Toyota Auris -08 diesel

Josefinecc
15 mars 2019 · 4 Inlägg

Jag behöver akut hjälp med att förstå mig på bilen utan att i första hand behöva åka till en dyr verkstad. Jag kan inget om bilar så hoppas på hjälp här.
Min Auris är nyservad och nybesiktigad. Har gått som en klocka de 20000 mil den rullat men igår fick jag problem. Efter att ha kört 2-3 km började motorlampan lysa samt antisladdlampan. I samband med detta tappade bilen kraft (ingen turbo gick på) så den har jättesvårt att komma upp i hastighet och orka med backar.
Jag provade att slå av tändningen och slå av antisladden och i 1/4 fall jag gör detta kör den som vanligt i ca 2 km innan den sen går ner på ”sparläge” igen. Står jag på tomgång och gasar upp så går den utan problem upp i varv men har jag växel i vill den inte gärna över 2000 varv.
Vad kan detta vara??? Säkringar, Smuts på sensor eller något jättedyrt? Jag känner inte till någon billig och kunnig bilmek i Gbg som kan hjälpa mig så vänder mig till er.

Slim
15 mars 2019 · 340 Inlägg

Steg 1 bör vara att läsa ut felkoder.

Josefinecc
15 mars 2019 · 4 Inlägg

Har små verkstäder också felkodsläsare eller måste jag till Toyota tror du?

Slim
15 mars 2019 · 340 Inlägg

Vissa mindre verkstäder har mindre avancerad utrustning och kanske inte kan se allt, men ofta räcker det ändå.

Toyota är säkrast, men antagligen också dyrare.

Det behöver absolut inte vara något större fel som ger dina symptom, det räcker med någon givare eller dyl för att det ska bli så.

jaka54
15 mars 2019 · 5 715 Inlägg

Hej!
Små verkstäder har ofta felkodsläsare som kan läsa av allt på din bil. -Börja där!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2019 · 17 455 Inlägg

Min gissning är en sensor till ABS/ESP som lagt av. Då tänds även motorlampa och bilen går i "Limp home mode" Dvs slö som fan.

Men för att utröna vilken sensor som fått spel så är tyvärr en felkodsläsning tvunget. Kostar ca 200:- hos "Kalle på hörnet".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Josefinecc
15 mars 2019 · 4 Inlägg

Tack snälla!

Josefinecc
15 mars 2019 · 4 Inlägg

Får se om jag får tag på ”Kalle på hörnet” i Gbg då..smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang