Vet du någon billig försärking till min bil, jag är 22

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 mars 2019 · 4 917 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
Är man 22 år och ska köra omkring i en bakhjulsdriven bil med över 200Hk tycker iaf jag att helförsäkring är ett måste. Den åldersgruppen är väl inte känd för att köra säkert eller kunna lukta sig till när en olycka är på väg att ske.

Vi kör helförsäkrat även på alla bilar. Även på den gamla pendlarburken (Jaja, det skilde 40:- i månaden)

Håller med dig smile
Själv har jag alltid haft helförsäkrat oavsett ålder och skick på mig eller bilen.

Och jag sätter mig på tvären som en motvallskäring och skulle aldrig  betala för en helförsäkring på en 10+ år gammal bil..
Inte direkt för att jag är snål, utan mer för det finstilta i försäkringsbrevet. .sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
20 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Klart du ska ha helförsäkrat!

Som nån annan sa: Köper han en sån bil, så han råd att föda den.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 mars 2019 · 4 917 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Klart du ska ha helförsäkrat!

Som nån annan sa: Köper han en sån bil, så han råd att föda den.

Var får du dina kloka ord ifrån..
Man skulle nästan tro att det var jag som skrev detdär.smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
21 mars 2019 · 10 245 Inlägg

_- skrev:
Och jag sätter mig på tvären som en motvallskäring och skulle aldrig  betala för en helförsäkring på en 10+ år gammal bil..
Inte direkt för att jag är snål, utan mer för det finstilta i försäkringsbrevet. .sad

Vad menar du mer exakt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 386 Inlägg

Brådhis skrev:

_- skrev:
Och jag sätter mig på tvären som en motvallskäring och skulle aldrig  betala för en helförsäkring på en 10+ år gammal bil..
Inte direkt för att jag är snål, utan mer för det finstilta i försäkringsbrevet. .sad

Vad menar du mer exakt?

//Brådhis

Undrar jag med. Även om bilen är 15 år gammal och man bucklar till den så gäller ju försäkringen. Givetvis tar den inte motorskador men dessa brukar ju orsakas av att saker går sönder vilket är normalt på gamla bilar. Vissa tar mer stryk än andra.

Hade helförsäkring på min 300C när denna beslutade för att inte starta en dag. Den blev inlöst för att maskin var "helt slut". Den var nästan 10 år gammal. Fick bra betalt av FB.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
22 mars 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

caromania Forummoderator
22 mars 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Håller till viss del med, men jag måste nog slå ett slag för MHRF i ditt fall. Du har ju faktiskt en klassiker och är godkänd för deras försäkring. Och då får du helförsäkring.

Däremot i TS fall så skulle jag välja hel. Alldeles för dyrt att laga den om det blir en ”fender-bender”. Som någon var inne på, försök höja självrisken vilket sänker premien.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2019 · 10 245 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Personligen tycker jag det är vansinne att inte iaf ha halv på en bruksbil. Räcker med en sprucken ruta eller inbrottsförsök så har du igen pengarna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2019 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Äntligen är vi minst 2 som inte betalar extra för en gammal bil..
Men låt dom som är penningstinna GE bort sekinerna till försäkringsbolagen , för JAG gör det inte..smile
Helst skulle jag inte betala 1 krona ens om jag slapp ..!
Nu får väl bråhdis dåndimpan..smile

Senast redigerat av _- (22 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nickeboii
22 mars 2019 · 762 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Håller till viss del med, men jag måste nog slå ett slag för MHRF i ditt fall. Du har ju faktiskt en klassiker och är godkänd för deras försäkring. Och då får du helförsäkring.

Däremot i TS fall så skulle jag välja hel. Alldeles för dyrt att laga den om det blir en ”fender-bender”. Som någon var inne på, försök höja självrisken vilket sänker premien.

Vill bara flika in med följande:

För att kunna försäkra via MHRF måste:

* Man vara med i en MHRF ansluten bilklubb.
* Man låta en speciell besiktningsman gå igenom bilen för att intyga skicket.
* Bilen måste förvaras inlåst (garage eller dyl.) 
* Bilen får inte heller används som bruksbil.
* Bilen måste utrustas med bransläckare samt snabbkoppling till batteripolen.

Fördelarna är att försäkringspremien är inte baserad på förarens ålder/kön/boende utan på bilens värde samt att man själv kan få vara med att avgöra vilket försäkringsvärde på bilen.

Jag betalar 880 kr året (per bil) för helförsäkring på mina veteranbilar, och jag är nu 25 år, men premien var samma även när jag teckande dom får nått år sedan och då var jag under 24 år.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
caromania Forummoderator
22 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Personligen tycker jag det är vansinne att inte iaf ha halv på en bruksbil. Räcker med en sprucken ruta eller inbrottsförsök så har du igen pengarna.

//Brådhis

Dessutom är skillnaden mellan trafik och halv typ 30kr i månaden på mitt lik.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
22 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Nickeboii skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Håller till viss del med, men jag måste nog slå ett slag för MHRF i ditt fall. Du har ju faktiskt en klassiker och är godkänd för deras försäkring. Och då får du helförsäkring.

Däremot i TS fall så skulle jag välja hel. Alldeles för dyrt att laga den om det blir en ”fender-bender”. Som någon var inne på, försök höja självrisken vilket sänker premien.

Vill bara flika in med följande:

För att kunna försäkra via MHRF måste:

* Man vara med i en MHRF ansluten bilklubb.
* Man låta en speciell besiktningsman gå igenom bilen för att intyga skicket.
* Bilen måste förvaras inlåst (garage eller dyl.) 
* Bilen får inte heller används som bruksbil.
* Bilen måste utrustas med bransläckare samt snabbkoppling till batteripolen.

Fördelarna är att försäkringspremien är inte baserad på förarens ålder/kön/boende utan på bilens värde samt att man själv kan få vara med att avgöra vilket försäkringsvärde på bilen.

Jag betalar 880 kr året (per bil) för helförsäkring på mina veteranbilar, och jag är nu 25 år, men premien var samma även när jag teckande dom får nått år sedan och då var jag under 24 år.

Precis. Men allt det där vet jag att Jaka kan få igenom på sin gamla Audi.

Dessutom, vilket är viktigast, och det Jaka glömt är att om han blir påkörd idag så kommer försäkringsbolaget lösa in hans bil och han kommer få 1500-2500kr för sin fina 30år gamla Audi. Med en MHRF-försäkring så får han vad just den specifika bilen anses värd, vilket kommer vara betydligt mer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2019 · 10 245 Inlägg

_- skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Skulle aldrig betala varken hel eller halvförsäkring för en "gammal släde" hur fin den än är.
Kör trafikförsäkring  på min 30 år gamla Audi 100. Betalar 1000kr om året!

Äntligen är vi minst 2 som inte betalar extra för en gammal bil..
Men låt dom som är penningstinna GE bort sekinerna till försäkringsbolagen , för JAG gör det inte..smile
Helst skulle jag inte betala 1 krona ens om jag slapp ..!
Nu får väl bråhdis dåndimpan..smile

Någon dåndimp får jag absolut inte. Jag kan ju fortfarande ha försäkring på min bil och få hjälp vid inbrott eller sprucken ruta, så era val påverkar ju inte mig. Jag blir mest bara fascinerad över mänskligheten som sådan, men det är långt ifrån första gången... wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (22 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
22 mars 2019 · 5 083 Inlägg

Jag har helförsäkring på allt utom min almera, den är helt enkelt för lite värd. Har halv på den. Mest för att jag kan ha saker i bilen av värde om det skulle bli inbrott eller om framrutan spricker.
Jag resonerar som så att jag inte är ofelbar, jag kan ställa till med något och då är det skönt att få både en slant för min bil, hyrbil och bärgare osv.

Mitt tipps till ts är att ringa runt och förhandla på att samla försäkringar på samma ställe.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2019 · 17 386 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har helförsäkring på allt utom min almera, den är helt enkelt för lite värd. Har halv på den. Mest för att jag kan ha saker i bilen av värde om det skulle bli inbrott eller om framrutan spricker.
Jag resonerar som så att jag inte är ofelbar, jag kan ställa till med något och då är det skönt att få både en slant för min bil, hyrbil och bärgare osv.

Mitt tipps till ts är att ringa runt och förhandla på att samla försäkringar på samma ställe.

Samma här. Vad som helst kan hända. I vårt fall springer det ofta rådjur över vägen så oddsen är emot oss där. Det är inte omöjligt att ett sådant hamnar i fronten en dag. Då är det gott att man får ut pengar. Även om den gamla härken bara är värd 16k-18k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
22 mars 2019 · 5 682 Inlägg

Hej!
Men har man en 30 år gammal bill som jag har går det tyvärr inte att få MHRF försäkring pga att den är min vardagsbil. Inte heller kan jag få hjälp av försäkringsbolaget vid krock som andra åsamkar mig då inga original framskärmar finns att få tag på och piratskärmar inte passar (eller passar j...dåligt vilket jag inte vill ha utan alternativet är beg via skrot).
Nu kan ju andra delar av bilen förstöras vid krock, men när detta hänt , för det hände för ca 10 år sedan att bl.a fronten gick åt h... , men då skaffade jag nya delar (beg naturligtvis) via närmsta skrot.
Skulle bilen totalförstöras skulle jag inte få mer än 1500-2500kr trots att bilen är i bättre skick nu än den var när jag köpte den 1993 ,fyra år gammal.
Så helförsäkring är inte aktuellt. Stöld eller inbrott? Blir bilen stulen skulle jag inte få mer än 1500-2500kr, Peanuts! så varför ha den halvförsäkrad? Inbrott? Har inget i bilen värt att ta, Jo! En 25år gammal Blaupunkt-radio. Och skulle någon få för sig att slå sönder någon av sidorutorna för att ta sig in så försöker jag hta beg ruta på skroten och allt jobb gör jag naturligtvis själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8c6521eee96bae73655bcb0874d7b9cd.jpg

Senast redigerat av jaka54 (22 mars 2019)

Meaganeowner
22 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Mycket tacksam att så många som möjligt, löser helförsäkring för bilar oavsett skick och ålder.
Då blir det lägre halvförsäkringspremie för mig.

Mycket stort tack till alla sponsorer.

Klart ni ska ha exklusiva bilar. Ju dyrare, dess bättre!

Knugcab
23 mars 2019 · 5 111 Inlägg

Rätt intressant med alla dessa trådar om försäkringar.... Javisst, alla vill komma undan så billigt som möjligt, jag också, och inte är det väl något fel i det eller i att ta den mest prisvärda försäkringen man hittar....

Det är bara allt bölande om att man inte har råd att försäkra (säger inte att det nu bölas i specifikt denna tråden) som är lite intressant och så handlar det om prestandabilar som man verkligen förstår varför det är dyrt att försäkra för en yngre förare. Nu är det länge sedan jag räknades som ungdom förvisso, men ändå, min King Cab går på cirka en tusenlapp om året och torde därmed vara överkomlig att försäkra även för en ungdom. Jag säger inte att alla skall köra King Cab, vill bara framföra att det faktiskt finns bilar som inte är svindyra att försäkra och att man får rätta munnen efter matsäcken, bölande att man måste skriva sin M3 eller Sierra Cosworth på föräldrarna för att man inte har råd att försäkra ger jag inte mycket för då det inte är ett hållbart argument. Man får köpa en bil man har råd att äga helt enkelt...

Det svarar förvisso inte på TS fråga, men det är väl så att säga en tumregel att det inte är så särskilt lätt komma undan under dessa förutsättningar, det finns ingen mirakelförsäkring som är grisbillig just för att det är en motorstark "sportig" bil med förare under 25, ALLT blir dyrt då, tyvärr. Så det är bara kolla runt mellan bolag som du gjort och svälja det minst dyra alternativet....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang