"uppgradera"/konvertera till el - hybrid/elbils batteri och/eller solceller samt nya elmotorer ?

KenthIJ
1 april 2019 · 1 429 Inlägg

Såg en artikel där Staffan Erlandsson skrev så här –

”Idag befinner vi oss i början av elbilens genombrott. Utvecklingen har gått fort de senaste sex åren, och framtiden pekar mot fortsatt snabb utveckling främst gällande batterikapacitet. Grovt räknat fördubblas denna vart femte år, samtidigt som priset per kWh (i batterikapacitet räknat) årligen sjunkit med ungefär 20 procent sedan 2009. Elbilar uppdateras kontinuerligt och motsvarande ny elbil har idag kraftigare batterier med betydligt bättre räckvidd. Detta bör då innebära att äldre elbilar, med sämre räckvidd, kommer att få ett sämre andrahandsvärde i jämförelse med deras uppdaterade syskon den dag båda finns på begmarknaden.
Rådet blir att pruta rejält och gärna se köpet av elbil över en längre period, där värdetappet per år och körda mil blir lägre i genomsnitt. Räckvidd i sig behöver dock ej vara ett självändamål. Har du två mil till jobbet klarar du dig alldeles utmärkt även med de äldre bilarnas räckvidd.

Drömscenariot vore om ägare av äldre elbilar på ett enkelt och billigt sätt kunde byta batterier mot nyare och mer effektiva i takt med utvecklingen, där de gamla batterierna kanske kunde säljas för att användas som solcellsladdad energilagring vid exempelvis publika laddstolpar. Men där är vi inte ännu. Ägare av äldre elbilar får med få undantag dras med sin (lägre) batterikapacitet.”

Artikeln var från 20 jan 2017 så…

Någon som vet eller har hört om det har utvecklats något vad det gäller det där med att ”byta upp sig” på batteri?

Sista raden
” Ägare av äldre elbilar får med få undantag dras med sin (lägre) batterikapacitet”
Antyder ju att det redan då fanns bilmärken som kunde ”uppgraderas” men mer effektiva batteri.
Någon som vet vad det skulle kunna vara för bilmärke?

länk till artikeln
https://www.bytbil.com/nyheter/vagar-ma … elbil-4781

Senast redigerat av KenthIJ (30 mars 2020)

Bennybira
2 april 2019 · 480 Inlägg

Chansen att tillverkarna själva erbjuder uppgradering kontra att sälja en helt ny bil är ganska liten.

Men att någon tredje part börjar tillverka uppdaterade batteripaket till äldre bilar (teslas teknologi är öppen för alla t.ex) är desto mer sannolikt. Dock blir nog regleringen och all byrokrati inom EU ett hinder.

I usa däremot ser jag det hända (om det inte redan händer..)

Fiat 127 (1977)
Alden_88
2 april 2019 · 84 Inlägg

Detta skulle vara en möjlighet absolut, men man skall också tänka på att alla komponenter som finns i en elbil skall klara ett nytt kraftigare batteri. Nu vet jag inte jag om alla biltillverkare som gör elbilar gör komponenter som är överdimensionerade för sina batterier eller precis så dem klarar gränsen.

Men detta skulle i sådant fall vara ett av hindren till att byta mot nya batterier i äldre elbilar, men absolut så ser jag en tredjeparts marknad som kan komma att explodera och bli väldigt lyckosam om man ger sig in i detta tidigt.

Att efter garantitiden löper ut på en elbil tex så varför inte bara kolla med tredjeparts tillverkare och uppgradera sitt batteri & komponenterna som behöver byta, om man inte vill byta hela bilen i sig så att säga.

Senast redigerat av Alden_88 (2 april 2019)

BMW I3s "Stormtrooper" (2019)
KenthIJ
2 april 2019 · 1 429 Inlägg

Tackar både "Bennybira" och "Alden_88" för input och tankar

redigerade/lad(dad)e in länk till artikeln i starttråden

Senast redigerat av KenthIJ (2 april 2019)

Janneutanb
2 april 2019 · 7 267 Inlägg

Alden_88 skrev:
Detta skulle vara en möjlighet absolut, men man skall också tänka på att alla komponenter som finns i en elbil skall klara ett nytt kraftigare batteri. Nu vet jag inte jag om alla biltillverkare som gör elbilar gör komponenter som är överdimensionerade för sina batterier eller precis så dem klarar gränsen.

Men detta skulle i sådant fall vara ett av hindren till att byta mot nya batterier i äldre elbilar, men absolut så ser jag en tredjeparts marknad som kan komma att explodera och bli väldigt lyckosam om man ger sig in i detta tidigt.

Att efter garantitiden löper ut på en elbil tex så varför inte bara kolla med tredjeparts tillverkare och uppgradera sitt batteri & komponenterna som behöver byta, om man inte vill byta hela bilen i sig så att säga.

Fast ett kraftigare batteri ger ju bara längre räckvidd så det finns inget som behöver starkare komponenter.

KenthIJ
2 april 2019 · 1 429 Inlägg

Janneutanb skrev:

Alden_88 skrev:
Detta skulle vara en möjlighet absolut, men man skall också tänka på att alla komponenter som finns i en elbil skall klara ett nytt kraftigare batteri. Nu vet jag inte jag om alla biltillverkare som gör elbilar gör komponenter som är överdimensionerade för sina batterier eller precis så dem klarar gränsen.

Men detta skulle i sådant fall vara ett av hindren till att byta mot nya batterier i äldre elbilar, men absolut så ser jag en tredjeparts marknad som kan komma att explodera och bli väldigt lyckosam om man ger sig in i detta tidigt.

Att efter garantitiden löper ut på en elbil tex så varför inte bara kolla med tredjeparts tillverkare och uppgradera sitt batteri & komponenterna som behöver byta, om man inte vill byta hela bilen i sig så att säga.

Fast ett kraftigare batteri ger ju bara längre räckvidd så det finns inget som behöver starkare komponenter.

Tackar för synpunkt och engagemang.

Låter ju smidigt

KenthIJ
2 april 2019 · 1 429 Inlägg

Mycket spännande på gång.

Lite OT men ändå på temat att kunna uppgradera laddbarhet och batterikapasitet -

Hyundai och Kia är ju tydligen på gång med , vad jag förstår även "eftermonteringsbara" solceller till bilar.
Prius hade ju en variant med solceller på taket men den var väl inte eftermonteringsbar utan måste beställas på ny bil.

https://teknikensvarld.se/hyundai-och-k … a-bilarna/

https://www.nyteknik.se/fordon/hyundai- … er-6937619

http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda … ara-soltak

Alden_88
3 april 2019 · 84 Inlägg

Janneutanb skrev:

Alden_88 skrev:
Detta skulle vara en möjlighet absolut, men man skall också tänka på att alla komponenter som finns i en elbil skall klara ett nytt kraftigare batteri. Nu vet jag inte jag om alla biltillverkare som gör elbilar gör komponenter som är överdimensionerade för sina batterier eller precis så dem klarar gränsen.

Men detta skulle i sådant fall vara ett av hindren till att byta mot nya batterier i äldre elbilar, men absolut så ser jag en tredjeparts marknad som kan komma att explodera och bli väldigt lyckosam om man ger sig in i detta tidigt.

Att efter garantitiden löper ut på en elbil tex så varför inte bara kolla med tredjeparts tillverkare och uppgradera sitt batteri & komponenterna som behöver byta, om man inte vill byta hela bilen i sig så att säga.

Fast ett kraftigare batteri ger ju bara längre räckvidd så det finns inget som behöver starkare komponenter.

Nja inte riktigt du måste tänka på att ju större batteri desto mer värme alstras från användning av detta vilket gör att du bör per definition ha bättre sätt att kyla ner batteriet. Likväl så ökar du vikten på hela bilen som då bidrar med helt annan form av stress på bilens komponenter. Och det är förutsatt att storleken på batteriet är lika stort i fysiskt form som det som redan sitter i, så det blir som man brukar säga Plug n play.

Så det är inte så enkelt som att byta från Energizer batteri till Duracell för dem är kända för längre användnings tid av sina batterier.

Men som jag tidigare nämnde om du inte såg det, det finns enorm potential inom tredjeparts marknaden att slå sig in på detta nu om dem är ute i god tid. För att förr eller senare kommer OEM tillverkarna erbjuda egna uppgraderingar och då blir det svårare att vinna mark om man inte kan erbjuda riktigt bra priser för att kontra OEM tillverkare.

BMW I3s "Stormtrooper" (2019)
mats757
3 april 2019 · 912 Inlägg

Det bästa är nog att sälja bilen till någon som klarar sig med den prestanda som bilen/batteriet har kvar att ge.

Jag som pendlar 2x21km per dag skulle klara mig väldigt bra med en begagnad bil som har bara 50% batterikapacitet.

EmsAnders
3 april 2019 · 151 Inlägg

Kör Renault Zoe ,med lilla batteriet, räckvidd ca 12mil, funkar perfekt som pendlar bil , ca 3mil enkel resa, helt onödigt med större batteri för mig, så sparade mycket pengar på att köpa lilla batteriet. Efter 3månader med denna bil, så kan jag inte tänka mig att köpa en icke elbil som pendlarbil igen.

viccoA
3 april 2019 · 3 109 Inlägg

Jag kör elbil som tjänstebil. Tror jag och de flesta andra företagen resonerar likadant. 3 års leasing, man vet sin kostnad, när de tre åren löpt ut köper man en ny modernare elbil. Om den sen har större batteri eller inte beror på utvecklingen och behovet. Inte miljövänligt att alla ska köra runt med 200kwh batterier om det egentligen hade räckt med 50kwh för 90% av användarna.

Snabbare laddning är något som kommer hårt. För något år sedan var 50kw över CSS eller Chademo det enda som erbjöds utöver 120kw på Tesla Superchargers. Nu kommer nya superchargers på 200kw och generiska CSS laddare på 350kw.

Vid en laddeffekt om 350kw (teoretisk laddhastighet +2000 km/h!) behöver man inte ha enorma batteripaket för att klara det mesta av sin körning på ett bekvämt sätt.

Min elbil går sällan mer än 30 mil på en arbetsdag, för att klara 20 mil behöver jag inte ladda, vid 30 mil behöver jag köra lite snålare och inte bränna på med full värme om jag vill slippa ladda i 20 min.
Jag snabbladdar kanske ett par gånger i månaden, i övrigt tankar jag fullt hemma över natten.

Senast redigerat av viccoA (3 april 2019)

MammDiin
3 april 2019 · 2 016 Inlägg

Alden_88 skrev:

Janneutanb skrev:

Alden_88 skrev:
Detta skulle vara en möjlighet absolut, men man skall också tänka på att alla komponenter som finns i en elbil skall klara ett nytt kraftigare batteri. Nu vet jag inte jag om alla biltillverkare som gör elbilar gör komponenter som är överdimensionerade för sina batterier eller precis så dem klarar gränsen.

Men detta skulle i sådant fall vara ett av hindren till att byta mot nya batterier i äldre elbilar, men absolut så ser jag en tredjeparts marknad som kan komma att explodera och bli väldigt lyckosam om man ger sig in i detta tidigt.

Att efter garantitiden löper ut på en elbil tex så varför inte bara kolla med tredjeparts tillverkare och uppgradera sitt batteri & komponenterna som behöver byta, om man inte vill byta hela bilen i sig så att säga.

Fast ett kraftigare batteri ger ju bara längre räckvidd så det finns inget som behöver starkare komponenter.

Nja inte riktigt du måste tänka på att ju större batteri desto mer värme alstras från användning av detta vilket gör att du bör per definition ha bättre sätt att kyla ner batteriet. Likväl så ökar du vikten på hela bilen som då bidrar med helt annan form av stress på bilens komponenter. Och det är förutsatt att storleken på batteriet är lika stort i fysiskt form som det som redan sitter i, så det blir som man brukar säga Plug n play.

Så det är inte så enkelt som att byta från Energizer batteri till Duracell för dem är kända för längre användnings tid av sina batterier.

Men som jag tidigare nämnde om du inte såg det, det finns enorm potential inom tredjeparts marknaden att slå sig in på detta nu om dem är ute i god tid. För att förr eller senare kommer OEM tillverkarna erbjuda egna uppgraderingar och då blir det svårare att vinna mark om man inte kan erbjuda riktigt bra priser för att kontra OEM tillverkare.

Men inte alstrar väl ett större (mer kWh) batteri mer värme om inte vikten på hela bilen ökar eller man är tyngre på gasen med det nya batteriet? Borde det inte gå mera åt andra hållet att ett nyare batteri har lägre inre resistans och på så sätt blir effektivare och mindre varmt?
Sen så borde väl utvecklingen gå lite framåt när det gäller kWh/kg, och samma med storleken mera kWh ur samma storlek.
Tror största problemet är storleken och att man inte får plats med ett batteri med mera kWh, och därefter att vikten ökar för mycket.

KenthIJ
5 april 2019 · 1 429 Inlägg

Tänker att man kanske kan göra mer kompakta batterier med fler men mindre celler och i mer effektiva material

viccoA
5 april 2019 · 3 109 Inlägg

Batteritekniken utvecklas snabbt. Tittar man på tex Nissan Leaf har den gått från:
2011 24kwh
2015 30kwh
2017 40kwh
2019 62kwh

På samma bottenplatta/bil (dock med interiör och exteriör facelift)
Cellerna är mer effektiva men man har också knölat in fler celler vilket har lett till sämre kylning. Särskilt då Nissan Leaf har passiv luftkylning och inte tex aktiv vattenkylning som Tesla.

KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Det verkar ju vara en hel del på gång vad det gäller både nya och mer effektiva batterier och även solceller .
Har dock inte sett något om "eftermontering/ uppgradering" av redan befintliga bilar ännu.

skanepiraten
30 juni 2019 · 466 Inlägg

Ja dom pressar ju bara in mer litiumceller i paketen. Det är den enda skillnad fysiskt.

Annars samma teknik rakt igenom och ja mer effektivare laddning (mer ström på timme)

MEN du har fortfarande samma PROBLEM.. Tesla som exempel

Max 7000 mil sen har garantierna gått ut på batterierna. (kommer inte ihåg exakta åldersgränsen)
Måste byta alla cellerna (helt paket) för om du läser på hur litium funkar så måste alla vara på 100% annars drar den som ligger på 70% ner alla som ligger på 100% så dom inte längre håller 100%.
Du tappar kraft och pengar om du bara byter några enstaka i litium paketen, dvs du tappar livstid och pengar.

Så nja, batterierna är det stora problemet med el bilarna, innan dom har bytt till något annat så står man fortfarande på samma problem.

Leasa är det enda rätta, köpa är att slänga pengarna i sjön.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2019 · 17 376 Inlägg

Bilens elektronik är anpassad för de antal celler som batteripaketet innehåller. Lägger man till får elektroniken ett spel då bilen övervakar varenda enskild cell och har ett inbyggt spann på hur den ska ladda. Skiljer mellan olika märken och modeller. Någon nämnde kylning. Ja, med effektivare batterier krävs vattenkylning.

Ett nytt acc måste giftas in i bilen precis som en nybytt ECU.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

skanepiraten skrev:
Ja dom pressar ju bara in mer litiumceller i paketen. Det är den enda skillnad fysiskt.

Annars samma teknik rakt igenom och ja mer effektivare laddning (mer ström på timme)

MEN du har fortfarande samma PROBLEM.. Tesla som exempel

Max 7000 mil sen har garantierna gått ut på batterierna. (kommer inte ihåg exakta åldersgränsen)
Måste byta alla cellerna (helt paket) för om du läser på hur litium funkar så måste alla vara på 100% annars drar den som ligger på 70% ner alla som ligger på 100% så dom inte längre håller 100%.
Du tappar kraft och pengar om du bara byter några enstaka i litium paketen, dvs du tappar livstid och pengar.

Så nja, batterierna är det stora problemet med el bilarna, innan dom har bytt till något annat så står man fortfarande på samma problem.

Leasa är det enda rätta, köpa är att slänga pengarna i sjön.

Tackar.

KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilens elektronik är anpassad för de antal celler som batteripaketet innehåller. Lägger man till får elektroniken ett spel då bilen övervakar varenda enskild cell och har ett inbyggt spann på hur den ska ladda. Skiljer mellan olika märken och modeller. Någon nämnde kylning. Ja, med effektivare batterier krävs vattenkylning.

Ett nytt acc måste giftas in i bilen precis som en nybytt ECU.

Tackar för batterisakkunnig info. :-)

Har du hört något mer om Hyundai och Kias solcellsprogram ?


https://teknikensvarld.se/hyundai-och-k … a-bilarna/

https://www.nyteknik.se/fordon/hyundai- … er-6937619

http://www.vibilagare.se/nyheter/hyunda … ara-soltak

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juni 2019 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Bilens elektronik är anpassad för de antal celler som batteripaketet innehåller. Lägger man till får elektroniken ett spel då bilen övervakar varenda enskild cell och har ett inbyggt spann på hur den ska ladda. Skiljer mellan olika märken och modeller. Någon nämnde kylning. Ja, med effektivare batterier krävs vattenkylning.

Ett nytt acc måste giftas in i bilen precis som en nybytt ECU.

Tackar för batterisakkunnig info. :-)

Har du hört något mer om Hyundai och Kias solcellsprogram ?

Inte hört något. Just nu jobbar de nog på att får till hybridvarianter av Ceed.
Vi kan nog lugnt räkna med en eldriven mindre SUV så småningom.

Nästa bil som kommer är Xceed. Troligen till senhösten. Har inte fått se någon ännu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang