Tips inför köpas BMW årsm. 2005 och framåt.

DanHam
4 april 2019 · 5 Inlägg

Hej! Jag är nykomling här på garaget och tänkte börja med att fråga efter lite tips inför mitt köp av en BMW av 300-serien, årsmodell ca 2005 och framåt.
Någon som äger en 320, 325 eller 330 som vill dela med sig? Vad ska jag titta på dvs. vad brukar vara sjukdomarna på denna modell.
Eftersom det är en typisk ”pågabil” som vi säger härnere, som finns mycket trimgrejer och tillbehör till, är det givetvis hjulupphängningar och fjädring mm. som är fel på. Men hur är det med rost, oljeläckage och annat?
Skriv gärna ner era egna erfarenheter, bra och dåliga.
Ska man kanske rentav hellre köpa en Merca eller Audi?
Nu har jag haft ett par BMW tidigare men det är 20-25 år sedan.

Utmarks-Loke
4 april 2019 · 5 813 Inlägg

Jag skulle absolut inte säga att de är felfria, men de är ändå relativt förskonade från typfel. Försök få tag på en gubbkörd, en som fått oljebyte var 1000-1500 mil istället för BMW:s rekommenderade longlife. Och som vanligt, allt extra som fyrhjulsdrift, automat, luftfjädring osv. innebär möjliga felkällor på en begagnad bil.

Jokabsson
4 april 2019 · 1 172 Inlägg

Välkommen till garaget!

Jag är nöjd med min 325i (haft den i över 2 år) tack vare motorkaraktären, köregenskaperna, utrustningsnivån, åkkomforten, utseendet, kvalitetskänslan och storleken som är perfekt för mina behov.

Jag har haft problem med oljetråget i mina två BMWs där gängan har gått sönder i samband med oljebyte. Vet ej om det bara är jag som haft maximal otur, men i första bilen fick tråget bytas (gick på ca 10 000kr) medan i min nuvarande bil så gick det att sätta i en ”extragänga”, så det blev betydligt billigare.

Vanligt fel är även att olja kan läcka från ventilkåpspackning, oljetrågspackning och packningen vid oljefilterhuset.

Har fått byta en felaktig oljenivåsensor. Oljesticka finns inte i dessa bilar, vilket är komplett vansinne och det tycker jag är den absolut största nackdelen med modellen. I övrigt har det varit en pålitlig kärra där jag endast fått byta filter, olja, slitagedelar, smörja upp rattstången och kupéfläkten som kan börja gnissla med tiden.

En 325i/330i manuell borde vara ett hyfsat pålitligt val, men tro inte att du kommer åka problemfritt! Man får pilla lite med bilen, men jag tycker att det är värt den uppoffringen för att få höra en sjungande BMW-sexa och alltid ha ett leende på läpparna när det pressas krokiga landsvägar!

Bmw är ett märke som drar till sig keps-Jocke som kopplar sin manlighet till handbromssvängar, men det finns fina exemplar kvar, även om de kan vara svåra att hitta emellanåt. Tålamod, magkänsla och ett öga för detalj är att rekommendera!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
DanHam
14 april 2019 · 5 Inlägg

Tack för svaren, ungefär vad mina kompisar sagt om denna typ av BMW.
Har fastnat för en 330d coupe med diesel alltså och automatlåda, väldigt snygg, årsmodell -08. Blev blixtsnabbt förälskad vid provkörningen men tyvärr har den gått 24 400 mil, alldeles för mycket egentligen, men......suck.
Jag kör nästan ingenting eftersom jag är sjukpensionär (58 år) pga polyneuropati, en nervsjukdom i benen från knät och nedåt, därav automatlåda. Men när jag väl kör vill jag köra något härligt, inte den tråkiga Forden jag har nu. Har bara haft premiumbilar tidigare, dvs Merca, BMW och Audi tidigare. Eftersom det inte blir många mil kan det vara lite dyrare att köra, dessutom är jag i grunden bilmek, numera ingenjör, så jag kungöra det mesta själv, i alla fall underhållet.
Vad tycker ni? Jag har fått en bra slant på sjukförsäkringen (sexsiffrigt) som jag tänkte lägga på en trevlig bil. En ganska angenäm ”dilemma”.
Ska jag satsa på en nyare som gått mindre, vad tycker ni? smile

Janneutanb
14 april 2019 · 7 267 Inlägg

DanHam skrev:
Tack för svaren, ungefär vad mina kompisar sagt om denna typ av BMW.
Har fastnat för en 330d coupe med diesel alltså och automatlåda, väldigt snygg, årsmodell -08. Blev blixtsnabbt förälskad vid provkörningen men tyvärr har den gått 24 400 mil, alldeles för mycket egentligen, men......suck.
Jag kör nästan ingenting eftersom jag är sjukpensionär (58 år) pga polyneuropati, en nervsjukdom i benen från knät och nedåt, därav automatlåda. Men när jag väl kör vill jag köra något härligt, inte den tråkiga Forden jag har nu. Har bara haft premiumbilar tidigare, dvs Merca, BMW och Audi tidigare. Eftersom det inte blir många mil kan det vara lite dyrare att köra, dessutom är jag i grunden bilmek, numera ingenjör, så jag kungöra det mesta själv, i alla fall underhållet.
Vad tycker ni? Jag har fått en bra slant på sjukförsäkringen (sexsiffrigt) som jag tänkte lägga på en trevlig bil. En ganska angenäm ”dilemma”.
Ska jag satsa på en nyare som gått mindre, vad tycker ni? smile

Ska du ha diesel så se till att du håller dig till 6orna då 4orna har kamkedjebekymmer.
Men om du kör så lite och korta sträckor, vill du verkligen ha en diesel med partikelfilter då?
Den kommer ju aldrig hinna bli varm och bränna ur den.
Automatlådan ska ha oljebyte omkring 10-15,000 mil enligt tillverkaren, tyvärr säger bmw att det är en livstidsolja så den byts aldrig om man själv inte gör/säger till. Så det kan vara en grej att tänka på.

Utmarks-Loke
14 april 2019 · 5 813 Inlägg

Ja, ingen diesel om du bara kör lite. Turer på minst fem mil regelbundet krävs för att hålla partikelfiltret rent. Om det nu finns ett sådant på en bil från 2008? Om skatten är runt 2000kr har du filter, om den är 6000kr har du inte

panda666
14 april 2019 · 4 228 Inlägg

Cracksoup skrev:
Välkommen till garaget!

Jag är nöjd med min 325i (haft den i över 2 år) tack vare motorkaraktären, köregenskaperna, utrustningsnivån, åkkomforten, utseendet, kvalitetskänslan och storleken som är perfekt för mina behov.

Jag har haft problem med oljetråget i mina två BMWs där gängan har gått sönder i samband med oljebyte. Vet ej om det bara är jag som haft maximal otur, men i första bilen fick tråget bytas (gick på ca 10 000kr) medan i min nuvarande bil så gick det att sätta i en ”extragänga”, så det blev betydligt billigare.

Vanligt fel är även att olja kan läcka från ventilkåpspackning, oljetrågspackning och packningen vid oljefilterhuset.

Har fått byta en felaktig oljenivåsensor. Oljesticka finns inte i dessa bilar, vilket är komplett vansinne och det tycker jag är den absolut största nackdelen med modellen. I övrigt har det varit en pålitlig kärra där jag endast fått byta filter, olja, slitagedelar, smörja upp rattstången och kupéfläkten som kan börja gnissla med tiden.

En 325i/330i manuell borde vara ett hyfsat pålitligt val, men tro inte att du kommer åka problemfritt! Man får pilla lite med bilen, men jag tycker att det är värt den uppoffringen för att få höra en sjungande BMW-sexa och alltid ha ett leende på läpparna när det pressas krokiga landsvägar!

Bmw är ett märke som drar till sig keps-Jocke som kopplar sin manlighet till handbromssvängar, men det finns fina exemplar kvar, även om de kan vara svåra att hitta emellanåt. Tålamod, magkänsla och ett öga för detalj är att rekommendera!

hehe inte bara keps-jocke tyvärr, massor med kebabtallrik som jag ocksåwink igår när ja va på donkens drive through var det en stackare som hade problem att starta sin e46 när vi var på driven;) precis när det var dags för han att betala så kunde inte han starta motorn hehe, tänk vilken otur^^

Jag kan säga såhär till ts håll dig borta från n53 bensin motorerna, håll dig till n52 om du ska ha e90 karossen, eller e60, n53 har massa problem me spridare/pumpar osv som är dyra att byta. tror n53 kom efter 2006+ , diesel känns som ett dåligt val ifall du inte kör längre än 20-30 km också som andra säger plus att 2.0 dieseln 320d kan ha bekymmer me turbo och kedjan, kanske skaffa en 325d isf. men en 325 330 n52 borde vara en pålitlig bil. automat är bäst, skönast att åka om inte du vill sitta o sladda vid varenda korsning/rondell;)

DanHam
15 april 2019 · 5 Inlägg

Tack återigen för alla svar med goda råd. För att svara på en del kan jag säga att skatten ligger på ca 5500/år så troligtvis inget partikelfilter då, har kollat eftersom jag har jobbat som konstruktör på ECS/Unikat som tillverkar och säljer katalysatorer och partikelfilter för dieselmotorer, alltså vet jag en hel del om ämnet smile.
För att underlätta renbränningen av filtret kan man pytsa i lite Urea (egentligen piss) som innehåller ammoniak och underlättar renbränning. TIPS! Annars, säkraste sättet är att åka en runda tidigt på morgonen (innan blåställen vaknat) och blåsa ur motorn rejält med höga varv så ”katten” blir riktigt varm och renbränner ordentligt. Känns som en liten ”knuff” eller hostning när sotet antänds.
Senaste generationerna kattar och filter hade platina-beläggning för att sänka antändningstemperaturen på sotet. Så nu vet ni det. Det var mest oljeläckage och elproblem jag undrade över. Over and out!

zemet
15 april 2019 · 4 030 Inlägg

DanHam skrev:
För att underlätta renbränningen av filtret kan man pytsa i lite Urea (egentligen piss) som innehåller ammoniak och underlättar renbränning. TIPS!

Är detta verkligen sant? Hur "pytsar" man i lite urea(adblue) för att rengöra isåfall?
Hälla i vanliga dieseltanken?

Vi på tunga sidan använder så vitt jag vet diesel i en såkallad 7e injektor när vi skall göra aktiva regeneringar.

DanHam
15 april 2019 · 5 Inlägg

zemet skrev:

DanHam skrev:
För att underlätta renbränningen av filtret kan man pytsa i lite Urea (egentligen piss) som innehåller ammoniak och underlättar renbränning. TIPS!

Är detta verkligen sant? Hur "pytsar" man i lite urea(adblue) för att rengöra isåfall?
Hälla i vanliga dieseltanken?

Vi på tunga sidan använder så vitt jag vet diesel i en såkallad 7e injektor när vi skall göra aktiva regeneringar.

Intressant.
Inget jag rekommenderar egentligen eftersom, som du säger, det är för yrkestrafik, ad-blue är ett märke och det ska doseras noggrant via en injektor. Ursäkta om jag var lite oklar, men jag har nästan enbart sysslat med entreprenadmaskiner. Finns lite olika varianter på hur man tillsätter denna tillsats. Målet för vårt företag var att få bränsleleverantörerna att tillsätta i bränslet redan från början, så vi riktade mot Exxon (Shell m.fl.),
Men, som sagt, det finns då varianter.
-redan tillsatt i bränslet
-själv tillsätta i bränslet
-doseras av ett eget system (t.ex. ad-blue) Fylls på vid service.
Hur detta görs beror på omständigheterna och åldern på fordonet.
På nyare fordon finns ett system redan, på äldre får man själv tillsätta om det är eftermarknadsmonterat.
Hoppas detta klarade ut en del.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang