Lösa brusten fjäder på billigast sätt

Loranga-
25 mars 2019 · 52 Inlägg

Hej! Måste besikta min Opel Astra -03 denna vecka och tanken är att sedan sälja den för en billig peng då det knappt är något värde i den... till problemet, veckan började med att jag i princip skulle åka hem och boka besiktning då plötsligt ett bromsrör sprack :)) gick ganska snabbt att skarva på en ny bit men det tog allt längre tid att lösa problemet med en avdragen luftnippel... hur som, när jag var klar med luftningen och skulle hissa ner bilen såg jag att ena fjädern fram var av!! (Va då nära att köra ner opeln i Umeälven!). Vill inte lägga en krona mer på denna bil och ber nu om råd vad jag ska göra. Det är endast nedre varvet som är av på ena fjädern. Min plan är därför att först ta bort den skadade fjärden och kapa bort bara någon centimeter så den vassa änden försvinner, sedan kapa bort lika mycket på den andra fjädern. Är jag helt ute och cyklar eller skulle det fungera? Går det genom besiktningen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2019 · 14 039 Inlägg

Emilperolov skrev:
Hej! Måste besikta min Opel Astra -03 denna vecka och tanken är att sedan sälja den för en billig peng då det knappt är något värde i den... till problemet, veckan började med att jag i princip skulle åka hem och boka besiktning då plötsligt ett bromsrör sprack smile) gick ganska snabbt att skarva på en ny bit men det tog allt längre tid att lösa problemet med en avdragen luftnippel... hur som, när jag var klar med luftningen och skulle hissa ner bilen såg jag att ena fjädern fram var av!! (Va då nära att köra ner opeln i Umeälven!). Vill inte lägga en krona mer på denna bil och ber nu om råd vad jag ska göra. Det är endast nedre varvet som är av på ena fjädern. Min plan är därför att först ta bort den skadade fjärden och kapa bort bara någon centimeter så den vassa änden försvinner, sedan kapa bort lika mycket på den andra fjädern. Är jag helt ute och cyklar eller skulle det fungera? Går det genom besiktningen?

Tveksamt i mina ögon. Men du kanske har tur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zemet
25 mars 2019 · 4 035 Inlägg

Jag tror det går igenom, jag hak kommit igenom bes många gånger med lagom kapade fjädrar.
Det du kan få en anmärkning på är att det finns risk att fjädern hoppar ur läge.

Blir den så slapp att det är risk att den gör det när du hissar upp bilen? Om den inte blir det bör det vara lungt.

Annars får du svetsa fast fjädern i skålen eller sätta en rörklämma igenom skålen så den håller fjädern på plats.

granadadr
25 mars 2019 · 7 286 Inlägg

om biten sitter kvar NEJ =2a,, om den är borta och fjäder ej kan hoppa ur, ok wink  enkelt förklarat

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Loranga-
25 mars 2019 · 52 Inlägg

granadadr skrev:
om biten sitter kvar NEJ =2a,, om den är borta och fjäder ej kan hoppa ur, ok wink  enkelt förklarat

Tack för svar! men om jag tar bort biten som ligger löst, kapar bort det vassa och förutsätter att den sitter kvar vid upphissning, bör jag ändå kapa den andra fjädern till samma längd eller är det onödigt arbete?

mb_pucken
25 mars 2019 · 5 087 Inlägg

Förra veckan gick fjädern av fram på min almera. Jag kapade bara av en liten bit på fjädern och passade in fjädern i nedre fjäderskålen där en grop med stoppklack finns. Fick vrida fjäderbenslagret lite samtidigt.
Var ca ett halft varv allt som allt på min så den blev ej sne eller liknande.
Bilen gick igenom besiktningen idag med blankt papper :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Loranga-
25 mars 2019 · 52 Inlägg

mb_pucken skrev:
Förra veckan gick fjädern av fram på min almera. Jag kapade bara av en liten bit på fjädern och passade in fjädern i nedre fjäderskålen där en grop med stoppklack finns. Fick vrida fjäderbenslagret lite samtidigt.
Var ca ett halft varv allt som allt på min så den blev ej sne eller liknande.
Bilen gick igenom besiktningen idag med blankt papper :-)

okej! kanske värt att testa!

Loranga-
1 april 2019 · 52 Inlägg

tog av fjädern och plockade bara bort det som låg löst! gick igenom besiktning utan anmärkning på det. dock fanns en del andra fel... sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang