Vet du någon billig försärking till min bil, jag är 22

Christan
19 mars 2019 · 5 Inlägg

Hej, jag undrar bara om det är någon som kan rekommendera någon hemsida där jag kan teckna försäkring till min BMW 3.0 218 HK 2008 - som är billigare än de alternativen som jag har skrivit där nere:

Jag vill ha helförsäkring, och de sidorna jag har kollat på så kostar det mellan 1300-2000 i månaden
Vilket är föööör dyrt

Trygghansa : 1750:- /m
Länsförsäkr : 1300:- /m
Folksam       : 1450:- /m
IF                   : 1324:- /m

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2019 · 17 378 Inlägg

Tyvärr får du nog leva med den kostnaden. De finns bolag som är billigare men då får man inte vara under 25 år eller ha haft kortet under 5 år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Christan skrev:
Hej, jag undrar bara om det är någon som kan rekommendera någon hemsida där jag kan teckna försäkring till min BMW 3.0 218 HK 2008 - som är billigare än de alternativen som jag har skrivit där nere:

Jag vill ha helförsäkring, och de sidorna jag har kollat på så kostar det mellan 1300-2000 i månaden
Vilket är föööör dyrt

Trygghansa : 1750:- /m
Länsförsäkr : 1300:- /m
Folksam       : 1450:- /m
IF                   : 1324:- /m

Helt omöjligt att svara på eftersom det även varierar med var man bor och hur man bor.

Men dom bolag du skrivit där är ju bara några av alla som finns, så fortsätt kolla runt. Det kan löna sig.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
19 mars 2019 · 863 Inlägg

Christan skrev:
Hej, jag undrar bara om det är någon som kan rekommendera någon hemsida där jag kan teckna försäkring till min BMW 3.0 218 HK 2008 - som är billigare än de alternativen som jag har skrivit där nere:

Jag vill ha helförsäkring, och de sidorna jag har kollat på så kostar det mellan 1300-2000 i månaden
Vilket är föööör dyrt

Trygghansa : 1750:- /m
Länsförsäkr : 1300:- /m
Folksam       : 1450:- /m
IF                   : 1324:- /m

Det bästa är att ringa runt och prata med de olika bolagen. Det är mycket som spelar  in vad premien hamnar på. Priset du får på hemsidan och det du får via telefon skiljer oftast en hel del.
Oftast får man även rabatt på premien om man har andra försäkringar i samma bolag.

Senast redigerat av candyweiss (19 mars 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
1Adrian1
19 mars 2019 · 356 Inlägg

Kolla Ica försäkring, brukar oftast vara billigast där av egen erfarenhet smile

frasse4
19 mars 2019 · 736 Inlägg

1300 kr låter inte så farligt för helförsäkring på en lite motorstarkare bil med din ålder. Vill du komma billigare undan är ju frågan om du behöver helförsäkring då bilen börjar få några år på nacken.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2019 · 7 217 Inlägg

dina försäkringar var billigast för mig, för en jämngammal vän som bor i samma område så var LF billigast ( vi jämförde samma bil), det blev dock markant mycket billigare för mig hos båda

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 mars 2019 · 4 917 Inlägg

frasse4 skrev:
1300 kr låter inte så farligt för helförsäkring på en lite motorstarkare bil med din ålder. Vill du komma billigare undan är ju frågan om du behöver helförsäkring då bilen börjar få några år på nacken.

Ja, kärran är ju för 17 10 år gammal och då är det lite överdrivet med helförsäkring..
Ta enbart en trafikförsäkring och gubbakör som jag gör, vetja. .smile
Bara för att man har lite " kräm  " i kärran så behöver man ju inte utnyttja det hela tiden ..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
19 mars 2019 · 340 Inlägg

Dåligt råd att säga till nån att bara ha trafikförsäkring... Vissa har lån på bilar för 50k och efter en krock kan man då stå utan bil och 50k i skuld.

Köpte en krockad bil av en kollega som skulle skrotas(halvförsäkring) och han hade en hel del lån kvar. Det är inte alla som har bra ekonomi...

Han ångrade sig om vi säger så.

SportPilot Ubåtsingenjör
19 mars 2019 · 7 217 Inlägg

Slim skrev:
Dåligt råd att säga till nån att bara ha trafikförsäkring... Vissa har lån på bilar för 50k och efter en krock kan man då stå utan bil och 50k i skuld.

Köpte en krockad bil av en kollega som skulle skrotas(halvförsäkring) och han hade en hel del lån kvar. Det är inte alla som har bra ekonomi...

Han ångrade sig om vi säger så.

behöver man låna till en bil för 50k så ska man inte köpa en bil för 50k

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 mars 2019 · 4 917 Inlägg

SportPilot skrev:

Slim skrev:
Dåligt råd att säga till nån att bara ha trafikförsäkring... Vissa har lån på bilar för 50k och efter en krock kan man då stå utan bil och 50k i skuld.

Köpte en krockad bil av en kollega som skulle skrotas(halvförsäkring) och han hade en hel del lån kvar. Det är inte alla som har bra ekonomi...

Han ångrade sig om vi säger så.

behöver man låna till en bil för 50k så ska man inte köpa en bil för 50k

Där fick han svar på tal! smile
Jag var lite inne på det också eftersom kärran var över 10 år gammal. .
Tack för stödet..smile

Senast redigerat av _- (19 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Slim
19 mars 2019 · 340 Inlägg

_- skrev:

SportPilot skrev:

Slim skrev:
Dåligt råd att säga till nån att bara ha trafikförsäkring... Vissa har lån på bilar för 50k och efter en krock kan man då stå utan bil och 50k i skuld.

Köpte en krockad bil av en kollega som skulle skrotas(halvförsäkring) och han hade en hel del lån kvar. Det är inte alla som har bra ekonomi...

Han ångrade sig om vi säger så.

behöver man låna till en bil för 50k så ska man inte köpa en bil för 50k

Där fick han svar på tal! smile
Jag var lite inne på det också eftersom kärran vi över 10 år gammal. .

Svar på tal, är du hög eller?wink

Jag har inte en krona i lån på mina bilar...

Min poäng är att om man ska köra med trafik/halv ska man kunna skrota bilen utan att gå under ekonomiskt. Tyvärr finns det folk som chansar och förlorar, utan att tänka igenom det hela i förväg...

zzr94092
19 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Vi vet ju inte ens  om TS har lån på bilen!

Brådhis * Voff voff *
19 mars 2019 · 10 244 Inlägg

SportPilot skrev:

Slim skrev:
Dåligt råd att säga till nån att bara ha trafikförsäkring... Vissa har lån på bilar för 50k och efter en krock kan man då stå utan bil och 50k i skuld.

Köpte en krockad bil av en kollega som skulle skrotas(halvförsäkring) och han hade en hel del lån kvar. Det är inte alla som har bra ekonomi...

Han ångrade sig om vi säger så.

behöver man låna till en bil för 50k så ska man inte köpa en bil för 50k

Nej, då köper man förstås en för 100k. wink #lyxfällan

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
19 mars 2019 · 340 Inlägg

Lyxfällan visar sköna lirare... I nåt avsnitt nyligen hade paret köpt bil för typ 250k för att motivera en av de att ta körkort, dvs ingen fick köra bilen:D

Vi vet inget kring TS ekonomiska situation, men anser fortfarande att man inte bör råda någon att bara ha trafik på bilar uppåt 40-50k, utan att vara tydlig med att det är en risktagning...

candyweiss
20 mars 2019 · 863 Inlägg

Christan skrev:
Hej, jag undrar bara om det är någon som kan rekommendera någon hemsida där jag kan teckna försäkring till min BMW 3.0 218 HK 2008 - som är billigare än de alternativen som jag har skrivit där nere:

Jag vill ha helförsäkring, och de sidorna jag har kollat på så kostar det mellan 1300-2000 i månaden
Vilket är föööör dyrt

Trygghansa : 1750:- /m
Länsförsäkr : 1300:- /m
Folksam       : 1450:- /m
IF                   : 1324:- /m

Köp en liten bil med låg effekt så kommer du undan billigare, så gjorde jag när jag var ung.
Du vet: Det kostar att ligga på topp big_smile Det kan man göra efter många, många år och när man får lite ordnad ekonomi.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
mrmercedes
20 mars 2019 · 118 Inlägg

Billigast blir det om din mamma eller pappa står som ägare på bilen och tar försäkringen på sitt namn. Uppmanar inte till något försäkringsbedrägeri eller något olagligt, påpekar bara att det blir billigast om ni "äger bilen tillsammans".

Meaganeowner
20 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Eller kör förståndigt, försiktigt  med hänsyn till andra, ekologiskt, miljövänligt, hänsynsfullt o s v...   
Så kanske halvförsäkring är ett alternativ.


Men det är klart, vill man ligga på topp, så kostar det. Andra försäkringstagare ska ju inte behöva betala hela kalaset om det händer en olycka, som du är vållande till, kör av vägen o s v.


Det finns ju en anledning till varför premierna är höga beroende på förares ålder och val av bil.

Oftast har försäkringsbolagen alternativ med förhöjda självrisker, som ger lägre
försäkringspremie.

Exempel. Min snöskoter, med 60 hp,
relativt ny, kostar 1200 kr/ år i helförsäkring. Och ett av villkoren är: ingen förare under 25 år.

En annans kostar dryga 15 000 kr/år.
Den är original på 160 hp,
Och då åker han på rullen, med sin högpotenta maskin, under 2 månader per år.

Senast redigerat av Meaganeowner (20 mars 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2019 · 17 378 Inlägg

Är man 22 år och ska köra omkring i en bakhjulsdriven bil med över 200Hk tycker iaf jag att helförsäkring är ett måste. Den åldersgruppen är väl inte känd för att köra säkert eller kunna lukta sig till när en olycka är på väg att ske.

Vi kör helförsäkrat även på alla bilar. Även på den gamla pendlarburken (Jaja, det skilde 40:- i månaden)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
candyweiss
20 mars 2019 · 863 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är man 22 år och ska köra omkring i en bakhjulsdriven bil med över 200Hk tycker iaf jag att helförsäkring är ett måste. Den åldersgruppen är väl inte känd för att köra säkert eller kunna lukta sig till när en olycka är på väg att ske.

Vi kör helförsäkrat även på alla bilar. Även på den gamla pendlarburken (Jaja, det skilde 40:- i månaden)

Håller med dig smile
Själv har jag alltid haft helförsäkrat oavsett ålder och skick på mig eller bilen.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang