Köpråd: en sportbil till rimligt pris

kontantlost
30 mars · 16 Inlägg
#1

God afton,

Är en ung läkare och har en bruttolön på dryga 48 000, partnern har 30 000.

Fått upp ögonen för något billigare sportbilar (partnern håller med om att hellre snygg bil än båt) och klickat runt på Blocket senaste dagarna. Har överkomliga boendekostnader (ca 9'), och en liten bit av mitt kapital (säg 150-200') som jag kan tänka mig casha på fordon.

Vill nu ha förslag på sportbil, givetvis pålitig sådan med rimliga servicekostnader och rel. billigt underhåll. Givetvis ska den också vara försvarbar ur löneaspekt; således helst inte förslag på 14 år gammal Gallardo för 750tkr där kopplingen måste bytas vartannat år.

Starka kandidater för tillfället:

- Porsche Boxster 2,7 (ev de med större motor, men de är dyra). Årsmodell ca 14-15, ca 400-450tkr.
Porsche Cayman (samma som ovan, men något dyrare generellt).

- Kia Stinger GT 3,3 (420tkr för -18 modell), ser ut som en fantastisk bil. 360 hästar, 5s 0-100 och väldigt bra kvalité med garantier. Även hört rykten om att utvecklare bakom BMW deltagit i designandet...

- Audi R8 (min pojkdröm). Men i sådana fall...hur bra är det att köpa en 8-10 år gammal R8 för säg 600tkr? Och hur dyrt blir det? Misstänker att en läkare kanske inte har råd med en sådan här bil wink

- Audi (R)S, förslagsvis TTRS, RS4, S5, S7, RS5, RS6 osv. Vet heller inte vilken prisklass som är rimlig för mig men förslagsvis en årsmodell 2015.


Tack och trevlig kväll

Lockwood
30 mars · 149 Inlägg
#2

Varför inte titta på en helt ny bil? BMW M2 ligger i närheten prismässigt. Du får en helt ny bil med garantier och 3 års fri service? Dessutom kan man "finansiera" bilen o således hålla ner kontantinsatsen till ca 150-180k? Av de du nämner är RS den jag skulle kikat på främst.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 mars · 3 320 Inlägg
#3

Tjänar man SÅ mycket pengar så är det BARA till att slänga ut dom på det som faller en bäst i smaken..sad
En annan, som pensionär med knappt 11000 ut per månad, får tugga på naglarna och hoppas att riskokarn håller ett tag till..sad

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
30 mars · 11 622 Inlägg
#4
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Lockwood
30 mars · 149 Inlägg
#5

En ny M2 Competition (manuell då jag anser att en sportbil skall vara manuell) med alla tillval ikryssade landar på ca 740k för rabatt. Jag skulle inte bli förvånad om man får den för dryga 650k efter rabatt. Då har du en bil där du vet vad servicen kommer kosta de 3 första (8000 mil) åren. De 2 första åren har du även fabriksgaranti. Försäkringen lär även den vara billigare då du har 3 år vagnskada från tillverkaren? Räknar du ihop alla ägarkostnader inkl service (räkna med att inget går sönder på en begagnade, vilket kanske inte är rimligt men ändå) så hamnar du kanske i närheten av vad den nya kostar? Ja om man nu gillar BMW vill säg, men det var bara ett exempel, Audi RS3 kostar ungefär lika mycket.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars · 11 764 Inlägg
#6

Kört en del Stinger 3,3. De går friskt. Detta är en vardagsbil med mycket potenta prestanda. De låter inte speciellt mycket i original men detta åtgärdas med Ferrita sportsystem som finnes skräddarsytt för bilen (Ja, jag har bytt)

Porsche Boxster? Nja, en Corolla -97:a är väl lite häftigare?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
kontantlost
30 mars · 16 Inlägg
#7

Lockwood skrev:
Varför inte titta på en helt ny bil? BMW M2 ligger i närheten prismässigt. Du får en helt ny bil med garantier och 3 års fri service? Dessutom kan man "finansiera" bilen o således hålla ner kontantinsatsen till ca 150-180k? Av de du nämner är RS den jag skulle kikat på främst.

Är rädd för nya bilar för att den största värdeminskningen generellt sker första 3 åren - skulle således hellre lägga pengar på en något äldre Boxster 3,2 (2013-2014) än en ny M2:a. Dessutom känns inte BMW som min stil riktigt. Aldrig gillat biltypen. Men RS är absolut ett bra alternativ! Just för att man kan få en rymlig bil med ordentligt med prestanda. En riktig sleeper RS4 t ex.

_- skrev:
Tjänar man SÅ mycket pengar så är det BARA till att slänga ut dom på det som faller en bäst i smaken..sad
En annan, som pensionär med knappt 11000 ut per månad, får tugga på naglarna och hoppas att riskokarn håller ett tag till..sad

Hehe äsch, min tid kommer den med!

Vettemannen skrev:
2 förslag:
https://www.blocket.se/stockholm/Chevro … 11&w=1
https://www.blocket.se/stockholm/Chevro … 11&w=1

/Benny

Fantastiska bilar. Corvette alltså. Men är generellt rädd för bilar som är äldre än 5-6 år...hur mycket måste man inte mecka och strula med en bil från 2007 tänker jag?

Ev. den nya Corvette Stingray i sådana fall. Eller de billigare amerikanska bjässarna, mustang 5,0, challenger, charger m.m årsmodell 2014-2015.

Lockwood
30 mars · 149 Inlägg
#8

Det finns exempel på de som gjort riktigt bra affärer på nya M och RS modeller, med galna rabatter. Jag har bekanta som fått dryga 150k i rabatt på listpriset 800k. Vill du ha absolut lägst värdeminskning så köp en Porsche 911, gärna en gammal 996 eller till o med 964?

kontantlost
30 mars · 16 Inlägg
#9

Lockwood skrev:
Det finns exempel på de som gjort riktigt bra affärer på nya M och RS modeller, med galna rabatter. Jag har bekanta som fått dryga 150k i rabatt på listpriset 800k. Vill du ha absolut lägst värdeminskning så köp en Porsche 911, gärna en gammal 996 eller till o med 964?

Intressant. Hur får man så mycket rabatt? Menar du att man kan få en ny t.ex RS5:a för 600tkr?

Porsche 911 känns för dyrt. Blir en från 2010 för 600tkr och det känns väldigt mycket för en gammal bil? Är väl i R8 prisklassen ungefär?

Lockwood
30 mars · 149 Inlägg
#10

Det är upp till varje återförsäljare at avgöra hur mycket/lite rabatt man kan/vill lämna. Man måste fråga flera. När jag frågade 2018 på en bil jag köpte då fick jag mellan 30-60k i rabatt, inbytespriset skiljde även det på 60k mellan högst o lägst. Hade jag valt den dyraste ÅF så hade samma bil kostat 100k mer. Nu i dagarna fick jag min nya bil, även där var det stora skillnader, främst på inbytespriset på min bil från -18.

En rimligt utrustad RS3 för 600k är fullt möjligt, du får helt enkelt inte ta första bästa bud.

"Rätt" 911 kommer öka i värde...

Senast redigerat av Lockwood (30 mars )

Lockwood
30 mars · 149 Inlägg
#11

Om du gillar Audi, och kan tänka dig att fortsätta köpa nya Audi "med jämna mellanrum" så kan man bygga en sorts relation med ÅF. De vet att du kommer vartannat vart tredje år för att köpa en ny värstingbil. Första gången får man en rimlig rabatt, vilket enligt mig är 10-12% på list priset. Nästa gång kan det bli mer än så. Som mest fick en bekant 25% på nån Audi, tror det var en Q7 eller nåt, men då var det dels "kampanj" på bilen o han fick även bra rabatt, men han var oxå en återkommande kund, och inte en hoppjerka som byter märke (egentligen ÅF) varje gång...

SportPilot skånsk högflygande adel
30 mars · 6 504 Inlägg
#12

Ut och testa och köp det som faller dig i smaken smile en corvette c6 är driftsäker, serva den så kommer den inte att strula

Angående 911 vs r8 så är porschen enligt mig många gånger trevligare... köper du en billig r8 så blir det en med v8 och automat, och den automaten är rent ut sagt hemsk att köra.

Lockwood
30 mars · 149 Inlägg
#13

Kika även på "systermodellerna" till Audi RS som Seat Cupra modeller, Skoda RS eller Golf R. Inte lika snabba häftiga som RS men gott och väl inom din budget. Renault Megane RS Trophy är även den en ny bil gott o väl inom budget.

OT: Se till att skaffa dig minst två specialiteter inom yrket. Min far som har tre specialist områden blev mer eller mindre överöst med erbjudanden från privata kliniker med "galna löner" enligt mig, 100k i månaden var minimum. Kommer ihåg en gång när han ställde som krav att han vill fakturera kliniken 10k per dag vilket han trodde de inte skulle gå med på, men det var inga problem big_smile, fast 10k fakturerat är inte samma sak som 10k i lön per dag, det motsvarar typ en månadslön på ca 140k. Nu tackade han nej ändå, han ville bara kolla om han var "eftertraktad" fortfarande o dels för att de "tjatade/lockade", han säger att han gjort sitt i läkaryrket smile. Mitt råd var så klart att ta jobbet men bara jobba 2-3 dar i veckan, men fadern valde hellre pensionärslivet, vilket man kan förstå efter att ha jobbat som läkare sedan han var 26...

Senast redigerat av Lockwood (30 mars )

xXSammy
30 mars · 5 701 Inlägg
#14

Ford Mustang är trevlig.

Ford Focus RS är mycket rolig...

Hon/Henne
torsen
30 mars · 3 143 Inlägg
#15

Om du VERKLIGEN VILL HA EN SPORTBIL som:
är sportig, ger dig möjlighet att delta i SPORTVAGNSTRÄFFAR och köra på bana, finns bara en bil =
Mazda MIATA / MX-5
Caterham är LITE FÖR SPORTIG för att kunna användas praktiskt.
En SPORTBIL är synonymt med en öppen tourer eller cabriolet (ev med HT).
Har själv ägt MGA 1500, MGA 1600 MK II(som båda är tourer) samt 2 st MGB(som är cabrioleter).
Men dessa är både jobbiga och opraktiska - men inte fullt opraktiska som Caterham, som är det sportigaste som finns f n.

Svarte_Orm
30 mars · 1 829 Inlägg
#16

Hybrid_ skrev:
Kört en del Stinger 3,3. De går friskt. Detta är en vardagsbil med mycket potenta prestanda. De låter inte speciellt mycket i original men detta åtgärdas med Ferrita sportsystem som finnes skräddarsytt för bilen (Ja, jag har bytt)

Men kan det räknas som sportbil? Jag har aldrig kört någon men de verkar vara mer av en GT eller ett motorvägslok

Svarte_Orm
30 mars · 1 829 Inlägg
#17

Men för övrigt skulle jag leta upp en AC cobra replika med rätt grejer istället

kontantlost
31 mars · 16 Inlägg
#18

SportPilot skrev:
Ut och testa och köp det som faller dig i smaken smile en corvette c6 är driftsäker, serva den så kommer den inte att strula

Angående 911 vs r8 så är porschen enligt mig många gånger trevligare... köper du en billig r8 så blir det en med v8 och automat, och den automaten är rent ut sagt hemsk att köra.

Precis. Undrar också om inte r8an som har 8-10 år på nacken också medför en massa kostnader?

Kanske bättre isf med en välutrustad 3.2 boxster eller cayman? 911 känns på tok för dyrt känner jag spontant.

Lockwood skrev:
Kika även på "systermodellerna" till Audi RS som Seat Cupra modeller, Skoda RS eller Golf R. Inte lika snabba häftiga som RS men gott och väl inom din budget. Renault Megane RS Trophy är även den en ny bil gott o väl inom budget.

OT: Se till att skaffa dig minst två specialiteter inom yrket. Min far som har tre specialist områden blev mer eller mindre överöst med erbjudanden från privata kliniker med "galna löner" enligt mig, 100k i månaden var minimum. Kommer ihåg en gång när han ställde som krav att han vill fakturera kliniken 10k per dag vilket han trodde de inte skulle gå med på, men det var inga problem big_smile, fast 10k fakturerat är inte samma sak som 10k i lön per dag, det motsvarar typ en månadslön på ca 140k. Nu tackade han nej ändå, han ville bara kolla om han var "eftertraktad" fortfarande o dels för att de "tjatade/lockade", han säger att han gjort sitt i läkaryrket smile. Mitt råd var så klart att ta jobbet men bara jobba 2-3 dar i veckan, men fadern valde hellre pensionärslivet, vilket man kan förstå efter att ha jobbat som läkare sedan han var 26...

Angående bilarna så faller ingen mig i smaken. Pappa körde en Golf och det var fan ingen höjdare...och de övriga du nämnde ser förfärliga ut. Men visst 300hk bäddar ju för en trevlig körupplevelse...


OT: kul anekdot, jag är dock mer inne på att emigrera till ett land där läkare är mer högavlönade. Ej tacksamt att skatta ~40% av inkomsten...
Är f.ö snart klar specialist inom kirurgi, om det nu är av intresse att veta wink

SportPilot skånsk högflygande adel
31 mars · 6 504 Inlägg
#19

kontantlost skrev:

SportPilot skrev:
Ut och testa och köp det som faller dig i smaken smile en corvette c6 är driftsäker, serva den så kommer den inte att strula

Angående 911 vs r8 så är porschen enligt mig många gånger trevligare... köper du en billig r8 så blir det en med v8 och automat, och den automaten är rent ut sagt hemsk att köra.

Precis. Undrar också om inte r8an som har 8-10 år på nacken också medför en massa kostnader?

Kanske bättre isf med en välutrustad 3.2 boxster eller cayman? 911 känns på tok för dyrt känner jag spontant.

Lockwood skrev:
Kika även på "systermodellerna" till Audi RS som Seat Cupra modeller, Skoda RS eller Golf R. Inte lika snabba häftiga som RS men gott och väl inom din budget. Renault Megane RS Trophy är även den en ny bil gott o väl inom budget.

OT: Se till att skaffa dig minst två specialiteter inom yrket. Min far som har tre specialist områden blev mer eller mindre överöst med erbjudanden från privata kliniker med "galna löner" enligt mig, 100k i månaden var minimum. Kommer ihåg en gång när han ställde som krav att han vill fakturera kliniken 10k per dag vilket han trodde de inte skulle gå med på, men det var inga problem big_smile, fast 10k fakturerat är inte samma sak som 10k i lön per dag, det motsvarar typ en månadslön på ca 140k. Nu tackade han nej ändå, han ville bara kolla om han var "eftertraktad" fortfarande o dels för att de "tjatade/lockade", han säger att han gjort sitt i läkaryrket smile. Mitt råd var så klart att ta jobbet men bara jobba 2-3 dar i veckan, men fadern valde hellre pensionärslivet, vilket man kan förstå efter att ha jobbat som läkare sedan han var 26...

Angående bilarna så faller ingen mig i smaken. Pappa körde en Golf och det var fan ingen höjdare...och de övriga du nämnde ser förfärliga ut. Men visst 300hk bäddar ju för en trevlig körupplevelse...


OT: kul anekdot, jag är dock mer inne på att emigrera till ett land där läkare är mer högavlönade. Ej tacksamt att skatta ~40% av inkomsten...
Är f.ö snart klar specialist inom kirurgi, om det nu är av intresse att veta wink

En boxster eller cayman blir på det hela inte mycket billigare att driva än en 911... jag personligen hade aldrig köpte en nyare boxster/cayman framför en äldre 911

men det enda vettiga tipset du kan få är att provköra, har du dessutom planer på att emigrera (är själv inne på samma linje) så gör du nog bäst i att vänta med bilen

Lockwood
31 mars · 149 Inlägg
#20

Ah OK. Kirurg då vet du kanske vem Dr N E Lennart Strömberg var, tror det var på Karolinska han var "verksam in i det sista".  RIP Lennart sad. Minns honom så väl, när han skulle återgälda en tjänst så erbjöd han sig att operera mig big_smile, jag tackade nej eftersom jag inte kände för en random operation smile.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang