Vad måste man ha i ett ljudsystem?

Djo
24 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Det handlar inte bara om inställningar utan om ljudkvalitet också. För runt 4000 får du en toppmodell idag.

Ljudkvaliten är skitfin i min piooner för 1250 på rea

Att betala 4k för en huvudenhet ser jag inte anledningen till om inte du möjligtvis ska börja tävla i sq tex.

Haft en alpine som kostade 3000kr för 6 år sedan den är sämre än pioonern jag gav 1250 för 2018

Saker går framåt och att tycka att någon som vill ha bra ljud i sin bil ska punga ut 4k på en huvudenhet tycker inte jag är ett bra tips någonstans. (såvida inte personen i fråga efterfrågar specifika saker som gör att han hamnar på en sådan maskin i slutändan)

Om du vill ha bra ljud och slippa köpa en extern ljudprocessor, då kan du satsa runt 4000 på en HU. Det var väl tanken från början.

Vad jag sett ts efterfråga lär inte någon ljud processor vara aktuellt mm.

Av ts frågan kommer han långt med 1500-2000 på en HU mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bassiehof
24 mars 2019 · 1 777 Inlägg

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

Ljudkvaliten är skitfin i min piooner för 1250 på rea

Att betala 4k för en huvudenhet ser jag inte anledningen till om inte du möjligtvis ska börja tävla i sq tex.

Haft en alpine som kostade 3000kr för 6 år sedan den är sämre än pioonern jag gav 1250 för 2018

Saker går framåt och att tycka att någon som vill ha bra ljud i sin bil ska punga ut 4k på en huvudenhet tycker inte jag är ett bra tips någonstans. (såvida inte personen i fråga efterfrågar specifika saker som gör att han hamnar på en sådan maskin i slutändan)

Om du vill ha bra ljud och slippa köpa en extern ljudprocessor, då kan du satsa runt 4000 på en HU. Det var väl tanken från början.

Vad jag sett ts efterfråga lär inte någon ljud processor vara aktuellt mm.

Av ts frågan kommer han långt med 1500-2000 på en HU mvh

Skit in, skit ut. Om han vill ha bra ljud och inte skitljud med bara hälften av alla inställningar som krävs köper han en toppmodell i stället för extern ljudprocessor. Det var granadadr som skrev om  det först.

Djo
24 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Om du vill ha bra ljud och slippa köpa en extern ljudprocessor, då kan du satsa runt 4000 på en HU. Det var väl tanken från början.

Vad jag sett ts efterfråga lär inte någon ljud processor vara aktuellt mm.

Av ts frågan kommer han långt med 1500-2000 på en HU mvh

Skit in, skit ut. Om han vill ha bra ljud och inte skitljud med bara hälften av alla inställningar som krävs köper han en toppmodell i stället för extern ljudprocessor. Det var granadadr som skrev om  det först.

Finns inget han kommer sakna på en modern maskin för halva slanten ni tycker han ska köpa...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
mb_pucken
24 mars 2019 · 5 087 Inlägg

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

Vad jag sett ts efterfråga lär inte någon ljud processor vara aktuellt mm.

Av ts frågan kommer han långt med 1500-2000 på en HU mvh

Skit in, skit ut. Om han vill ha bra ljud och inte skitljud med bara hälften av alla inställningar som krävs köper han en toppmodell i stället för extern ljudprocessor. Det var granadadr som skrev om  det först.

Finns inget han kommer sakna på en modern maskin för halva slanten ni tycker han ska köpa...

Måste hålla med där, tror knappast ts som nybörjare kommer dra nytta av en riktigt bra stereo, bättre att lägga dom pengarna på dämpning i dörrar och tak för det gör större nytta än 2000kr extra på en stereo.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fiesta_Racing Ford fantast
24 mars 2019 · 1 607 Inlägg

börja med att byta ut orginal radio till en nyare modell sen kollar du upp vad du har för storlek på högtalarna och sen köper du lika stora och monterar i dörrarna.

enklast är koaxial högtalare då du har diskanter i samma. delnigsfilter då har du en separat diskant som ska kopplas in i filtret som delar av höga och låga frekvenser.

basarna är en smaksak om du vill ha tryck eller bara att det ska spela gött. kolla noga på RMS på basar och steg annas kommer du antligen att pika steget eller bränna basarna. kolla på brl.se där finns det mesta.

ingen expert på ljud men efter man bytt grejer i 4 bilar och byggt 2 baslådor så börjar man förstå lite

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
granadadr
25 mars 2019 · 7 286 Inlägg

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Om du vill ha bra ljud och slippa köpa en extern ljudprocessor, då kan du satsa runt 4000 på en HU. Det var väl tanken från början.

Vad jag sett ts efterfråga lär inte någon ljud processor vara aktuellt mm.

Av ts frågan kommer han långt med 1500-2000 på en HU mvh

Skit in, skit ut. Om han vill ha bra ljud och inte skitljud med bara hälften av alla inställningar som krävs köper han en toppmodell i stället för extern ljudprocessor. Det var granadadr som skrev om  det först.

japp jag skrev ju att det finns, inte att man MÅSTE ha det smile  är ju upp till köparens krav,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Bassiehof
25 mars 2019 · 1 777 Inlägg

mb_pucken skrev:

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Skit in, skit ut. Om han vill ha bra ljud och inte skitljud med bara hälften av alla inställningar som krävs köper han en toppmodell i stället för extern ljudprocessor. Det var granadadr som skrev om  det först.

Finns inget han kommer sakna på en modern maskin för halva slanten ni tycker han ska köpa...

Måste hålla med där, tror knappast ts som nybörjare kommer dra nytta av en riktigt bra stereo, bättre att lägga dom pengarna på dämpning i dörrar och tak för det gör större nytta än 2000kr extra på en stereo.

Ljuddämpningen kan jag hålla med om. Å andra sidan vet jag också att jag inte behöver byta ut en bra stereo så länge den fungerar. Jag köpte min Alpine 9887 ny 2008 för 4000 kr, och jag använder den än i dag i vinterbilen elva år senare. Tidigare resonerade jag som ni, köpte billiga grejer som gick sönder efter 2 års användning, med en ljudkvalitet långt under vad högtalarna kunde prestera. Det är samma sak med hifi. Köper du en bra förstärkare vet du att du kan ha den i 10-15 år.

Torpan39
25 mars 2019 · 14 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
börja med att byta ut orginal radio till en nyare modell sen kollar du upp vad du har för storlek på högtalarna och sen köper du lika stora och monterar i dörrarna.

enklast är koaxial högtalare då du har diskanter i samma. delnigsfilter då har du en separat diskant som ska kopplas in i filtret som delar av höga och låga frekvenser.

basarna är en smaksak om du vill ha tryck eller bara att det ska spela gött. kolla noga på RMS på basar och steg annas kommer du antligen att pika steget eller bränna basarna. kolla på brl.se där finns det mesta.

ingen expert på ljud men efter man bytt grejer i 4 bilar och byggt 2 baslådor så börjar man förstå lite

Kommer antagligen köpa ett bas-paket.
Så det är alltså bara att koppla in koaxial högtalarna + och - och de behövs inge diskanter för det är inbyggt? Har jag förstått rätt?

Bassiehof
25 mars 2019 · 1 777 Inlägg

Jw39 skrev:

Fiesta_Racing skrev:
börja med att byta ut orginal radio till en nyare modell sen kollar du upp vad du har för storlek på högtalarna och sen köper du lika stora och monterar i dörrarna.

enklast är koaxial högtalare då du har diskanter i samma. delnigsfilter då har du en separat diskant som ska kopplas in i filtret som delar av höga och låga frekvenser.

basarna är en smaksak om du vill ha tryck eller bara att det ska spela gött. kolla noga på RMS på basar och steg annas kommer du antligen att pika steget eller bränna basarna. kolla på brl.se där finns det mesta.

ingen expert på ljud men efter man bytt grejer i 4 bilar och byggt 2 baslådor så börjar man förstå lite

Kommer antagligen köpa ett bas-paket.
Så det är alltså bara att koppla in koaxial högtalarna + och - och de behövs inge diskanter för det är inbyggt? Har jag förstått rätt?

Om du kan använda koaxial eller kit beror på placeringen. Om högtalarna sitter långt upp i dörren eller på instrumentbrädan kan du använda koaxial, och om högtalaren är placerad långt nere vid fötterna är det kit med separat diskant som gäller. Delningsfilter behöver du inte tänka på heller, det brukar finnas en lite enklare variant i både koaxial och kit. Vilket du väljer beror alltså mest på placering och behovet av extra kabel till en separat diskant.

Djo
25 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Bassiehof skrev:

mb_pucken skrev:

Djo skrev:

Finns inget han kommer sakna på en modern maskin för halva slanten ni tycker han ska köpa...

Måste hålla med där, tror knappast ts som nybörjare kommer dra nytta av en riktigt bra stereo, bättre att lägga dom pengarna på dämpning i dörrar och tak för det gör större nytta än 2000kr extra på en stereo.

Ljuddämpningen kan jag hålla med om. Å andra sidan vet jag också att jag inte behöver byta ut en bra stereo så länge den fungerar. Jag köpte min Alpine 9887 ny 2008 för 4000 kr, och jag använder den än i dag i vinterbilen elva år senare. Tidigare resonerade jag som ni, köpte billiga grejer som gick sönder efter 2 års användning, med en ljudkvalitet långt under vad högtalarna kunde prestera. Det är samma sak med hifi. Köper du en bra förstärkare vet du att du kan ha den i 10-15 år.

En stereo håller i många år och med det som händer idag med tekniken är det stor skillnad efter några år på nya maskiner, så byter hellre lite oftare och har nått modernt som funkar med mobilen jag har tex så blåtand spotify etc lirrar bra ihop.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Janneutanb
25 mars 2019 · 7 271 Inlägg

Ja numera får man väl 3 vägsdelning och tidskomp för typ 2000-2500kr.
Förr fick man ge över 4000 för såna grejer så tekniken går definitivt framåt och blir billigare.

Bassiehof
26 mars 2019 · 1 777 Inlägg

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

mb_pucken skrev:

Måste hålla med där, tror knappast ts som nybörjare kommer dra nytta av en riktigt bra stereo, bättre att lägga dom pengarna på dämpning i dörrar och tak för det gör större nytta än 2000kr extra på en stereo.

Ljuddämpningen kan jag hålla med om. Å andra sidan vet jag också att jag inte behöver byta ut en bra stereo så länge den fungerar. Jag köpte min Alpine 9887 ny 2008 för 4000 kr, och jag använder den än i dag i vinterbilen elva år senare. Tidigare resonerade jag som ni, köpte billiga grejer som gick sönder efter 2 års användning, med en ljudkvalitet långt under vad högtalarna kunde prestera. Det är samma sak med hifi. Köper du en bra förstärkare vet du att du kan ha den i 10-15 år.

En stereo håller i många år och med det som händer idag med tekniken är det stor skillnad efter några år på nya maskiner, så byter hellre lite oftare och har nått modernt som funkar med mobilen jag har tex så blåtand spotify etc lirrar bra ihop.

Så  du är självisk och deltar fullt ut i slit (så litet som möjligt) och släng samhället.

Bassiehof
26 mars 2019 · 1 777 Inlägg

Janneutanb skrev:
Ja numera får man väl 3 vägsdelning och tidskomp för typ 2000-2500kr.
Förr fick man ge över 4000 för såna grejer så tekniken går definitivt framåt och blir billigare.

Ja, men det blir inte samma ljudkvalitet som i toppmodellerna. Förutom hållbarheten.

Torpan39
26 mars 2019 · 14 Inlägg

vad sägs om det här?
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pm64 … o-804.html
vart ska man placera diskanterna någonstans då?

Fiesta_Racing Ford fantast
26 mars 2019 · 1 607 Inlägg

allt handlar igentligen hur avancerat du vill göra det allt från några timmars instalation till hur lång tid som helst. sen beror det på hur bra kvaliten i ljudet du vill ha. du kan nog plöja ner hur mycket pengar som helst för att få det ljudet du vill ha. men ska du bara ha det till att spela musik på vettig volym så är det enklast och byta ut högtalarna, stereo  och koppla in en baslåda.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Djo
26 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Ljuddämpningen kan jag hålla med om. Å andra sidan vet jag också att jag inte behöver byta ut en bra stereo så länge den fungerar. Jag köpte min Alpine 9887 ny 2008 för 4000 kr, och jag använder den än i dag i vinterbilen elva år senare. Tidigare resonerade jag som ni, köpte billiga grejer som gick sönder efter 2 års användning, med en ljudkvalitet långt under vad högtalarna kunde prestera. Det är samma sak med hifi. Köper du en bra förstärkare vet du att du kan ha den i 10-15 år.

En stereo håller i många år och med det som händer idag med tekniken är det stor skillnad efter några år på nya maskiner, så byter hellre lite oftare och har nått modernt som funkar med mobilen jag har tex så blåtand spotify etc lirrar bra ihop.

Så  du är självisk och deltar fullt ut i slit (så litet som möjligt) och släng samhället.

Jag vill ha fungerande grejer och gammal elektronik som strular slänger jag gladeligen åt helvete japp smile

Självisk kan du få vara själv om du vill, inte jag som försöker få folk å betala mer än nödvändigt för elektronik som åldras fort...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Bassiehof
27 mars 2019 · 1 777 Inlägg

Djo skrev:

Bassiehof skrev:

Djo skrev:

En stereo håller i många år och med det som händer idag med tekniken är det stor skillnad efter några år på nya maskiner, så byter hellre lite oftare och har nått modernt som funkar med mobilen jag har tex så blåtand spotify etc lirrar bra ihop.

Så  du är självisk och deltar fullt ut i slit (så litet som möjligt) och släng samhället.

Jag vill ha fungerande grejer och gammal elektronik som strular slänger jag gladeligen åt helvete japp smile

Självisk kan du få vara själv om du vill, inte jag som försöker få folk å betala mer än nödvändigt för elektronik som åldras fort...

Jag köpte som sagt en toppmodell 2008, och den håller än 11 år senare när det gäller ljud och funktioner. Den tappar minnet på P4, det är allt, men det måste bero på en annars ointressant kanal, inte på stereon, för P4 försvinner på alla programmerbara snabbknappar.

Vad har det att göra med själviskhet+ Jag tjänar ingenting på att rekommendera toppmodeller till någon. Jag tänkte också som ni, betala så lite som möjligt, men grejerna gick sönder inom två år, och hade en ljudkvalitet långt under vad högtalarna kunde prestera.

Bassiehof
27 mars 2019 · 1 777 Inlägg

Jw39 skrev:
vad sägs om det här?
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pm64 … o-804.html
vart ska man placera diskanterna någonstans då?

Det är SPL, inte SQ.

De kommer att låta bäst vid D-stolpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang