Köpråd: en sportbil till rimligt pris

kontantlost
1 april 2019 · 19 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

kontantlost skrev:

Svarte_Orm skrev:

Men när räknar du med att kunna utnyttja de där 700 hästkrafterna? Eller är det bara imponatoreffekten du är ute efter?

Trafikljus 0-100, tidiga morgnar/sena kvällar samt på lugna landsvägar. Innerstan 0-70. Som bäddat för böter men med regelbundna G-kraftsinducerade adrenalinpåslag i utbyte torde det vara värt besväret? wink

Som sagt bara en tanke jag haft, mvh

Se till att du inte blir ovän med dina arbetskamrater för du kanske blir deras arbetspass en dag när du trampat för hårt på gasen. Visserligen verkar mustangerna vara värre på att hamna i skogen om man skall tro youtube, men ändå

Så illa är det väl inte styrningen? Eller?

Hursomhelst blir det säkertt en överprisad europeisk bil men med det sagt så lockar ändå 700hk!

SportPilot Ubåtsingenjör
1 april 2019 · 7 218 Inlägg

Du kommer säkert få jättekul i en hellcat, den är inte farlig som några försöker få det att låta som, men det är så pass stor skillnad på en boxster och en hellcat så jag undrar lite vad du är ute efter ?

Har du kollat på nissan gt-r ? går snabbt både rakt fram och när det svänger

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 april 2019 · 14 007 Inlägg

kontantlost skrev:

Svarte_Orm skrev:

kontantlost skrev:

Trafikljus 0-100, tidiga morgnar/sena kvällar samt på lugna landsvägar. Innerstan 0-70. Som bäddat för böter men med regelbundna G-kraftsinducerade adrenalinpåslag i utbyte torde det vara värt besväret? wink

Som sagt bara en tanke jag haft, mvh

Se till att du inte blir ovän med dina arbetskamrater för du kanske blir deras arbetspass en dag när du trampat för hårt på gasen. Visserligen verkar mustangerna vara värre på att hamna i skogen om man skall tro youtube, men ändå

Så illa är det väl inte styrningen? Eller?

Hursomhelst blir det säkertt en överprisad europeisk bil men med det sagt så lockar ändå 700hk!

Har du kört nån bil förut med 700 hkr? Om inte så kanske du ska testa på nåt avlyst ställe för det är ingen leksak i mina ögon. Min Corvette med 350+ hästar kan vara nog så rapp och farlig om man inte är försiktig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kontantlost
1 april 2019 · 19 Inlägg

Som mest hästkraftvägen har jag kört en RS3 och en väns 370 Z. Visst var det krut men då gäller det att komma ihåg att Boxstern har betydligt mindre krut och således snarare blir en bil jag köper för dess fantastiska ”overall” körupplevelse. Som ni säger, måste nog först identifiera vad det jag söker är!

kontantlost
7 april 2019 · 19 Inlägg

Uppdatering!

Är oerhört frestad att köpa denna redan nu,
https://www.blocket.se/alvsborg/Porsche … 11&w=3

Utmarks-Loke
7 april 2019 · 5 813 Inlägg

Se till att du får regnumret innan så du kan kolla upp den i lugn och ro, han har ju tagit båda helbilsbilderna ur exakt samma vinkel, en där man inte kan läsa hela regplåten. Fråga också om du kan få med originalhjulen

1Adrian1
7 april 2019 · 356 Inlägg

Regnumret är NPE952 smile

Kan tillägga att den har varit uppe för 265k för ett år sedan big_smile

Senast redigerat av 1Adrian1 (7 april 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 april 2019 · 14 007 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Regnumret är NPE952 smile

Kan tillägga att den har varit uppe för 265k för ett år sedan big_smile

Det står "Kreditköp" i Transportstyrelsens app. Slutdatum på krediten är 2023-06-30. Fordonsår 2008.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2019 · 13 673 Inlägg

hade nog köpt en C7 Corvette.  Väldigt potenta bilar. .    Boxtern skulle iallfall inte jag överväga lite väl mycket frisörbil.. då är en Miata ett bättre köp om man är intreserade av den typen av bil ;-)

eller varför inte en Challenger Hellcat.   det är ju ingen sportbil men säkert jävligt nice rolig bil.  men det är ju inget som ser bra ut på uppfarten även om det är en av dom snygaste bilarna som går att köpa just nu..enligt mig själv ;-)       Kanske är lite tråkig och ger 2st förslag på usa bilar..  är verkligen inget fan av usa bilar men en c7 är ett vättigt köp.. och en Hellcat ser sjukt bra ut och har effekt i massor redan orginal.. med 1000hk kittet så blir det mer än en potent bil att köra ifrån lite stekar bilar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
1Adrian1
7 april 2019 · 356 Inlägg

Vettemannen skrev:

1Adrian1 skrev:
Regnumret är NPE952 smile

Kan tillägga att den har varit uppe för 265k för ett år sedan big_smile

Det står "Kreditköp" i Transportstyrelsens app. Slutdatum på krediten är 2023-06-30. Fordonsår 2008.

/Benny

Stämmer, nuvarande ägaren har köpt den på kredit om det är det du menar

kontantlost
17 april 2019 · 19 Inlägg

Våghalsig som jag är så väntade jag inte utan jag köpte Porsche!

en Boxster S (3,4) -13 (modell 14, ute sent 2013) med dryga 4 000 mil för 488 tkr! Pengar från gamla bilen (nu tror jag definitivt bilhandlaren kommer tjäna 15-20 tkr på min gamla bil men äsch) + en del från sparkontot + ett förmånligt billån på 170 tkr över 5 år. Visst blir det en saftig månadskostnad men av det jag hittills hunnit uppleva av 300+ Porschehästar är det en helsjujävlahelvetes fantastisk maskin. Planerar att lägga på max 1000 mil årligen och byta olja minst 2x per år.

Stor nackdel dock med endast två säten - när ungarna kommer inom snar framtid har jag funderat på en 911 där barnstolar tydligen får plats i baksätet - men för tillfället ska jag njuta av min Boxster S som jag och min partner vardera planerar att lägga dryga 3 500:- var på månatligen framöver.

Hallojs!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2019 · 17 380 Inlägg

Trevligt! En frisörbil alltså. Men visst är det riktigt trevliga att köra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
17 april 2019 · 4 228 Inlägg

fack jag såg detta försent! besviken här att ingen sa nått om nån turkbil...ingen sa nått om nån amg eller m5? hade jag stålarna sådär skulle ja absolut utan snack köpt nån bil me v8 iaf, inget annat. en fet mullrande v8 skulle definitivt sitta bra, antingen nån m5 eller amg, tänker mig en e39 m5 där v8an låter som fan eller nån amg merca. orka köpa nån trång porche^^ vem bryr sig om hk endå i sverige kan man endå köra max 110-120 sen förlorar man kortet, kanske om man drar till bana men hur ofta har man tid?^^ ne för mig skulle räcka runt 4-500 hk om v8 . tack o hej^^

SportPilot Ubåtsingenjör
17 april 2019 · 7 218 Inlägg

panda666 skrev:
fack jag såg detta försent! besviken här att ingen sa nått om nån turkbil...ingen sa nått om nån amg eller m5? hade jag stålarna sådär skulle ja absolut utan snack köpt nån bil me v8 iaf, inget annat. en fet mullrande v8 skulle definitivt sitta bra, antingen nån m5 eller amg, tänker mig en e39 m5 där v8an låter som fan eller nån amg merca. orka köpa nån trång porche^^ vem bryr sig om hk endå i sverige kan man endå köra max 110-120 sen förlorar man kortet, kanske om man drar till bana men hur ofta har man tid?^^ ne för mig skulle räcka runt 4-500 hk om v8 . tack o hej^^

Nu var han ute efter en sportbil, inte en snabb familjebil.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
kontantlost
13 maj 2019 · 19 Inlägg

Uppdatering:
Utan tvekan en drömbil och numera lagt på drygt 150 egna mil då jag kört bilen en hel del. Planerar att i alla fall ha bilen i ägo året ut och eventuellt sälja i vår om jag får ett bra bud, annars har jag nog inga problem med att ha kvar den och köra slut på den helt.

Har dock funderat lite på nån fyrsitsig av typen Camaro ZL1, BMW M6 Coupe, Merca C/CLS63, eller Stinger GT etc.

torsen
14 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Det billigaste, men inte mest prisvärda, är en MGF med 1.8-litersmotorn.
Köper du en sådan och mekar själv är du på mycket kort tid en erfaren bilmekaniker, om du håller bilen rullande - fast kanske med tunt grått hår.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 augusti 2023 · 13 673 Inlägg

panda666 skrev:
fack jag såg detta försent! besviken här att ingen sa nått om nån turkbil...ingen sa nått om nån amg eller m5? hade jag stålarna sådär skulle ja absolut utan snack köpt nån bil me v8 iaf, inget annat. en fet mullrande v8 skulle definitivt sitta bra, antingen nån m5 eller amg, tänker mig en e39 m5 där v8an låter som fan eller nån amg merca. orka köpa nån trång porche^^ vem bryr sig om hk endå i sverige kan man endå köra max 110-120 sen förlorar man kortet, kanske om man drar till bana men hur ofta har man tid?^^ ne för mig skulle räcka runt 4-500 hk om v8 . tack o hej^^

fast i Porschen har du rätt emblem.  som betyder så mycket mer än amg eller m märkena.. 
sen beror det så klart på vilken Porsche man väljer..  att välja en Boxter är ju så otroligt pinsamt..  visst att ge frun en sån är helt okej men att själva åka i en sån är som gjort för att bli totalt sönder mobbad.. då är en 924 bättre där har man iallfall classic statusen smile


men en gammal hedlig luftkyld 911 kan aldrig gå fel..  och speciellt trånga verkar dom inte vara heller..   

tyvärr aldrig suttit i en  men sätt en del långa personer få plats utan problem smile

värre är det med en Countach ..  där är det kört om man är längre än 155 smile  dock inte suttit i någon i vuxen ålder..  sista gången jag torrkörde en sån var jag 7-8bast.    minns det fortfarande idag...   på den tiden min drömbil smile


en 993:A är ju garanterat en bil som kommer gå upp i värdet eftersom det är den sista luftkylda..  inte massor av effekt ur sugmotorerna men ett härligt ljud runt 270hk
eller 400hk ur turbon..  en turbo är ju otäckt fina..   kommer garanterat få igen pengarna när man säljer dom..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
23 augusti 2023 · 7 198 Inlägg

kontantlost skrev:

SportPilot skrev:
en hellcat är allt annat än en sportbil, så den stora frågan är vad för typ av bil vill du ha ? ska den bara gå snabbt eller ska den kunna svänga lite också ? dodgen är den av muskelbilarna med sämst väghållning

Självklart är det överstyrning och generellt styvt med en muskelbil men visste vore det fränt med 700 hästar under huven jämfört med Boxsterns knappa 300? Bara något jag funderar på!

Har du anmält dig till donatorregistret?

torsen
23 augusti 2023 · 7 198 Inlägg

kontantlost skrev:
Uppdatering:
Utan tvekan en drömbil och numera lagt på drygt 150 egna mil då jag kört bilen en hel del. Planerar att i alla fall ha bilen i ägo året ut och eventuellt sälja i vår om jag får ett bra bud, annars har jag nog inga problem med att ha kvar den och köra slut på den helt.

Har dock funderat lite på nån fyrsitsig av typen Camaro ZL1, BMW M6 Coupe, Merca C/CLS63, eller Stinger GT etc.

Roligaste och mest kompetenta bil jag kört är kompisens f d Subaru Impreza WRX.
Men det är ju ingen impometer - utom för de invigda!

Noobnisse
23 augusti 2023 · 181 Inlägg

Tror inte denna tråd från 2019 är aktuell längre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang