BMW E46 AUX-kabel installation

erikwinqvist
7 april 2019 · 4 Inlägg

Hej Garaget!

Jag är helt ny här så ursäkta om jag inte vänder mig till rätt forum eller formulerar mig på rätt sätt.
Saken är den att jag om en dryg vecka fyller 18 år och i samband med det är det tänkt att jag ska ta körkort, såklart. Utöver det är jag mitt uppe i att leta bil som jag kan ha som pendlarbil till jobb i sommar. Jag har hittat en kanditat som jag hade tänkt åka och titta på nu i veckan, och det är en BMW 318ti Compact M-Sport 2005 årsmodell. Jag länkar den nedan:

https://www.blocket.se/halland/BMW_318_ … 0.htm?sa=1
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/WJZ453/specs

Den har i princip allt jag söker. Den är liten och fräck, drar inte alldeles för mycket, fräsch och fin inredning, bra utrustning osv. Ett av få minus som finns med bilen är dock det här med att inget AUX uttag finns "förinstallerat".

Jag har googlat rundor och tittat på videor som demonstrerar hur man kan "installera" AUX i efterhand. Det gäller då BMW E46:or som har Business CD stereo, som då ska ha en AUX-port på baksidan. Det enda som behövs är en AUX-adapter som passar och sen är det bara att dra den snyggt så kan du spela din egen musik i din egen bil, vilket är vad jag mestadels kommer vilja göra.

Min fråga är då, var hittar man en AUX-adapter som passar en BMW 318ti Compact 2005 årsmodell som helst går att beställa från Sverige alternativt EU som inte kostar mer än typ 100kr?

Ursäkta för långt och utdraget inlägg, men jag tror att min fråga går fram ändå! Tack för svar! Mvh Erik

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 april 2019 · 17 466 Inlägg

Ingen aning om hur du ska lösa det men bilen såg fin ut. Du köper väl den inte på kredit hoppas jag.

Provkör noga och kolla så AC fungerar. Låt den även stå på tomgång en stund med värme avstängd och AC på fullt så du belastar kylsystemet så mycket som möjligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
7 april 2019 · 4 385 Inlägg

Har du ens googlat på det.finns ju en massa. Och lita inte på "Car info", sett mycket som kan vara fel där,hur det är med just din bil vet jag inte.

Senast redigerat av zzr94092 (7 april 2019)

erikwinqvist
7 april 2019 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ingen aning om hur du ska lösa det men bilen såg fin ut. Du köper väl den inte på kredit hoppas jag.

Provkör noga och kolla så AC fungerar. Låt den även stå på tomgång en stund med värme avstängd och AC på fullt så du belastar kylsystemet så mycket som möjligt.

Har tittat på bland annat denna videon, kanske är den till någon hjälp om ni vill förstå vad jag försöker göra.

https://www.youtube.com/watch?v=CgLiHz1 … ShopLifeTV

Han länkar till en produkt så egentligen borde jag kanske bara beställa den och följa hans instruktioner.

https://www.amazon.com/gp/product/B00IC … merReviews

erikwinqvist
7 april 2019 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du ens googlat på det.finns ju en massa. Och lita inte på "Car info", sett mycket som kan vara fel där,hur det är med just din bil vet jag inte.

Ja, det är väl klart att jag googlat runt. Men jag är väldigt mycket nybörjare när det kommer till att äga en bil och veta vad som gäller för just denna som du kanske förstår. Frågan var inte hur jag gör det, utan mer hur jag vet så jag köper rätt.

zzr94092
7 april 2019 · 4 385 Inlägg

Verkar som om BRL.se verkar att ha till din bil.,-02 till -06..
Finns även på Bilradiohuset.se
Är man lite okunnig, som du själv skriver så ringer man.Jag kan varmt rekommendera BRL i Örebro,jag vet ju inte var du bor.

Senast redigerat av zzr94092 (7 april 2019)

erikwinqvist
8 april 2019 · 4 Inlägg

zzr94092 skrev:
Verkar som om BRL.se verkar att ha till din bil.,-02 till -06..
Finns även på Bilradiohuset.se
Är man lite okunnig, som du själv skriver så ringer man.Jag kan varmt rekommendera BRL i Örebro,jag vet ju inte var du bor.

Yes, har tittat på vad dem erbjuder. Men det paketet känns som mer än vad jag behöver om jag jämför med andra videor jag tittat på. Dessutom kostar den 500kr, och då är det halva priset. Tänkte om det fanns ett billigare alternativ i Sverige/EU.

montoren_jonkoping
28 april 2019 · 24 Inlägg

Grejen med alla såna här kablar man pluggar in i stereon är att de oftast kopplas in i cd-växlarporten. Alla original-stereos har den porten, men har man inte redan en extern cd-växlare så är inte denna port aktiverad. Att aktivera den kostar mängder då man antingen själv måste ha rätt utrustning till det, eller åka till en BMW-verkstad. Brukar vara så pass dyrt att aktivera så det är billigare att byta ut stereon till en eftermarknad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang