service vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv. Vill inte ha automat.
Kan man komma undan med 5000-6000 kr?

Kommer inte köra många mil om året då den framförallt kommer användas för att hålla körkunskaperna vid liv vilket blir några mil varannan/var tredje vecka, annars bara stå utomhus.
Har hållit koll på blocket ett tag tillbaks för att försöka bilda mig en uppfattning om vad som går att få tag på. Tittat på Golf, Polo, Octavia och Fabia. Andra modeller som är bra?

Är medveten om att det inte finns något som heter billigt bilägande men tycker det är kul :p

Mvh Adrian

[/i]
Du har, enligt min mening, börjat i heeeelt fel ände när du kombinerar VAG-produkter med epitetet "modeller som är bra".
Sök dig i stället till japanska bilar såsom Suzuki, Honda, Toyota, Mazda, Nissan.

När du, på t ex Blocket, funnit din bil så går du in på www.car.info/ och tar fram historiken på bilen i fråga.
På biluppgifter.se kan du, i de flesta fall, men inte alla, få fram ägaren.
Allt baserat på att du har tillgång till regnr.
Alla bilar rostar - hur mycket och var - avhängigt föregående ägares omsorg.
Finns inga rostfria bilar.

Generellt har norrlandskörda bilar mindre rostskador p g a mindre saltning.
Pensionärskörda/ägda bilar att föredra före pendlingsbilar i storstadstrafik.

spillolja
15 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Golf och Polo är ganska dyra bilar, så är det någon för 5-6000:--  så är det bottensedimentet som är till salu, men är det i norra halvan av Svergie kan man kanske få en som inte är allt för bortrostad, men här är det privatannonser som gäller

vill man slippa reparationer så ska man kika på fordon som kostar över 100.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
it_mutt Avstängd
15 mars 2019 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

JumpyWizard skrev:
Hej!
[i]Kunde inte hitta någon annan tråd i den här prisklassen så ber om ursäkt ifall det redan tagits upp


Har nyligen fyllt 18 och tagit körkortet och nu vill jag ha så billig bil det går. Vad ska man titta efter/undvika? De krav jag har är att den ska vara någorlunda säker, billig i bensin och service och finnas plats för att fixa ljudsystem (baslåda där bak). Service vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv. Vill inte ha automat.
Kan man komma undan med 5000-6000 kr?

Kommer inte köra många mil om året då den framförallt kommer användas för att hålla körkunskaperna vid liv vilket blir några mil varannan/var tredje vecka, annars bara stå utomhus.
Har hållit koll på blocket ett tag tillbaks för att försöka bilda mig en uppfattning om vad som går att få tag på. Tittat på Golf, Polo, Octavia och Fabia. Andra modeller som är bra?

Är medveten om att det inte finns något som heter billigt bilägande men tycker det är kul :p

Mvh Adrian

[/i]
Du har, enligt min mening, börjat i heeeelt fel ände när du kombinerar VAG-produkter med epitetet "modeller som är bra".
Sök dig i stället till japanska bilar såsom Suzuki, Honda, Toyota, Mazda, Nissan.

När du, på t ex Blocket, funnit din bil så går du in på www.car.info/ och tar fram historiken på bilen i fråga.
På biluppgifter.se kan du, i de flesta fall, men inte alla, få fram ägaren.
Allt baserat på att du har tillgång till regnr.
Alla bilar rostar - hur mycket och var - avhängigt föregående ägares omsorg.
Finns inga rostfria bilar.

Generellt har norrlandskörda bilar mindre rostskador p g a mindre saltning.
Pensionärskörda/ägda bilar att föredra före pendlingsbilar i storstadstrafik.

Få höra nu då. Vad är det nu som är fel på de ÄLDRE VAG-bilarna, torsen. Och den här frågan ställer jag bara till dig.

För det blir väldigt intressant. När nyare VAG-kärror är på tapeten, och någon tar upp en äldre vag, så är "ert" (du & co) försvar "ja men det var på den tiden när VAG fortfarande var bra".
Nu pratar någon om just en äldre VAG. Dvs Golf III-IV alternativt motsvarande första generation A3 (sett till pris).

Så...torsen, vad är så hemskt dåligt med dessa kärror nu då? Kom igen, stå för vad du häver ur dig nu för en gångs skull.

car.info är f.ö. en sida som är full med fel för alla möjliga bilar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sladd40
15 mars 2019 · 15 Inlägg

volvo 740 med b230f fyfan du kommer kunna åk till månen och tillbaka

Meaganeowner
15 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Det blåser upp till storm:cool:

candyweiss
15 mars 2019 · 863 Inlägg

torsen skrev:

JumpyWizard skrev:
Hej!
[i]Kunde inte hitta någon annan tråd i den här prisklassen så ber om ursäkt ifall det redan tagits upp


Har nyligen fyllt 18 och tagit körkortet och nu vill jag ha så billig bil det går. Vad ska man titta efter/undvika? De krav jag har är att den ska vara någorlunda säker, billig i bensin och service och finnas plats för att fixa ljudsystem (baslåda där bak). Service vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv. Vill inte ha automat.
Kan man komma undan med 5000-6000 kr?

Kommer inte köra många mil om året då den framförallt kommer användas för att hålla körkunskaperna vid liv vilket blir några mil varannan/var tredje vecka, annars bara stå utomhus.
Har hållit koll på blocket ett tag tillbaks för att försöka bilda mig en uppfattning om vad som går att få tag på. Tittat på Golf, Polo, Octavia och Fabia. Andra modeller som är bra?

Är medveten om att det inte finns något som heter billigt bilägande men tycker det är kul :p

Mvh Adrian

[/i]
Du har, enligt min mening, börjat i heeeelt fel ände när du kombinerar VAG-produkter med epitetet "modeller som är bra".
Sök dig i stället till japanska bilar såsom Suzuki, Honda, Toyota, Mazda, Nissan.

När du, på t ex Blocket, funnit din bil så går du in på www.car.info/ och tar fram historiken på bilen i fråga.
På biluppgifter.se kan du, i de flesta fall, men inte alla, få fram ägaren.
Allt baserat på att du har tillgång till regnr.
Alla bilar rostar - hur mycket och var - avhängigt föregående ägares omsorg.
Finns inga rostfria bilar.

Generellt har norrlandskörda bilar mindre rostskador p g a mindre saltning.
Pensionärskörda/ägda bilar att föredra före pendlingsbilar i storstadstrafik.

Inlägg redigerat pga trollning.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Torsen, du har helt rätt med pensionärskörda bilar !
Som gammal pensionär så har jag en riskokare som VERKLIGEN är pensionärskörd, men den har adrian ingen chans på tyvärr, för den tänker jag köra helt slut beroende på hur länge jag lever förståss..smile
VAG-historian  vågar jag inte ens kommentera, men jag håller hårt i hatten ifall det börjar storma..smile

Senast redigerat av _- (15 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
15 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Köpte nyss en Megane 06, av alla bilar...

Pedantskött, sommardäck på fina 17" fina fälgar.
Slog nyss om till 9 000 mil.

Dags för byte av kamremsats nr två och VVT-drev och lite annat. Monterade drag.
Byter alla vätskor och oljor. Bytte en inre och en styrled samt kulbult, som glappade lite (Ok vid besiktning i oktober.)
AC:n ska fyllas (är tät).

Det innebär en fördubbling av värdet på bilen.

Rullar den tre år, typ 10 000 mil så kan jag sen ge bort den. Byts då kamremssats, så motsvarar detta hela värdet på bilen, vid den tidpunkten.

Räknar med att köpa Clip (Renaultspecifik ODB).


Undras vad det skulle kostat att motsvarande tid köpt en tre år gammal bil och kört lika långt, därefter sålt?

Tror inte penngahögen räckt till.

Senast redigerat av Meaganeowner (15 mars 2019)

spillolja
15 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Man ska ha i beaktande att begagnade VAG-bilar är ganska dyra att köpa, ägare till modeller med Fsi/Tsi motorer har kanske en benägenhet att behålla dessa då dom är mycket ekonomiska i drift, som med min Tsi som jag nu haft i över 6 år och av mig snart körda 14.000mil  som går att pressa under 1/2-liter milen som regel under än över 0,6 liter/milen mellan tankningarna, en relativt stor och tung bil som drar lika mycket som en Nissan Micra (eller en Renault Clio II 1,2/ 58 Hk)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
15 mars 2019 · 4 014 Inlägg

Man kan leta efter bilar som är "iskalla"  tex. Ford Mondeo  alltså så mycket "Bang for the buck" som möjligt  använd blocket och sök på bilar för tex. max 10.000:-  och nyare än 2006 etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
15 mars 2019 · 7 198 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:
[i]

JumpyWizard skrev:
Hej!
[i]Kunde inte hitta någon annan tråd i den här prisklassen så ber om ursäkt ifall det redan tagits upp


Har nyligen fyllt 18 och tagit körkortet och nu vill jag ha så billig bil det går. Vad ska man titta efter/undvika? De krav jag har är att den ska vara någorlunda säker, billig i bensin och service och finnas plats för att fixa ljudsystem (baslåda där bak). Service vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv. Vill inte ha automat.
Kan man komma undan med 5000-6000 kr?

Kommer inte köra många mil om året då den framförallt kommer användas för att hålla körkunskaperna vid liv vilket blir några mil varannan/var tredje vecka, annars bara stå utomhus.
Har hållit koll på blocket ett tag tillbaks för att försöka bilda mig en uppfattning om vad som går att få tag på. Tittat på Golf, Polo, Octavia och Fabia. Andra modeller som är bra?

Är medveten om att det inte finns något som heter billigt bilägande men tycker det är kul :p

Mvh Adrian

[/i]
Du har, enligt min mening, börjat i heeeelt fel ände när du kombinerar VAG-produkter med epitetet "modeller som är bra".
Sök dig i stället till japanska bilar såsom Suzuki, Honda, Toyota, Mazda, Nissan.

När du, på t ex Blocket, funnit din bil så går du in på www.car.info/ och tar fram historiken på bilen i fråga.
På biluppgifter.se kan du, i de flesta fall, men inte alla, få fram ägaren.
Allt baserat på att du har tillgång till regnr.
Alla bilar rostar - hur mycket och var - avhängigt föregående ägares omsorg.
Finns inga rostfria bilar.

Generellt har norrlandskörda bilar mindre rostskador p g a mindre saltning.
Pensionärskörda/ägda bilar att föredra före pendlingsbilar i storstadstrafik.

Få höra nu då. Vad är det nu som är fel på de ÄLDRE VAG-bilarna, torsen. Och den här frågan ställer jag bara till dig.

För det blir väldigt intressant. När nyare VAG-kärror är på tapeten, och någon tar upp en äldre vag, så är "ert" (du & co) försvar "ja men det var på den tiden när VAG fortfarande var bra".
Nu pratar någon om just en äldre VAG. Dvs Golf III-IV alternativt motsvarande första generation A3 (sett till pris).

Så...torsen, vad är så hemskt dåligt med dessa kärror nu då? Kom igen, stå för vad du häver ur dig nu för en gångs skull.

car.info är f.ö. en sida som är full med fel för alla möjliga bilar.

[/i]
Min största invändning mot VAG-bilar är att de har ett oförtjänt ohemult andrahandsvärde.
Volkswagen var en bra bil på 50- och 60-talet - och kanske rent av in på 70-talet.
Sen släppte man på kvalitetskraven i o m lanseringen av typ 3 och 411/412 samt Passat.
De andra nuvarande i VAG-koncernen ingående märken har väl heller inte rosat marknaden.
Minns Skoda med pendelaxlarna - vältomobilen före MBA.
Den licenstillverkade FIAT:en i Spannien = SEAT.
DKW som bytte namn till AUDI var väl heller inget förstahandsval.
Så går man långt tillbaka - och fram till våra dagar, så har VAG levt på det välförtjänta kvalitetsryktet som VW 1200 hade.
Min åsikt, kryddad med uppgifterna om VAG-växellådorna, VAG-motorerna(VAG är väl det enda bilföretag som lyckats med att få kortare bytesintervall på kamkedjor än på kamremmar) samt dieselgate - som väl berättar det mesta om företagets kvalitetspolicy + att VAG f n står inför att tvingas lösa in 10.000-tals bilar(eller mer) p g a a man släppte ut förseriebilar.

Härutöver grundar jag min åsikt på personlig erfarenhet av Jetta I & II, GOLF II & III samt Vento.
Maken till rosthögar har väl ingen lyckats producera - kombinerat med VAG:s policy vad gäller att godkänna reklamationer angående rostskyddsgarantin, som inte var vatten värd.

Närru, min ståndpunkt står orubbad när det gäller VAG-familjen!

it_mutt Avstängd
15 mars 2019 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:
Min största invändning mot VAG-bilar är att de har ett oförtjänt ohemult andrahandsvärde.
Volkswagen var en bra bil på 50- och 60-talet - och kanske rent av in på 70-talet.
Sen släppte man på kvalitetskraven i o m lanseringen av typ 3 och 411/412 samt Passat.
De andra nuvarande i VAG-koncernen ingående märken har väl heller inte rosat marknaden.
Minns Skoda med pendelaxlarna - vältomobilen före MBA.
Den licenstillverkade FIAT:en i Spannien = SEAT.
DKW som bytte namn till AUDI var väl heller inget förstahandsval.
Så går man långt tillbaka - och fram till våra dagar, så har VAG levt på det välförtjänta kvalitetsryktet som VW 1200 hade.
Min åsikt, kryddad med uppgifterna om VAG-växellådorna, VAG-motorerna(VAG är väl det enda bilföretag som lyckats med att få kortare bytesintervall på kamkedjor än på kamremmar) samt dieselgate - som väl berättar det mesta om företagets kvalitetspolicy + att VAG f n står inför att tvingas lösa in 10.000-tals bilar(eller mer) p g a a man släppte ut förseriebilar.

Härutöver grundar jag min åsikt på personlig erfarenhet av Jetta I & II, GOLF II & III samt Vento.
Maken till rosthögar har väl ingen lyckats producera - kombinerat med VAG:s policy vad gäller att godkänna reklamationer angående rostskyddsgarantin, som inte var vatten värd.

Närru, min ståndpunkt står orubbad när det gäller VAG-familjen!

Så vad är dåligt med växellådorna på bilarna bland årsmodellerna som TS pratar om menar du (sett till de pengar TS vill lägga)?

Hur har kamkedjornas kvalité idag någon större inverkan på bilar som TS tittar på menar du?

Dieselgate...också högst relevant för bilar som TS tittar på förstår jag...

Deras rostskyddsgaranti, speciellt då vi pratar om bilar, igen sett till pengarna TS vill lägga (dvs "5-6000kr), runt slutet på 90-talet/början på 2000-talet, är givetvis också högst intressant för TS. Tillämplig som få givetvis...

Att Skodan slog runt i slutet på 70-talet...också otroligt matnyttigt för TS kan jag tänka mig...


Nej nej, bilarna i koncernen har aldrig rosats. Inte senaste A6:an (för det är ju tydligen relevant med bilar som inte alls har att göra med TS' tanke), eller för den del e-tron, absolut inte. Totalt ratade av hela världsbilpressen....

Nu efterfrågade jag inte vad du tycker, utan vad som de facto var dåligt med vag-kärrorna i den period som TS är intresserad av. Men fine...efter mycket om och men fick du ju med en sak.

Så...förutom att de rostar så hade du alltså inget konkret att komma med varför VAG-bilarna i denna period var skit. Och då möjligen att du personligen tycker att de behåller sitt pris lite för bra.
Så....Du passade bara på att få kräka av dig lite om VAG oavsett hur lite det har att göra med tråden i sig. Ovanligt och case closed.


-out-


- - - Edit - - -

Och varför blir jag irriterad?

Jo, TS pratar om bilar som ligger i slutet på 90-talet början på 2000-talet (igen, sett till pengarna som den samme vill lägga). Och så kommer det någon och säger "vag är skit". Fine, det får man givetvis tycka, men på frågan VARFÖR vag är skit, så hänvisas till en massa, för TS, totalt meningslöst jävla drabbel som inte TS kommer komma i närheten av utifrån de premisser som TS satt.

Detta talar ju givetvis inte "någon" om; att det inte egentligen gäller bilar som är aktuella för TS, utan håller ståndaktigt bara fast vid sitt "vag är skit...... pga dieselgate, pga dåliga kamkedjor" osv... som, igen, inte är något TS behöver bry sig om.

Hade "Någon" i detta fall sagt "ja, för de pengarna får du Bil X eller Bil Y...dessa har en tendens att rosta, antingen generellt eller på Plats A, B & C" så absolut. Men, blajet som folk kommer dragande med är ju bara hopplöst irrelevant i sammanhanget.

Lika relevant som att avråda TS från att köpa något asiatiskt för "på 70 och 80-talet rostade dessa upp inom 5 år"...nu ska ju inte TS köpa något från 70 eller 80-talet...men...det var ju så. Då måste man ju kunna använda det som argument....och givetvis som fullt relevant och vettigt argument....

Ytterst tröttsamt

- out 2 -

Senast redigerat av it_mutt (15 mars 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JumpyWizard
15 mars 2019 · 5 Inlägg

Okej, men är det framförallt det individuella skicket och rostmängden som spelar roll? Bilmodellen i sig mindre viktig?
Hur är det med franska bilar, 206 brukar komma upp ganska billigt?

it_mutt Avstängd
15 mars 2019 · 10 388 Inlägg

JumpyWizard skrev:
Okej, men är det framförallt det individuella skicket och rostmängden som spelar roll? Bilmodellen i sig mindre viktig?
Hur är det med franska bilar, 206 brukar komma upp ganska billigt?

Min erfarenhet, som bara bygger på ett fåtal 206:or; rost och strulande bakaxel. Och lite elfel (i de jag personligen petat på har det inte varit några större elfel)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
15 mars 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
För 5000-6000 kr får man inte mycket till bil! Tyvärr! -Men! Har man tur kan man naturligtvis hitta en kärra som fungerar men den den prisklassen hamnar man runt årsmodellerna runt 1990, och då kan bilarna var regält nergångna.
Vad ska man titta på?
Jo! Rost! Vissa märken mer än andra! Alla har inte helgalvad kaross som Audi (Audi 100, 200 och 80 från 1982) BMW och Mercedes!  Volvo 740/745 och SAAB lite senare.
Men en bil funkar ju även om den är lite rostig.

Rökfri och hundfri!
Skulle aldrig köpa en begagnad bill av en rökare!
Hundägare likaså!

Sen ska allting i bilen funka!
Bilen ska vara besiktigad och skattad!
Kolla följande:
Alla reglage ska fungera, Fläkten, Värme i stolarna, Vindrutetorkare, AC (om den nu har det), Motorn ska vara tät och lite läcka vare sig vatten eller olja, Kylarvätskan ska var ren (rosa eller lila), Däcken ska vara i bra kondition och inte för gamla, Bromsarna ska fungera bra även handbromsen, Kopplingen funka bra ,ta högt upp. Dörrar gå att stänga och låsa och minst 2 nycklar ska medfölja.
osv osv.
För bilar under 100000kr kan du inte räkna med att allt ska funka och inte över det heller så
är du ovan att  mecka med bilar så ta med dig någon som är van så du inte köper "grisen i säcken"!
Sen vilket bilmärke du väljer spelar inte så stor roll! Sen finns det naturligtvis bilmärken jag personligen inte skulle välja på grund av att jag har erfarenhet av att de rostar eller saker går sönder eller att de inte är så komfortabla /tysta att köra.

caromania Forummoderator
15 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Absolut inga problem att hitta vettiga bilar för 5-6000. Det gäller att kolla på Doldisar. De märkena som ör kalla på marknaden, som inte så många vill ha. Inte för att de är sämre utan för att de är mindre coola.
En mycket pålitlig billig bil skulle vara en Toyota Carina E. Dessutom hyfsat bränslesnål.
Rover 620si. Honda Accord i frack. Hur bra kvalitet som helst. Samma med Rover 820 även om den har den gamla Rovermotorn som är lite mer törstig men lika pålitlig som en B23.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2019 · 17 380 Inlägg

caromania skrev:
Absolut inga problem att hitta vettiga bilar för 5-6000. Det gäller att kolla på Doldisar. De märkena som ör kalla på marknaden, som inte så många vill ha. Inte för att de är sämre utan för att de är mindre coola.
En mycket pålitlig billig bil skulle vara en Toyota Carina E. Dessutom hyfsat bränslesnål.
Rover 620si. Honda Accord i frack. Hur bra kvalitet som helst. Samma med Rover 820 även om den har den gamla Rovermotorn som är lite mer törstig men lika pålitlig som en B23.

Skön fredags-tråd...

Jag ser absolut inga problem med att köpa en Golf III:a i hyfsat skick. Helst inte tonårskörd och toksänkt då...

Toyota Carina E är ett vettigt val det med, kanske bättre.
Mazda 323/626 tidigt 90-tal, varför inte?
Corolla, Tja, svåra att ta död på.
Volvo 940? Nja, Reginasprutet är inte känt för att vara bra.
Volvo 740? För dyra. I den prisklassen är de skrot. Om man inte har tur som jag hade smile
Fiat Punto? Inte dum alls.
Bmw? Nej.
Mercedes? Nej.
Opel? Nej.
Nissan Almera? Ja, om man hittar någon som har karossen kvar... Går tokbilligt.
KIA/Hyundai? Utan tvekan. (De är i princip samma bilar)

Överlag så är det som sägs ovan: Allt ska fungera. Kolla noga värme/kyla, torkare, lampor, fläkt osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2019 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
För 5000-6000 kr får man inte mycket till bil! Tyvärr! -Men! Har man tur kan man naturligtvis hitta en kärra som fungerar men den den prisklassen hamnar man runt årsmodellerna runt 1990, och då kan bilarna var regält nergångna.
Vad ska man titta på?
Jo! Rost! Vissa märken mer än andra! Alla har inte helgalvad kaross som Audi (Audi 100, 200 och 80 från 1982) BMW och Mercedes!  Volvo 740/745 och SAAB lite senare.
Men en bil funkar ju även om den är lite rostig.

Rökfri och hundfri!
Skulle aldrig köpa en begagnad bill av en rökare!
Hundägare likaså!

Sen ska allting i bilen funka!
Bilen ska vara besiktigad och skattad!
Kolla följande:
Alla reglage ska fungera, Fläkten, Värme i stolarna, Vindrutetorkare, AC (om den nu har det), Motorn ska vara tät och lite läcka vare sig vatten eller olja, Kylarvätskan ska var ren (rosa eller lila), Däcken ska vara i bra kondition och inte för gamla, Bromsarna ska fungera bra även handbromsen, Kopplingen funka bra ,ta högt upp. Dörrar gå att stänga och låsa och minst 2 nycklar ska medfölja.
osv osv.
För bilar under 100000kr kan du inte räkna med att allt ska funka och inte över det heller så
är du ovan att  mecka med bilar så ta med dig någon som är van så du inte köper "grisen i säcken"!
Sen vilket bilmärke du väljer spelar inte så stor roll! Sen finns det naturligtvis bilmärken jag personligen inte skulle välja på grund av att jag har erfarenhet av att de rostar eller saker går sönder eller att de inte är så komfortabla /tysta att köra.

Bilar som kostar 20k och över så kräver jag att allt ska funka och det gör det. Vad köper du för vrak Jaka? Man kan visst hitta en kälke för 6k som är pålitlig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang