Kompretionsförhållande

942_turbo_pickis
5 april 2019 · 61 Inlägg

Hallå har tagit mig tiden till att göra om ett förbränningsrum från originalutförande till hemfärdiskt utseende. Toppen är en 530 från en b230 fk.

Nu är saken den att jag undrar hur det får vara med kompretionsförhållandet. Den ska planas och sedan ska det i kolvar med mer cc lätt förklarat eftersom så mycket har tagits bort i toppen (ca20cc~ om jag minns rätt). men duger det för att bilen ska gå bra eller är det helt kört med kompretionsförhållandet i motorn om jag sätter på den toppen. Enklare sagt, kan jag få tillbaka kompretionsförhållandet efter mitt ingrepp. Ni behöver ej du förklara nu behöver endast svar på frågan.

942_turbo_pickis
5 april 2019 · 61 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214548/214548-8b246bb4669cbb3d9e753a1eed953d8a.jpg

942_turbo_pickis skrev:
Hallå har tagit mig tiden till att göra om ett förbränningsrum från originalutförande till hemfärdiskt utseende. Toppen är en 530 från en b230 fk.

Nu är saken den att jag undrar hur det får vara med kompretionsförhållandet. Den ska planas och sedan ska det i kolvar med mer cc lätt förklarat eftersom så mycket har tagits bort i toppen (ca20cc~ om jag minns rätt). men duger det för att bilen ska gå bra eller är det helt kört med kompretionsförhållandet i motorn om jag sätter på den toppen. Enklare sagt, kan jag få tillbaka kompretionsförhållandet efter mitt ingrepp. Ni behöver ej du förklara nu behöver endast svar på frågan.

torsen
5 april 2019 · 7 198 Inlägg

Vet du vad hemifäriska förbränningsrum är och innebär?

zzr94092
5 april 2019 · 4 378 Inlägg

Tror nog inte att TS vet det!

caromania Forummoderator
6 april 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Vet du vad hemifäriska förbränningsrum är och innebär?

Om vi nu ska vara korrekta så är det hemisfäriska.

Kompressionen bör gå att räkna på. Jag har sett formler förut när jag räknade på squishytan på min trimmade Austin Seven sidventilare men vart det tagit vägen har jag ingen aning om. Sorry

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
942_turbo_pickis
9 april 2019 · 61 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:
Vet du vad hemifäriska förbränningsrum är och innebär?

Om vi nu ska vara korrekta så är det hemisfäriska.

Kompressionen bör gå att räkna på. Jag har sett formler förut när jag räknade på squishytan på min trimmade Austin Seven sidventilare men vart det tagit vägen har jag ingen aning om. Sorry

Men inget som ska vara något problem med andra ord?

Och av vilken anledning kan man inte betrakta förbrånningsrymmet som hemisfärisk...?

caromania Forummoderator
9 april 2019 · 9 296 Inlägg

Så länge inte kolven är så mycket högre att den slår i något så blir det väl knappast problem. Om du lägger på toppen utan packning och sedan handvevar så märker du om något krockar. Gör det inte så är det väl bara att dra fast och sedan mäta kompet. Har du tagit bort lika mycket i varje förbränningsrum?

Felet på dina förbränningsrum är väl mest att ventilen är ganska maskad av kullen den sitter i. Roligast hade ju varit om insidan av toppen såg ut som insidan på en boll, med ventilerna i nivå. Nu måste gasen liksom runt hörnet.

Senast redigerat av caromania (9 april 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fax110
9 april 2019 · 344 Inlägg

942_turbo_pickis skrev:

caromania skrev:

torsen skrev:
Vet du vad hemifäriska förbränningsrum är och innebär?

Om vi nu ska vara korrekta så är det hemisfäriska.

Kompressionen bör gå att räkna på. Jag har sett formler förut när jag räknade på squishytan på min trimmade Austin Seven sidventilare men vart det tagit vägen har jag ingen aning om. Sorry

Men inget som ska vara något problem med andra ord?

Och av vilken anledning kan man inte betrakta förbrånningsrymmet som hemisfärisk...?

en hemisfär är en halv "boll" eller sfär . alltså måste det var ett helt klotformat förbränningsrum där alla ytor har lika långt till centrum på den platta sidan av hemisfären.

att ditt förbränningsrum är helt runt gör det alltså inte till en hemisfär om det inte också är klotformat neråt.

Senast redigerat av fax110 (9 april 2019)

942_turbo_pickis
9 april 2019 · 61 Inlägg

fax110 skrev:

942_turbo_pickis skrev:

caromania skrev:

Om vi nu ska vara korrekta så är det hemisfäriska.

Kompressionen bör gå att räkna på. Jag har sett formler förut när jag räknade på squishytan på min trimmade Austin Seven sidventilare men vart det tagit vägen har jag ingen aning om. Sorry

Men inget som ska vara något problem med andra ord?

Och av vilken anledning kan man inte betrakta förbrånningsrymmet som hemisfärisk...?

en hemisfär är en halv "boll" eller sfär . alltså måste det var ett helt klotformat förbränningsrum där alla ytor har lika långt till centrum på den platta sidan av hemisfären.

att ditt förbränningsrum är helt runt gör det alltså inte till en hemisfär om det inte också är klotformat neråt.

Jaha okej!

942_turbo_pickis
9 april 2019 · 61 Inlägg

caromania skrev:
Så länge inte kolven är så mycket högre att den slår i något så blir det väl knappast problem. Om du lägger på toppen utan packning och sedan handvevar så märker du om något krockar. Gör det inte så är det väl bara att dra fast och sedan mäta kompet. Har du tagit bort lika mycket i varje förbränningsrum?

Felet på dina förbränningsrum är väl mest att ventilen är ganska maskad av kullen den sitter i. Roligast hade ju varit om insidan av toppen såg ut som insidan på en boll, med ventilerna i nivå. Nu måste gasen liksom runt hörnet.

Har tagit bort lika mycket i alla och även gjort lite jobb i portarna.

torsen
9 april 2019 · 7 198 Inlägg

fax110 skrev:

942_turbo_pickis skrev:

caromania skrev:
Om vi nu ska vara korrekta så är det hemisfäriska.

Kompressionen bör gå att räkna på. Jag har sett formler förut när jag räknade på squishytan på min trimmade Austin Seven sidventilare men vart det tagit vägen har jag ingen aning om. Sorry

Men inget som ska vara något problem med andra ord?

Och av vilken anledning kan man inte betrakta förbrånningsrymmet som hemisfärisk...?

en hemisfär är en halv "boll" eller sfär . alltså måste det var ett helt klotformat förbränningsrum där alla ytor har lika långt till centrum på den platta sidan av hemisfären.

att ditt förbränningsrum är helt runt gör det alltså inte till en hemisfär om det inte också är klotformat neråt.

Ventilerna står parallellt på din (gammalmodiga) motor.
På moderna motorer står ventilerna i vinkel mot varandra = bättre andning/flöde genom motorn.

942_turbo_pickis
10 april 2019 · 61 Inlägg

torsen skrev:

fax110 skrev:

942_turbo_pickis skrev:

Men inget som ska vara något problem med andra ord?

Och av vilken anledning kan man inte betrakta förbrånningsrymmet som hemisfärisk...?

en hemisfär är en halv "boll" eller sfär . alltså måste det var ett helt klotformat förbränningsrum där alla ytor har lika långt till centrum på den platta sidan av hemisfären.

att ditt förbränningsrum är helt runt gör det alltså inte till en hemisfär om det inte också är klotformat neråt.

Ventilerna står parallellt på din (gammalmodiga) motor.
På moderna motorer står ventilerna i vinkel mot varandra = bättre andning/flöde genom motorn.

Okej men så får det vara! Annars blir det mycket jobb göra. Men hur tror ni att toppen kan fungera? Har några toppar o tänkte göra något annorlunda så. Tror ni det blir positivt effektmässigt?

caromania Forummoderator
11 april 2019 · 9 296 Inlägg

942_turbo_pickis skrev:

torsen skrev:

fax110 skrev:
en hemisfär är en halv "boll" eller sfär . alltså måste det var ett helt klotformat förbränningsrum där alla ytor har lika långt till centrum på den platta sidan av hemisfären.

att ditt förbränningsrum är helt runt gör det alltså inte till en hemisfär om det inte också är klotformat neråt.

Ventilerna står parallellt på din (gammalmodiga) motor.
På moderna motorer står ventilerna i vinkel mot varandra = bättre andning/flöde genom motorn.

Okej men så får det vara! Annars blir det mycket jobb göra. Men hur tror ni att toppen kan fungera? Har några toppar o tänkte göra något annorlunda så. Tror ni det blir positivt effektmässigt?

Som jag ser bilderna så har du gröpt ur mer än ventilens höjd? Alltså, om du lägger toppen på rätt håll så ser det ut som om ventilen inte är det högsta i förbränningsrummet utan det är ett dike runt ventilen. Stämmer det? Det skulle jag säga är problemet. Gasen vill inte ta sig över och runt kullen.

Samtidigt är det ju skitkul! Testa! Gör en topp till och jämför. Jag tror emellertid att det hade varit bättre att bara plana toppen och jämna till kanterna.

Om du har portat och fixat så tänk på att insugssidan ska ha en lite sträv yta men avgassidan ska vara spegelblank. Inga kanter och lika på alla fyra cylindrar.

Oftast har någon annan gjort grovjobbet vad gäller design av flöde. Det måste finnas en jäkla massa portade och trimmade b23or och det bör finnas recept på vilken metod som är bäst och ger mest. Man ska inte tro att man kommer att uppfinna en smartare metod än 50 års hobby- och proffstrimmare redan gjort.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
11 april 2019 · 7 198 Inlägg

Pålitliga effekthöjare är bättre kolvar och vassare kamaxel.

942_turbo_pickis
13 april 2019 · 61 Inlägg

caromania skrev:

942_turbo_pickis skrev:

torsen skrev:

Ventilerna står parallellt på din (gammalmodiga) motor.
På moderna motorer står ventilerna i vinkel mot varandra = bättre andning/flöde genom motorn.

Okej men så får det vara! Annars blir det mycket jobb göra. Men hur tror ni att toppen kan fungera? Har några toppar o tänkte göra något annorlunda så. Tror ni det blir positivt effektmässigt?

Som jag ser bilderna så har du gröpt ur mer än ventilens höjd? Alltså, om du lägger toppen på rätt håll så ser det ut som om ventilen inte är det högsta i förbränningsrummet utan det är ett dike runt ventilen. Stämmer det? Det skulle jag säga är problemet. Gasen vill inte ta sig över och runt kullen.

Samtidigt är det ju skitkul! Testa! Gör en topp till och jämför. Jag tror emellertid att det hade varit bättre att bara plana toppen och jämna till kanterna.

Om du har portat och fixat så tänk på att insugssidan ska ha en lite sträv yta men avgassidan ska vara spegelblank. Inga kanter och lika på alla fyra cylindrar.

Oftast har någon annan gjort grovjobbet vad gäller design av flöde. Det måste finnas en jäkla massa portade och trimmade b23or och det bör finnas recept på vilken metod som är bäst och ger mest. Man ska inte tro att man kommer att uppfinna en smartare metod än 50 års hobby- och proffstrimmare redan gjort.

Trevligt svar! Ja har ej tagit något runt ventilerna för vill som sagt inte sabba flödet på ett så dumt sätt. Får ta och kolla lite mer på de men vet någon om det finns passande kolvar fast högre helst i princip rundade uppåt för jag förlorat så mycket material och därav dåligt komp förhållande till följd. F kolvar funkar men räcker inte till ändå. Enligt slarvig beräkning har jag förlorat ca 20cc på jobbet.

jaka54
13 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Att döma av bilden så har du tagit bort för mycket material i toppen så kompet blir lågt. Skulle tro att du får skaffa en ny topp!

942_turbo_pickis
13 april 2019 · 61 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att döma av bilden så har du tagit bort för mycket material i toppen så kompet blir lågt. Skulle tro att du får skaffa en ny topp!

Ja men nu är ju frågan om det finns i princip plana kolvar och köpa för att kunna få komp i motorn. Ska se hur de funkar med denna sortens förbränningsrum och som ett experiment. Rolig grej! Är 100% med på att mitt komp förhållande och komptryck som du säger är helt åt helvete men frågade pm kolvar och inte toppar 😀

Utmarks-Loke
13 april 2019 · 5 813 Inlägg

Å andra sidan kan du köra med högre turbotryck när du har lägre kompression...

942_turbo_pickis
14 april 2019 · 61 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Å andra sidan kan du köra med högre turbotryck när du har lägre kompression...

Ja jo. Va brukar man köra för komp på en rejält bygd b230 med skapligt stor snurra? Någon som har erfarenheter?

fax110
14 april 2019 · 344 Inlägg

Det finns inga genvägar egentligen utan du måste ju räkna ut vad kompressionsförhållandet ligger på nu och veta vad du då vill att det ska ligga på för att kunna leta reda på några kolvar. kolvar till b230 finns i "alla storlekar och former" och går även köpa i special mått.

"räkna ut kompressionsförhållande" på google och sätt igång smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang