Nya sommardäck?

Icebear
5 april 2019 · 233 Inlägg

Kollade lite på sommardäcken idag om det eventuellt börjar vara dags för nya och skulle behöva lite råd. Dom är inte direkt jätteslitna, mer än att det är ett litet hål efter en sten i ett av däcken. Har kört med dom i 3år och dom har rullat ungefär 8-10.000 mil.

Med tanke på att dom har gått ganska långt och att man kör så pass mycket, så är det kanske bäst att köpa nya, eller vad tror ni?

CC72
5 april 2019 · 1 661 Inlägg

Var dom nya då du köpte dom? Efter dom milen borde dom var rätt nötta?

n_andersson
5 april 2019 · 689 Inlägg

Hur djupt är mönstret i dom?

Icebear
5 april 2019 · 233 Inlägg

CC72 skrev:
Var dom nya då du köpte dom? Efter dom milen borde dom var rätt nötta?

Jo, dom var nya när jag köpte dom. Som jag skrev så är dom inte jätteslitna, men visst syns det på dom att dom är använda och har gått några mil.

Icebear
5 april 2019 · 233 Inlägg

n_andersson skrev:
Hur djupt är mönstret i dom?

Har inte mätt mönstret.

Nybergrobin
5 april 2019 · 2 377 Inlägg

Har du kört 8-10k mil så är det absolut dags att byta däck yikes

Icebear
5 april 2019 · 233 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har du kört 8-10k mil så är det absolut dags att byta däck yikes

Med lite närmare eftertanke så var det kanske lite saftigt med 8-10.000 mil, 5.500 - 6.000 mil stämmer nog bättre. Pendlar ju i stort sett dagligen 11 mil tur och retur till jobbet, sen tillkommer all annan körning också, så det blir ju en hel del mil. Med tanke på att man pendlar 11 mil nästan varje dag, så kan jag nästan tycka att det är viktigt med så fräscha däck som möjligt.

n_andersson
5 april 2019 · 689 Inlägg

Icebear skrev:

Nybergrobin skrev:
Har du kört 8-10k mil så är det absolut dags att byta däck yikes

Med lite närmare eftertanke så var det kanske lite saftigt med 8-10.000 mil, 5.500 - 6.000 mil stämmer nog bättre. Pendlar ju i stort sett dagligen 11 mil tur och retur till jobbet, sen tillkommer all annan körning också, så det blir ju en hel del mil. Med tanke på att man pendlar 11 mil nästan varje dag, så kan jag nästan tycka att det är viktigt med så fräscha däck som möjligt.

Standard brukar ju vara om de är minst, 1,6 mm däckmönster innan byte

torsen
5 april 2019 · 7 198 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har du kört 8-10k mil så är det absolut dags att byta däck yikes

Min fru körde 14.000 mil med sin Focus och originalmonteringen Michelin innan bytet vid 4 år.
Då hade framdäcken 2 mm och bakdäcken 4 mm kvar.
Man kan absolut inte gå efter miltalet på kvalitetsdäck.
Mät mönsterdjupet i stället.

Icebear
15 april 2019 · 233 Inlägg

Som jag skrev i första inlägget så är det ett litet hål i gummit på däcket som gör att jag är lite tveksam om jag vågar köra på dom i sommar. Kunde inte klistra in länken här, men bild finns i mitt fotoalbum. Bilden är lite dålig, men jag hoppas ni ser ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang