Köpråd - så billig bil som möjligt

xXSammy
15 mars 2019 · 6 569 Inlägg

spillolja skrev:
Man kan leta efter bilar som är "iskalla"  tex. Ford Mondeo  alltså så mycket "Bang for the buck" som möjligt  använd blocket och sök på bilar för tex. max 10.000:-  och nyare än 2006 etc.

Ford Focus 98-04 är också en vettig bil för den prisklassen
Även Fiesta  02-06

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2019 · 17 460 Inlägg

xXSammy skrev:

spillolja skrev:
Man kan leta efter bilar som är "iskalla"  tex. Ford Mondeo  alltså så mycket "Bang for the buck" som möjligt  använd blocket och sök på bilar för tex. max 10.000:-  och nyare än 2006 etc.

Ford Focus 98-04 är också en vettig bil för den prisklassen
Även Fiesta  02-06

Absolut!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JumpyWizard
16 mars 2019 · 5 Inlägg

Tack för alla svar! Ska bli att åka och titta på de bilarna som dyker upp som verkar lovande och förhoppningsvis kunna avgöra om det är något att ha. Skulle det bli en golf hade jag nog tänkt mig en IV:a då jag sett några för ca 7000kr smile

jaka54 skrev:
Hej!
För 5000-6000 kr får man inte mycket till bil! Tyvärr! -Men! Har man tur kan man naturligtvis hitta en kärra som fungerar men den den prisklassen hamnar man runt årsmodellerna runt 1990, och då kan bilarna var regält nergångna.
Vad ska man titta på?
Jo! Rost! Vissa märken mer än andra! Alla har inte helgalvad kaross som Audi (Audi 100, 200 och 80 från 1982) BMW och Mercedes!  Volvo 740/745 och SAAB lite senare.
Men en bil funkar ju även om den är lite rostig.

Rökfri och hundfri!
Skulle aldrig köpa en begagnad bill av en rökare!
Hundägare likaså!

Sen ska allting i bilen funka!
Bilen ska vara besiktigad och skattad!
Kolla följande:
Alla reglage ska fungera, Fläkten, Värme i stolarna, Vindrutetorkare, AC (om den nu har det), Motorn ska vara tät och lite läcka vare sig vatten eller olja, Kylarvätskan ska var ren (rosa eller lila), Däcken ska vara i bra kondition och inte för gamla, Bromsarna ska fungera bra även handbromsen, Kopplingen funka bra ,ta högt upp. Dörrar gå att stänga och låsa och minst 2 nycklar ska medfölja.
osv osv.
För bilar under 100000kr kan du inte räkna med att allt ska funka och inte över det heller så
är du ovan att  mecka med bilar så ta med dig någon som är van så du inte köper "grisen i säcken"!
Sen vilket bilmärke du väljer spelar inte så stor roll! Sen finns det naturligtvis bilmärken jag personligen inte skulle välja på grund av att jag har erfarenhet av att de rostar eller saker går sönder eller att de inte är så komfortabla /tysta att köra.

Vilka menar du ha galvaniserad respektive inte? Haha lite trögfattad på kvällen men tycker mig kunna tolka det åt båda hållen

jaka54
16 mars 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
Jo! Att Audi ,Mercedes och BMW samt SAAB och Volvo redan hade galvad kaross på åttiotalet, men att flera andra bilmärken inte hade det.
Visst kan få tag på en "fungerande"  bil för runt 10000kr men rosten finns garanterat där. Sen handlar allt vad man har för krav. Ska man bara ha en bil "att köra med " utan en tanke på utseende och fräschör, så visst! Då kan man kanske hitta en bil för de pengarna om man har tur.

Utmarks-Loke
16 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Två av de absolut bästa bilarna jag haft kostade vardera 4500kr. Den ena var min allra första bil, en VW polo -84 som jag köpte -99. Den fick lida mycket men startade och gick trots detta. Runt 2002 köpte jag en bmw 318i -88, jag ville bara ha något billigt att åka omkring i men vilken fantastisk bil! Hade ingen aning om vilken körglädje och byggkvalitet man kunde hitta i en sådan gammal bil.
Men man får ändå räkna med att grejer går sönder på bilar i den prisklassen. Inte nödvändigtvis dyra grejer men skall man lämna in för reparation blir det dyrt. Man måste lära sig att skruva själv.
Om jag skulle köpa en bil i den prisklassen idag skulle jag nog satsa på en golf 3 eller 4, de var fortfarande bra bilar på den tiden och priserna på framför allt treorna kommer snart börja stiga. Som vanligt, köp ingen med VR6, automat, fyrhjulsdrift eller annat onödigt som kan och kommer att gå sönder. Vanlig 1,6 eller 1,8l bensin är det bästa.

spillolja
16 mars 2019 · 4 020 Inlägg

Jag tror att det är svårt att få tag på billiga bilar i bra skick, marknaden är mycker mer internationell än var den var för 20-30 år sedan,  mycket går till Öststaterna och Afrika, Blocket finns tillgänglig utanför landsgränsen
samma fenomen med att köpa bildelar från Tyskland, Frankrike etc. är något som vuxit dom senaste 10 åren, inte ovanligt att bilskrotarna vill ha mer för begagnade delar än vad nytt kostar från nämda länder

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mack855
16 mars 2019 · 1 354 Inlägg

Inte läst alla svar men tror ingen sagt detta- Seat cordoba. Morsan hade en sån när jag var lite större än barn, lillebilen bara puttra på. Startmotorn fick bytas under de 5-6000 mil morsan hade bilen utöver vanlig service!

Skål mvh spendrups premium gold en lördag som denna big_smile

JumpyWizard
7 april 2019 · 5 Inlägg

Uppdatering!
Har inte köpt mig någon bil än men ska åka och titta på en imorgon (blir idag enligt datum) som jag tycker verka lovande! Tänkte bara höra om det kan vara något att ha?
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_f … 5.htm?sa=1

Mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2019 · 13 733 Inlägg

Seat arosa sätter jag mina pengar på.. Äger 3st just nu ägt totalt 4st lätt dom mest problemfri bilar jag ägt.. Ingen har kostat inärheten av 5-6k. Den dyraste gav jag 3.400kr köptes osedd på tradera.     Körde runt 10k med den visst var det lite fel på den men inga stora dyra saker.       Tantens bil är den billigaste.  Den fick vi gratis      bes 3år i rad med blankt papper. Enda som gått sönder är avgassystemet .   Som bonus är försäkring billig relativt låg skatt och drar lite..    Högsta jag fått upp någon av dom i är 0.67 då körde jsg full gas en hel tank   alltid fullgasväxlingar och "höga" farter..      Den nackdelen jag ser är väll stt dom är aningen motorsvaga med 60hk men jag har kört bilar med dubbla effekt som är slöare så inga problem att komma upp i 50km/h innan dom mesta vid stopljusen ens hunnit börja rulla iväg.   Men efter 140 är det rätt trögt även om dom klarar upp till 160-180 beronde på nedförslutet hemlängtan osv.. Sen är det ju inget att krocka med men vem hur ofta krockar en människa?      Går att få roliga min gråa i profilen är sjukt rolig att köra.  Kör den hellre än både våran 2010 polo eller våran 2005ans peugeot 407a

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
7 april 2019 · 7 233 Inlägg

Har ännu en rekommendation att komma med.
Gå in på Blocket.
Sök på bilar under 5.000:- i Stockholmsområdet, så att du bekvämt kan nå säljare med buss eller T-bana.
Utöka eventuellt till närliggande län/landskap, så att du kan medelst P-tåg kan besöka säljare.
Välj en udda bil, t ex Nissan eller Suzuki - men INTE LADA NIVA.
Båda förstnämnda undervärderade "slitvargar".
Se till att bilen är besiktad minst ett år framåt.
Och du, snabba på, för nu börjar suget efter billiga "sommarbilar".
Lycka till.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2019 · 17 460 Inlägg

JumpyWizard skrev:
Uppdatering!
Har inte köpt mig någon bil än men ska åka och titta på en imorgon (blir idag enligt datum) som jag tycker verka lovande! Tänkte bara höra om det kan vara något att ha?
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_f … 5.htm?sa=1

Mvh

De brukar rulla på. Kolla så ABS-bromsarna fungerar och att även lampan gör det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2019 · 4 917 Inlägg

Med tanke på överskriften..
Bevaka blocket under rubriken bortskänkes..
Billigare kan det sannerligen inte bli..smile
Det kan ta lite tid, men chansen finns..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
7 april 2019 · 4 250 Inlägg

Vad blev det för nått? Visst går det att hitta billiga bilar! Finns hur mycket som helst att välja mellan, man ska vara beredd på att få reparera lite då och då. Sök på bilar som kostar typ 15.000 och sen gnäll och provkör och pruta ner till 10, då har du fixat nått bra. kolla typ volvo 850, s70, kanske tom s60. Ser massor på blocket för dom priserna. Bmw kan man också hitta, 316-318 inga fel på dom, starka 4or i dom som går bra, som sagt gäller alla bilar kolla så att dom är besiktade ett bra tag framöver. Gå på magkänslan, provkör ordentligt och pruta som fan.

Ursäkta nu måste ja bråka lite me it:mutt. Sambon jobbar på leasingföretag och hon säger att 95% av alla som ringer o gråter om att deras bil har problem är från vw ägare, nästan alla som ringer henne och vill ha hjälp me att bilen inte funkar är vw ägare;) puss puss

Rajsaren
7 april 2019 · 1 Inlägg

Saab 9-3 polar 150 hk som inte behöver service eller lagas på och går som en dröm. Krocksäkrare än de flesta bilar och billig att leka med. runt 6000kr som jag sett på 02-06 så det finns bra bilar som inte får kamremshaveri heller  =  kedja har den.  Lycka till

Senast redigerat av Rajsaren (7 april 2019)

JumpyWizard
7 april 2019 · 5 Inlägg

panda666 skrev:
Vad blev det för nått? Visst går det att hitta billiga bilar! Finns hur mycket som helst att välja mellan, man ska vara beredd på att få reparera lite då och då. Sök på bilar som kostar typ 15.000 och sen gnäll och provkör och pruta ner till 10, då har du fixat nått bra. kolla typ volvo 850, s70, kanske tom s60. Ser massor på blocket för dom priserna. Bmw kan man också hitta, 316-318 inga fel på dom, starka 4or i dom som går bra, som sagt gäller alla bilar kolla så att dom är besiktade ett bra tag framöver. Gå på magkänslan, provkör ordentligt och pruta som fan.

Ursäkta nu måste ja bråka lite me it:mutt. Sambon jobbar på leasingföretag och hon säger att 95% av alla som ringer o gråter om att deras bil har problem är från vw ägare, nästan alla som ringer henne och vill ha hjälp me att bilen inte funkar är vw ägare;) puss puss

Inte varit och kollat på den än, blir ikväll smile Förhoppningsvis kan jag pruta ner den till 5k hade jag tänkt mig wink

Rajsaren skrev:
Saab 9-3 polar 150 hk som inte behöver service eller lagas på och går som en dröm. Krocksäkrare än de flesta bilar och billig att leka med. runt 6000kr som jag sett på 02-06 så det finns bra bilar som inte får kamremshaveri heller  =  kedja har den.  Lycka till

Grejen är den att alla saab (och även volvo) har turbo och vet inte om det är en så bra idé då det är ännu en grej som kan gå sönder, plus att de är ganska törstiga vad jag förstått?

xXSammy
7 april 2019 · 6 569 Inlägg

Ett argument är att lyssna om det mullrar vid start, att flexröret rostar av är inte ovanligt så avgassystemet läcker.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang