Byte av parkeringssensorer BMW 118i?

texaspete
8 april 2019 · 25 Inlägg

Hej!

Har en 118i 2008 där parkeringssensorerna inte fungerar. De var trasiga när jag köpte bilen så undrar om någon här vet om det är enkelt att byta ut dem och vad det går på ungefär?
Kanske bara är någon säkring som gått?

Tack på förhand
/T

Jesper328
8 april 2019 · 2 333 Inlägg

Slå på tändningen, lägg i backen, ta din telefon, och sedan filmar du varje sensor på väldigt nära håll.
Alltså typ så nära det går.

När du sedan kollar på filmen så kommer de sensorer som fungerar att ge ifrån sig ett klickande ljud på filmen.
Fungerar ingen så skulle jag kika efter kabelbrott eller om styrdonet helt enkelt är kasst.

Up the RA
NIzmO Ollikkala Racing
9 april 2019 · 1 724 Inlägg

Ett annat sett att felsöka sensorer (förutsatt att systemet är ok men nån/några sensorer är defekt) är att när systemet är aktivt "smeka" sensorn med fingret, på en ok sensor bör du känna små pulser.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
texaspete
14 april 2019 · 25 Inlägg

Tack för svar! Ska kika på det smile

texaspete
23 april 2019 · 25 Inlägg

Jesper328 skrev:
Slå på tändningen, lägg i backen, ta din telefon, och sedan filmar du varje sensor på väldigt nära håll.
Alltså typ så nära det går.

När du sedan kollar på filmen så kommer de sensorer som fungerar att ge ifrån sig ett klickande ljud på filmen.
Fungerar ingen så skulle jag kika efter kabelbrott eller om styrdonet helt enkelt är kasst.

NIzmO skrev:
Ett annat sett att felsöka sensorer (förutsatt att systemet är ok men nån/några sensorer är defekt) är att när systemet är aktivt "smeka" sensorn med fingret, på en ok sensor bör du känna små pulser.

Jag har nu testat båda era tips men hör inget eller känner några pulser. Bad de kolla på en verkstad men de hittade inga felkoder heller så vettefan vad det kan vara. Kanske hela modulen som är paj?
Är inte så kunnig själv men det finns ju lite trådar om det här problemet på just 1 serien..
Det lär ju vara rätt ovärt att lämna in den till någon original service hehe

Jesper328
24 april 2019 · 2 333 Inlägg

Skulle nog kika kablage innan du dömer ut din PCM.
Men ja, kan mycket väl vara den, den är åt helvete i min E46 också. big_smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang