Ford crown Victoria Police Interceptor Tändspole sitter löst

Frukto
6 april 2019 · 2 Inlägg

Mod får flytta om jag postat fel.
Bil: 1999 V8 Ford Crown Victoria Police Interceptor.
Hej!: snabba tips är guld värda då bilen måste flyttas imorrn. nu till problemet. Ber om ursäkt i förväg om jag är otydlig.

Har bytt alla stift och är så gott som klar. Den sista skruven som ska hålla ner tändspolen närmast förarplats, lyckas jag inte dra åt. Skruven bara snurrar. Gängpaj trodde jag, men jag testade med en skruv från en av de tidigare jag hade bytt. Det blev ingen skillnad. Betyder det att gängorna nere i hålet är slitna? Jag kanske ska säga att jag är nybörjare, men detta är min nya hobby så jag lär mig lite varje dag.

Då till frågorna: vad är den egentliga lösningen på problemet?

Finns det någon tillfällig lösning? Kan man spänna tändspolen med tex buntband? Silvertejp?  Som sagt, så måste jag flytta på bilen imorgon. Och vad kan hända om man kör bilen när tändspolen kanske inte sitter 100%?

Skruvarna går inte längre ner än såhär: därav sitter tändspolen lite löst, medan de andra sitter som berget.
https://imgur.com/c4sDZJo


Snabba tips uppskattas. Trevlig helg!

Senast redigerat av Frukto (6 april 2019)

viccoA
6 april 2019 · 3 109 Inlägg

V8an går säkert att köra en kortare bit på 7 cylindrar. För att åtgärda problemet med gängpaj behöver du köpa insatsgängor sk helicoil, köp komplett sats på tex biltema inkl korrekt borr så går det snabbt och enkelt att lösa

Utmarks-Loke
6 april 2019 · 5 833 Inlägg

Det värsta som kan hända är väl att tändspolen inte får riktig kontakt med stiftet och då går inte bilen på den cylindern. Har du tur sitter den tillräckligt med en skruv eller också får du försöka med buntband eller något annat ja. Så småningom får du ordna en gängtapp i nästa storlek uppåt och göra nya gängor och byta till en större skruv, om det är tillräckligt mycket gods i hålet för det.

torsen
6 april 2019 · 7 233 Inlägg

Vet inte vad det är för gänga?
Men på andra bilar har jag, som skrivs ovan av Svarte_Orm, löst problemet genom att gå upp från M6 till M7.
Alternativt på Citroen gå upp från M7 till M8.
Blir det inte exteriört snyggt kan man gänga upp ett hål med "förlorad" M7 till M8.
Ta en M8-skruv och i ena änden, i borrmaskin, fila ner till lämplig kärndiameter för M7 och gänga M7.
Härigenom har man en pinnskruv med M7 i ena änden och M8 i den andra.
Vanligt att göra så på Citroenmotorer av aluminium med "korta/grunda" gängande hål.
Mest grenrörspinnskruvar.

Frukto
6 april 2019 · 2 Inlägg

Tack för svaren! Skruven har jag tyvärr kapat lite på, innan jag kollade om det var skruven det var fel på. dum som jag var. Aja, lev och lär.  Det är väl tum då?

Så här stod det på den:
https://imgur.com/a/2d22Rtq
Såhär såg den ut.


https://www.cjponyparts.com/media/catal … _2.509.jpg

Jag har bara snabbläst era svar då jag är nyvaken. Läser noga om en stund. Tänkte bara att jag skulle tillägga detta innan jag ger mig ut. Så jag behöver ny skruv. Tack igen för svaren. Guld värt

Edit:
Löst tillfälligt med lite två komponents lim. Cylindern går som den ska.

Senast redigerat av Frukto (6 april 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang