Laga skada... vad kostar det?

panda666
24 mars 2019 · 4 250 Inlägg

Går säkert att hitta begagnad skärm på skroten som inte är sne eller bucklig, sen bara lacka om till rätt färg eller kanske tom hitta en skärm i rätt kulör och bara smacka på.  Kanske är en bra ide TS?

Naslund93
24 mars 2019 · 297 Inlägg

Inga problem att rikta den skärmen. Be om offerter från olika firmor eller ta det på försäkringen.

Slim
24 mars 2019 · 340 Inlägg

panda666 skrev:
Går säkert att hitta begagnad skärm på skroten som inte är sne eller bucklig, sen bara lacka om till rätt färg eller kanske tom hitta en skärm i rätt kulör och bara smacka på.  Kanske är en bra ide TS?

Hur ”smackar man bara dit” en bakskärm?

panda666
24 mars 2019 · 4 250 Inlägg

Slim skrev:

panda666 skrev:
Går säkert att hitta begagnad skärm på skroten som inte är sne eller bucklig, sen bara lacka om till rätt färg eller kanske tom hitta en skärm i rätt kulör och bara smacka på.  Kanske är en bra ide TS?

Hur ”smackar man bara dit” en bakskärm?

ser att autodoc tex har billiga för runt 1000kr+-. en verkstad borde kunna lacka om den och demontera gamla, smacka på nya? hur är det annars? är bilen skrotfärdig eller kostar 50.000 att laga ? vet du hur många bilar ja får in i veckan där sånna plåtskador och värre finns? jag lagar inget men skriver bara om att skadan finns där osv. bara ringa runt o kolla olika verkstäder, kan inte vara så fasligt dyrt. Sen kanske får man leva med att den inte ser ut som när den kom från fabrik alltså 100% eller hur?

Lockwood
24 mars 2019 · 394 Inlägg

Absolut. En framskärm för 1000 kr borde man kunna "smacka dit" utan större problem, speciellt eftersom det skall göras bak. Det hör ju alla att det är inga problem?

https://www.youtube.com/watch?v=PesPi9wVnNM

Senast redigerat av Lockwood (24 mars 2019)

panda666
24 mars 2019 · 4 250 Inlägg

Lockwood skrev:
Absolut. En framskärm för 1000 kr borde man kunna "smacka dit" utan större problem, speciellt eftersom det skall göras bak. Det hör ju alla att det är inga problem?

https://www.youtube.com/watch?v=PesPi9wVnNM

måste vara positiv, me denna attityd såklart du inte kan göra nått, smile pussycat.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars 2019 · 13 731 Inlägg

går ju utan tvekan att laga utan att byta skärm..  det där är små skador för dom som hålls med sånt hela dagarna..     men priset kommer nog variera väldigt var du går..  men svårt att se exakt hur stor skadan är.  men är man bara interserad av att det ska se bra ut så kan man säkert spackla upp det där.  sen följer det kanske inte riktigt riktlinjerna på repartion från biltillverkaren men samtidigt så är det ju mycket värre att börja dra i det där och förstöra galvet.   men 5mm kan man spackla det är sen man endå ska överväga att dra ut skadorna.   Men skulle jag haft bilen hade jag spacklat målat och känt mig rätt trygg i att det kommer hålla tills dess jag kör på stolpen igen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Naslund93
24 mars 2019 · 297 Inlägg

Growe skrev:
går ju utan tvekan att laga utan att byta skärm..  det där är små skador för dom som hålls med sånt hela dagarna..     men priset kommer nog variera väldigt var du går..  men svårt att se exakt hur stor skadan är.  men är man bara interserad av att det ska se bra ut så kan man säkert spackla upp det där.  sen följer det kanske inte riktigt riktlinjerna på repartion från biltillverkaren men samtidigt så är det ju mycket värre att börja dra i det där och förstöra galvet.   men 5mm kan man spackla det är sen man endå ska överväga att dra ut skadorna.   Men skulle jag haft bilen hade jag spacklat målat och känt mig rätt trygg i att det kommer hålla tills dess jag kör på stolpen igen ;-)

Det där är inget man spacklar upp...

Lockwood
24 mars 2019 · 394 Inlägg

5mm är en spackelkaka "super deluxe". Ser man vad den där Artur Tussik kunde göra med en långt värre liknande skada så borde denna skada vara en enkel match för en kunnig/duktig firma/plåtis? Jag skulle absolut rekommendera att rikta detta så bra det bara är möjligt. Man kan inte rikta till 100% "spackelfritt" men "97%" iaf. Så lite spackel som möjligt är bara av godo. Det svåraste är nog att få till skärmkantens linje/kurva gissar jag, det är där det värsta finns. Den stora mjukare bucklan kan kanske till o med "sugas" ut?

Att byta bakskärm tror jag inte är att rekommendera, som sagt så gissar jag att man då behöver byta hela sidan? Det kan var som så att om man köper denna plåtbit av Volvo, att den sträcker sig hela vägen fram till A-stolpen? Mycket mycket större ingrepp! Man kan såklart även göra som den där Artur Tussik gör i andra videos, dvs kapa bort det buckliga o svetsa i en buckelfri panel från en begagnad donator bil, men då har man en hel del svetsfogar där rosten har lättare att få fäste gissar jag.

Mial
9 april 2019 · 3 Inlägg

Hej igen!

Nu är skadan åtgärdad...

Riktning och lackning, kanske lite spackel..

Tog offerter från 2

Volvo ville ha ca 17k för hela jobbet
En annan firma 15k

Skulle jag bara ta skärmen rörde det sig om ca 10k

Tack för alla svarhttps://www1.garaget.org/gallery/images/232/231373/231373-123de825e47c475932f46e8f343c371c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231373/231373-eca7c084d161e58b7a962c1bfc177efb.jpg

candyweiss
9 april 2019 · 875 Inlägg

Naslund93 skrev:
ta det på försäkringen.

Mial skrev:
har inte helförsäkring

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
9 april 2019 · 875 Inlägg

Mial skrev:
Hej igen!

Nu är skadan åtgärdad...

Riktning och lackning, kanske lite spackel..

Tog offerter från 2

Volvo ville ha ca 17k för hela jobbet
En annan firma 15k

Skulle jag bara ta skärmen rörde det sig om ca 10k

Har du fixat helförsäkring nu oxå?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
NIzmO Ollikkala Racing
9 april 2019 · 1 724 Inlägg

Härligt, bara hoppas det var en bra lagning under den fina ytan wink

Fun fact: Vi var 3 personer med varsin 9-5 som var rostfria för ~8 år sen, för 4-5 år sen var 2 av dom fulla med rostbubblor i bakskärmarna och 1 fortfarande rostfri vilket vi lyckades lokalisera till slarviga reparationer straxt innan köp wink .

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang