Volvo D5 Dubbelmasssvänghjul, Byte ?

Lommen
4 april 2019 · 273 Inlägg

Volvo V70 D5 år 2005, jag har oljud när bilen står på tomgång, trycker jag in kopplingen så slutar det, min första tanke är urtrampningslager, men kom just att tänka på en annan sak också, dubbelmassesvänghjul sitter det väl på denna ? Och det kan förstås bli glapps också, frågan är om det blir tyst när jag trycker in kopplingen då ? om det är svänghjulet som är glappt alltså...

Tacksam för svar...

Jesper328
6 april 2019 · 2 365 Inlägg

Nja, när du kopplar ur så lägger du an urtrampningslagret, så hade det varit dåligt så hade det låtit då.
Svänghjulet skulle låta hela tiden ifall att det var dåligt, samt att du hade troligtvis känt slag i kopplingspedalen då du har en diesel.

Det kan nog tyvärr vara så att du har ett dåligt lager i växellådan då ljudet upphör vid urkoppling.

Up the RA
torsen
6 april 2019 · 7 231 Inlägg

Har ingen erfarenhet av Volvo(men har dock ägt några stycken(som jag köpt nya)).
Att oljud försvinner då kopplingspedalen nedtrampas kan både bero på defekt urtrampningslager och på defekt axiallager i växellådan, enlig min erfarenhet.
Defekt dubbelmassesvänghjul har jag också råkat ut för.
Men på min dåvarande Defender Puma så "slog det till" när jag växlade = spelet/glappet i svänghjulet kunde inte regleras som var avsett av fjädrarna i svänghjulet.
Gick dock att åka med många mil utan annat än akustiskt obehag.

Lommen
6 april 2019 · 273 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nja, när du kopplar ur så lägger du an urtrampningslagret, så hade det varit dåligt så hade det låtit då.
Svänghjulet skulle låta hela tiden ifall att det var dåligt, samt att du hade troligtvis känt slag i kopplingspedalen då du har en diesel.

Det kan nog tyvärr vara så att du har ett dåligt lager i växellådan då ljudet upphör vid urkoppling.

Ja jag har funderat på dåligt lager på ingående axel nämligen, lär väl ska måsta gå att byta på nåt sätt antar jag, siktar på att göra jobbet själv i sånna fall, har aldrig skruvat med sånna här växellådor dock så vet inte om det enkelt går att få lös det lagret utan att plocka isär hela lådan... ?

xXSammy
7 april 2019 · 6 569 Inlägg

Behöver inte spekulera i att hela bilen gått sönder direkt.

Plocka ner, känn och mät glapp.
Kan inte Volvos specifikationer exakt men du ska ha ungefär 4-5 kugg spel i svänghjulet och den ska fjädra tillbaka till utgångsposition
Syns inte skruvarna är svänghjulet sopor
Svänghjulet i sig får glappa lite men skivan kopplingen ligger emot ska ju inte kännas helt lös.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang