Hur får jag bort en matt färg från original lack?

KBblazer
4 april 2019 · 2 Inlägg

Tjena!
har en cheva blazer -87 som är midnight blue original men förra ägaren körde på en skitäcklig matt-grön färg som jag vill få bort. När jag tvättade bilen för nån vecka sen så släppte den gröna färgen och lacken under var kvar och var inte ens mattad, Jag testade spola av all färg men de ville inte släppa...
det går att skrapa med nageln på vissa ställen men de känns som att de blir mycket jobb så tänkte kolla om nån av er vet hur jag får bort all färg??

osäker om jag valde rätt tråd ber om ursäkt om de blev fel, tack på förhand!

kalle

Greenhorn
4 april 2019 · 399 Inlägg

Jag tror du redan själv har svarat på din egen fråga. Det måste göras om allt rätt... från början. Det är det enda sättet att få en bra omlackering,

Greenhorn
4 april 2019 · 399 Inlägg

Greenhorn skrev:
Jag tror du redan själv har svarat på din egen fråga. Det måste göras om allt rätt... från början. Det är det enda sättet att få en bra omlackering,

Här finns en gördetsjälv  lackverkstad om du vill hålla ner utgifterna.
http://alftabilfarg.se/index.php?route= … mp;path=24

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 april 2019 · 13 736 Inlägg

Testa med cellulosa thinner och tvätta av men kolla att verkligen orginal lacken klarar det innan du ger dig på något synligt ställe.. Tvättade alltid bort sprej färg med det innan slipning när idioter bättringslackat bilar

Senast redigerat av Growe (4 april 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
4 april 2019 · 5 833 Inlägg

Om det sitter så löst kanske det går att ta med högtryckstvätt

jaka54
4 april 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om bilen är lackad av en "amatör" med en-komp sprayfärg så ta aceton eller som sagts ovan cellulosathinner. Inget av dessa lösningmedel påverkar en 2-komp lack pålagd av en proffsfirma men ungn.

KBblazer
5 april 2019 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om bilen är lackad av en "amatör" med en-komp sprayfärg så ta aceton eller som sagts ovan cellulosathinner. Inget av dessa lösningmedel påverkar en 2-komp lack pålagd av en proffsfirma men ungn.

okej, ja de är ju original lacken så de borde funka tycker jag! tack för svar!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang