Någon här som planat sin topp och känt skillnad?

Nurminen_
7 april 2019 · 714 Inlägg

Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
caromania Forummoderator
7 april 2019 · 9 296 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Generellt sett absolut värt. Däremot på en B23 hur mycket som rekommenderad och vad som händer vet jag inte. Men ja, absolut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Nurminen_
7 april 2019 · 714 Inlägg

caromania skrev:

Nurminen_ skrev:
Jag har en b230f med h-kam samt portad 530topp, å extraktor osv... den går väldigt bra. Men tänkte lyfta av toppen och slipa in ventilerna då jag vet att några inte är 100% täta (slarvade med inslipningen) och samtidigt så tänkte jag plana toppen 1.5 - 2 mm. Kommer jag märka någon skillnad eller är det bara slöseri med tid/pengar?

Generellt sett absolut värt. Däremot på en B23 hur mycket som rekommenderad och vad som händer vet jag inte. Men ja, absolut.

Ok tack för svar smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2019 · 17 388 Inlägg

Ja. Hade en 740 LH som det var vx3/531 som var planad. Den gick riktigt fint. Den skakade lite på tomgång dock. Motorn gick väldigt hårt på just tomgång men utan problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nurminen_
7 april 2019 · 714 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja. Hade en 740 LH som det var vx3/531 som var planad. Den gick riktigt fint. Den skakade lite på tomgång dock. Motorn gick väldigt hårt på just tomgång men utan problem.

Okej härligt då blir det till att plana min med. Min går redan oroligt på tomgången så det gör inget wink

Volvo 740 "Sugis" (1989)
CCRobin
9 april 2019 · 735 Inlägg

När jag körde a-traktor planade vi 3mm men då fick man köra med en kortare kamrem har jag för mig smile

Nurminen_
11 april 2019 · 714 Inlägg

CCRobin skrev:
När jag körde a-traktor planade vi 3mm men då fick man köra med en kortare kamrem har jag för mig smile

Jo det är jag medveten om. Det ska gå att ta 2mm utan att använda annan rem smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
torsen
11 april 2019 · 7 202 Inlägg

Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

CCRobin
11 april 2019 · 735 Inlägg

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Kostnadsfråga. Inte optimalt men betydligt billigare.

jompazx
11 april 2019 · 291 Inlägg

Tror du kommer märka störts skillnad på lägre varv, för med H-kammen då får dåligt tryck. på komptakten.

jompazx
11 april 2019 · 291 Inlägg

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Nurminen_
12 april 2019 · 714 Inlägg

jompazx skrev:
Tror du kommer märka störts skillnad på lägre varv, för med H-kammen då får dåligt tryck. på komptakten.

Ok men det behövs lite bottendrag. h-kammen är ganska slö under 4000rpm

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
12 april 2019 · 714 Inlägg

jompazx skrev:

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Om jag planar 2 mm. Hur ska jag ställa in med ställbartkamdrev?

Volvo 740 "Sugis" (1989)
jompazx
12 april 2019 · 291 Inlägg

Nurminen_ skrev:

jompazx skrev:

torsen skrev:
Om man planar toppen på en motor med kamrem eller kedja - hur går det då till?
Bättre att montera högre kolvar, om man vill ändra kompressionsförhållandet(höja det).
Lägg mer krut på större ventiler och vidgade och polerade kanaler.
Kolla alla packningar på in- och utloppsidan så de lirar med kanalerna.
"Bättre" avgasgrenrör/samlare än original.
Grövre avgasrör ger inget.

Man kan plana en del innanremmen blir för lång (2.5? känns bekant, men då får man byta rem ofta). och det är inte mer värt att köpa nya kolvar å grejer än att plana toppen, det kostar ju ett par hundra lappar på närmsta mekaniska verkstad/motor verkstad. större ventiler och grejer är ju skitdyrt. Och för guds skull polera inte kanaler. max 80 papper.

Plana toppen 2mm. skaffa ställbart derv, för kammen senareställs när man planar.

Om jag planar 2 mm. Hur ska jag ställa in med ställbartkamdrev?

asså det är inte nödvängt, du kan testa där den går bäst annars är det mäta med indikatorklocka på tryckarn som gäller och ställa den enligt kamsliparns rekomendation. tidigare brukar ge bättre botten och senare brukar ge bättre på högvarv.

Taunuus
12 april 2019 · 263 Inlägg

så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Ford 17M "Taunus" (1967)
jompazx
12 april 2019 · 291 Inlägg

WurstingErik skrev:
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Det stämmer säkert, att h-kammen ska stå så.

Taunuus
13 april 2019 · 263 Inlägg

jompazx skrev:

WurstingErik skrev:
så att insug är 1mm mer öppen än avgas i tdc läge, sen justera lite fram och tillbaka ~2 grader i taget tills du tycker motorn beter sig bäst.

Det stämmer säkert, att h-kammen ska stå så.

allmän rekomendation för volvo originalkammar enligt det jag läst.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang