Laga skada... vad kostar det?

Mial
23 mars 2019 · 3 Inlägg

Klantade mig duktigt igår och har inte helförsäkring.. bedrövligt, jag vet.

Någon som mellan tumme och pekfinger kan uppskatta kostnad för detta?

Med vänlig hälsning, klantenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/232/231373/231373-c3734a876449f70ce3107708b58eea23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231373/231373-b488722059be453ee58b73f96d75f33b.jpg

panda666
23 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Ser inte riktigt nån skada på bakdörren men kanske räcker me polering på stötfångare bak, och bakskärmen måste tyvärr lackas om, riktas+lackas.

lacka bakskärmen blir nog runt 5000+-  polering av stöten kanske 500-1000 svårt att veta vad folk tar för det^^  var bakdörren hel? ser inte så bra. otur...var smällde det?

Lockwood
23 mars 2019 · 394 Inlägg

Med en värmepistol samt kylspray så kan du få ut större delen av bucklan själv. Värm med lagom temp (typ 100-120 grader) där bucklan är, när lacken är varm men inte brännhet så kyler du området med kylspray, bucklan bör komma ut. Det kommer inte bli perfekt, men bättre. Sedan så tar du rubbing/cleaner o polerar bort smuts/repor så gått det går. När det är gjort så ställer du dig frågan om det är värt 5-10 k att fixa detta "by the book" eller om bilen är så pass gammal och har så lågt värde (och att du planerar behålla den länge) att det är bättre "ekonomi" att låta detta vara så länge bilen inte skall säljas?

Slim
23 mars 2019 · 340 Inlägg

Ser ut som att en klassisk garagestolpe kört på bilen...

Jag tror inte man kommer undan med riktning och polering även om man kan leva med skavanker. Det ser ju ut att vara ren metall framme vid skärmkanten och då kommer rosten snabbt.

En mindre skadeverkstad tror jag mest på, Volvo tar nog en bra bit över 10k för detta är min gissning...

panda666
23 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Linjerna, däcken, fälgen osv säger mig att detta kan vara en nyare v70 så kanske ts inte vill fuska på denna då den kommer se skitful ut^^ bara o pynta o se glad ut eller åk runt i den så som den ser ut_^^

mrmercedes
23 mars 2019 · 118 Inlägg

Inlägg borttaget.

Här på Garaget.org vill vi inte tipsa om olagligheter eller annat fuffens.

Mial
23 mars 2019 · 3 Inlägg

Hej

Först och främst.. tack för svar och rådgivning!

Visst ser ni rätt.. klassisk garagestolpe som gick till attack. Hade ju frigång... fram åtminstone!! Haha

Stämmer, en V70-15... så det blir nog till att betala och se glad ut.

Kanske ska se över försäkringen också? wink

panda666
23 mars 2019 · 4 228 Inlägg

Mial skrev:
Hej

Först och främst.. tack för svar och rådgivning!

Visst ser ni rätt.. klassisk garagestolpe som gick till attack. Hade ju frigång... fram åtminstone!! Haha

Stämmer, en V70-15... så det blir nog till att betala och se glad ut.

Kanske ska se över försäkringen också? wink

Kolla runt och ta offerter den som kan göra det billigast och bäst, skit i försäkring, kan bli mycket gråt och dåligt efter. En sån fin volvo behöver bli lagad fint;) vore det en från 85-95 hade man förstått, men 2015 det är synd att den ska behöva se ful ut;)

zzr94092
23 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Skärmbyte.25/30 tusen..

panda666
23 mars 2019 · 4 228 Inlägg

zzr94092 skrev:
Skärmbyte.25/30 tusen..

ne fyfan, känner en seriös verkstad som riktar/lackar om för kanske 4-5k inkl montering osv. kanske kan polera bak stöten också för en billig peng.

zzr94092
23 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Vi får väl se hur det slutar...

Lockwood
23 mars 2019 · 394 Inlägg

Jag personligen skulle lämna med en gång om de föreslår "skärmbyte". Det är ett mycket större ingrepp som kan påverka rostskydd mm. Lämnar man till en ytterst kompetent reparationsverkstad så kommer de arbeta med plåten medelst värme/kyla men även genom att "svetsa/limma & dra" tills allt är som det skall så det behövs absolut minimalt med spackel. https://www.youtube.com/watch?v=fLM_7rbEsfc

viccoA
24 mars 2019 · 3 109 Inlägg

Under 10.000kr på rätt verkstad, garanterat.

Djo
24 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Lockwood skrev:
Jag personligen skulle lämna med en gång om de föreslår "skärmbyte". Det är ett mycket större ingrepp som kan påverka rostskydd mm. Lämnar man till en ytterst kompetent reparationsverkstad så kommer de arbeta med plåten medelst värme/kyla men även genom att "svetsa/limma & dra" tills allt är som det skall så det behövs absolut minimalt med spackel. https://www.youtube.com/watch?v=fLM_7rbEsfc

hade en v70  02a där jag vart påbackad dom rikta skärmen men man såg att hela skärmens vinkel var fel så, jag säger tvärt om om dom är så seriösa att dom vill byta skärmen så ska man vara glad.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Lockwood
24 mars 2019 · 394 Inlägg

Jag håller absolut inte med. Det är en ordentlig skada men ändå relativt snäll/mjuk. Att byta bakskärm skulle jag absolut undvika så långt det är möjligt, främst med tanke på rostskydd i skarvar/punksvetsar,, dessutom är det ett betydligt mer omfattande och dyrare jobb, då pratar vi nog 25-30k, o dessutom ett sämre alternativ enligt mig. En duktig plåtis fixar det där så det blir ytterst lite spackel som behövs. En sämre plåtis resulterar i oönskad "spackelkaka". Skulle vilja säg att spacklet får absolut inte vara tjockare än supermax 2mm, helst 1mm. Som sagt föreslår firman skärmbyte så hade jag tackat nej, utan tvekan.

Att din V70 riktades av klantskallar är rätt tydligt, men visst har du en poäng i att en ytterst seriös riktning som i mina länkar kostar en hel del, men det hade varit mitt förstahandsval även om priset drar iväg uppåt 15k. TS behöver lämna till en firma som vet hur man riktar och inte spacklar...

Djo
24 mars 2019 · 10 157 Inlägg

Lockwood skrev:
Jag håller absolut inte med. Det är en ordentlig skada men ändå relativt snäll/mjuk. Att byta bakskärm skulle jag absolut undvika så långt det är möjligt, främst med tanke på rostskydd i skarvar/punksvetsar,, dessutom är det ett betydligt mer omfattande och dyrare jobb, då pratar vi nog 25-30k, o dessutom ett sämre alternativ enligt mig. En duktig plåtis fixar det där så det blir ytterst lite spackel som behövs. En sämre plåtis resulterar i oönskad "spackelkaka". Skulle vilja säg att spacklet får absolut inte vara tjockare än supermax 2mm, helst 1mm. Som sagt föreslår firman skärmbyte så hade jag tackat nej, utan tvekan.

Att din V70 riktades av klantskallar är rätt tydligt, men visst har du en poäng i att en ytterst seriös riktning som i mina länkar kostar en hel del, men det hade varit mitt förstahandsval även om priset drar iväg uppåt 15k. TS behöver lämna till en firma som vet hur man riktar och inte spacklar...

Min bakskärm riktades problemet var att hela skärmen var förskjuten såg man efteråt, dagens bilar är mjuka så den där massagen (på bilden i tråden) kan ha dragit iväg hela bakskärmen i fel riktning min reparation kostade fb 18k

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Lockwood
24 mars 2019 · 394 Inlägg

Men då har man ju inte riktat som man bör, eller hoppat över att kontrollmäta så alla (de flesta?) mätpunkterna är inom toleranserna angivna från tillverkaren. Det är skillnad att bli påkörd bakifrån kontra detta fall där man "kysst" en stolpe i låg (?) fart. Plåten har inga "allvarligare veck", så i just detta fall är det absolut inte att rekommendera att byta skärmen. Hade det istället rört sig om en framskärm med liknande skada så är ett byte av skärmen att föredra, dels för att V70 framskärmar växer på träd på skroten (man kan förmodligen till o med hitta en framskärm i rätt kulör?) men även för att det är både snabbare och enklare förutom att framskärmen sitter skruvad och inte svetsad som bakskärmen... Jag tror att minst häften av verkstäderna kan rikta detta, andra häften vill kanske byta skärmen. Av de som vill/kan rikta så gäller det att välja den verkstad som är erkänt duktiga på att rikta. Får jag gissa så tar det lätt 6-8 timmar att rikta detta inkl demontering, sen ca 2 timmar att förbereda för lack, lackering 1 timme. Så arbetstid i runda slänga 12 timmar, plus material. Men man kan även fuska, grovrikta och spackla då tar riktningen inga 6-8 timmar utan  typ hälften?

CC72
24 mars 2019 · 1 661 Inlägg

zzr94092 skrev:
Skärmbyte.25/30 tusen..

Omlack av bil hos ”ditt ställe” går på närmare 300 000 då?

Lockwood
24 mars 2019 · 394 Inlägg

Att bara lacka en repad bakskärm kostar inte mer än dryga 5000 hos "den bäste". Men här är det lite mer än att bara matta ner, fixa eventuella grova/djupa repor och sedan blåsa på kulören. Skärmbyte ligger nog runt 25-30k. Får jag gissa så kostar en ny "sidopanel" typ 5-10k hos Volvo, o då ingår hela sidan dvs man tar bort skärmen uppe vid taket... Det kan kanske finnas mindre bit att köpa så klart, men oavsett så är jobbet flera resor mer omfattande o dessutom med risk för att rostkskyddet inte håller normal Volvo klass, dvs i praktiken världsledande.

Omlack av en bil hos en seriös lackeringsfirma kostar från 70k "nyckelfärdigt", närmare 100k är absolut inte ovanligt, men då är det ett jobb som ofta är bättre (avseende finish/yta!) än från fabrik. Att man kan få en bil lackad för under 50k ej nyckelfärdigt och "inofficiellt" är en annan femma.

Senast redigerat av Lockwood (24 mars 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang