Stereon tappar minnet ibland (Saab 9-5 2006)

Mangisen
15 mars 2019 · 1 034 Inlägg

Nu har jag fått mitt första fel på min 9-5a.
Bilen har fungerat klockrent sedan augusti 2017, men nu har den börjat bråka rejält wink
Jag har då det näst största ljudpaketet med baslåda i bagaget.
2-3 gånger per månad så märker jag att basen försvinner och ljudet ändrats efter start av motorn, jag går in inställningar i stereon och ser att basen står på minus och fad, mid samt bal står på helt annat än tidigare.
Någon som vet varför den tappar minnet dessa gånger?
Dags att skrota den? Köpa japanskt?
Skitbil... big_smile

Senast redigerat av Mangisen (15 mars 2019)

Skalman
15 mars 2019 · 508 Inlägg

Hej!

Då bilen kräver mycket ström vid start så kanske batteriet i bilen är dåligt med kräm i så spänningen sjunker så pass mycket att stereon får för lite ström och tappar minnet.
Prova att mäta upp strömmen i batteriet se om det sjunker väldigt mycket när bilen står mellan körningarna.
Ett friskt batteri ska hålla strömmen utan att den försvinner.
Mät upp vad du har för spänning när du startar bilen.
Stäng av stereon innan stänger av bilen och starta den efter du startat bilen, då behöver inte stereon starta samtidigt som bilen startas och får mer ström/spänning.
En Saab skrotar man inte den vårdar och plågar man :-) .

Mangisen
16 mars 2019 · 1 034 Inlägg

Skalman skrev:
Hej!

Då bilen kräver mycket ström vid start så kanske batteriet i bilen är dåligt med kräm i så spänningen sjunker så pass mycket att stereon får för lite ström och tappar minnet.
Prova att mäta upp strömmen i batteriet se om det sjunker väldigt mycket när bilen står mellan körningarna.
Ett friskt batteri ska hålla strömmen utan att den försvinner.
Mät upp vad du har för spänning när du startar bilen.
Stäng av stereon innan stänger av bilen och starta den efter du startat bilen, då behöver inte stereon starta samtidigt som bilen startas och får mer ström/spänning.
En Saab skrotar man inte den vårdar och plågar man :-) .

Tack för svaret skalman smile
Jag ska fram med multimetern och mäta, jag har inte märkt av att batteriet är trött,
Jag provar och stänga av stereon innan man stänger av motorn smile

Senast redigerat av Mangisen (16 mars 2019)

torsen
17 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Kolla om stomförbindelsen/jordningen är bristfällig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang