Köpråd: Kombi

Braap88
8 april 2019 · 38 Inlägg

Tjo!
Går i tankarna att köpa bil men är lite kluven vad jag ska kolla efter, så tänkte om någon här kan ge lite råd/tips på bil. Köpte ju en Golf 4 precis innan jag fick nyheten om utökad familj, så nu är det bara att leta kombi.

Jag har kollat runt lite på Skoda Octavia och VW passat och Kia Ceed.

Prisklass 20 - 50 K
Låg Årsskatt
Diesel

MVH

Djo
8 april 2019 · 10 157 Inlägg

Köp ingen passat = rostar mer än något annat där ute plus motorer och eventuell dsg låda nej tack.

Skoda octavia är väll helt okej men är en vag så rostar dom med och som med allt från vag se upp med vad för motor du får tag i finns massvis att googla fram.

kia ceed är duglig bil men trotts lång rostskyddsgaranti brukar dom vara rätt rostiga ska väll fungera bra annars.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Sladd40
8 april 2019 · 15 Inlägg

du ska köpa 740w

jaka54
8 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad är en 740W?
Klart du kan köpa en ny VW ! Jätte fina bilar , men du kanske hade tänkt dig en begagnad? Personligen tittar jag bara på  Audi, men alla japanske bilar som Honda och Toyota (Lexus) är inte heller de fy skam. Volvo inte att förglömma! -Det finns liksom inte dåliga bilar idag , mer en smaksak vad man vill ha.
Är dock lite tveksam till KIA och Hyundai och amerikaner som Jeep och Italienska Fiat.

Braap88
8 april 2019 · 38 Inlägg

Har precis spanat in en Skoda Octavia 1,9 TDI 4x4 2008. Har googlat lite om dessa men inte fått fram allt för mycket info. Råd om dessa  ?

torsen
9 april 2019 · 7 198 Inlägg

Börjar med lite o t.
Verkar som deltagarna på detta forum är delade i två "block".
Endera mot VAG(AUDI, VW, Skoda & SEAT) eller för VAG.
Tycks även vara så att de av bilar mer erfarna och kunniga tillhör första "blocket".
Medans de utan erfarenhet/förstabilsköparna väljer en VAG-produkt.
Själv väljer jag bort alla européer och äldre koreaner.
Är man ute efter ett driftsäkert och bekymmersfritt bilägande väljer man mellan:
Honda, Suzuki, Toyota, Mazda och Subaru.
Mitt råd är att provköra någon av dessa sist nämnda och köpa den du trivs mest i och passar familjen.
Stretcha budgeten lite för en bil du gillar.
Ett annat råd, som är svårt att uppfylla med din budget, är att köpa en bil som är yngre än 10 år och har några mil kvar till tiotusen mil.
I så fall har du möjlighet att teckna maskinskadegaranti, en trygghet mot dyra skador, för en självrisk på tvåtusen kronor(Folksam). Kanske finns bättre villkor hos andra försäkringsbolag.
Mina råd.

Sladd40
9 april 2019 · 15 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en 740W?
Klart du kan köpa en ny VW ! Jätte fina bilar , men du kanske hade tänkt dig en begagnad? Personligen tittar jag bara på  Audi, men alla japanske bilar som Honda och Toyota (Lexus) är inte heller de fy skam. Volvo inte att förglömma! -Det finns liksom inte dåliga bilar idag , mer en smaksak vad man vill ha.
Är dock lite tveksam till KIA och Hyundai och amerikaner som Jeep och Italienska Fiat.

Mena såklart en volvo 7/940 det är riktigt billiga och bra bilar

CrazyBone
9 april 2019 · 128 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är en 740W?
Klart du kan köpa en ny VW ! Jätte fina bilar , men du kanske hade tänkt dig en begagnad? Personligen tittar jag bara på  Audi, men alla japanske bilar som Honda och Toyota (Lexus) är inte heller de fy skam. Volvo inte att förglömma! -Det finns liksom inte dåliga bilar idag , mer en smaksak vad man vill ha.
Är dock lite tveksam till KIA och Hyundai och amerikaner som Jeep och Italienska Fiat.

Inget att klaga på Kia från mitt håll iallafall.
Är inne på min tredje kia nu .
Haft kia ceed sen 2009 tills nyligen. Rullat over 22.000mil utan några bekymmer. Nu äger jag kia sportage 2013 o kia carens 2016. Bara atta tanka o köra.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
SportPilot Ubåtsingenjör
9 april 2019 · 7 218 Inlägg

torsen skrev:
Börjar med lite o t.
Verkar som deltagarna på detta forum är delade i två "block".
Endera mot VAG(AUDI, VW, Skoda & SEAT) eller för VAG.
Tycks även vara så att de av bilar mer erfarna och kunniga tillhör första "blocket".
Medans de utan erfarenhet/förstabilsköparna väljer en VAG-produkt.
Själv väljer jag bort alla européer och äldre koreaner.
Är man ute efter ett driftsäkert och bekymmersfritt bilägande väljer man mellan:
Honda, Suzuki, Toyota, Mazda och Subaru.
Mitt råd är att provköra någon av dessa sist nämnda och köpa den du trivs mest i och passar familjen.
Stretcha budgeten lite för en bil du gillar.
Ett annat råd, som är svårt att uppfylla med din budget, är att köpa en bil som är yngre än 10 år och har några mil kvar till tiotusen mil.
I så fall har du möjlighet att teckna maskinskadegaranti, en trygghet mot dyra skador, för en självrisk på tvåtusen kronor(Folksam). Kanske finns bättre villkor hos andra försäkringsbolag.
Mina råd.

Lite kul att du delar in medlemmarna i 2 block, sen nedvärderar du det blocket du själv inte tillhör.

Nej allt från VAG är inte skit, långt ifrån, vissa produkter har tvivelaktig kvalité. Du behöver inte heller oroa dig för koreanerna, de funkar bra, dricker dock en aning mycket. Otroligt att folk är så jäkla svart vita på detta forumet.

Så till de bilar du frågar om Kian håller ihop bra, men är enormt bullrig, Skodan är trevligare enligt mig, Passaten är en dyrare skoda, med andra ord ett dåligt köp enligt mig. 1,9tdi är en bra motor som brukar hålla ihop väl, dock gissar jag på att det sitter en DSG låda i bilen du tittat på, så undvik den.

Titta även på Ford och Opels motsvarigheter Astra och Focus. Vet inte om man ska kalla de märkena dåldisar riktigt, men man brukar kunna få mycket bil för pengarna.
Utav japanerna så är Mazda tveklöst trevligast att köra, har dock inte kört någon som passar in i din budgetram, kan tänkas att de äldre är bullrigare och otrevligare, du får testa.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
candyweiss
9 april 2019 · 863 Inlägg

Djo skrev:
Köp ingen passat = rostar mer än något annat där ute plus motorer och eventuell dsg låda nej tack.

Skoda octavia är väll helt okej men är en vag så rostar dom med och som med allt från vag se upp med vad för motor du får tag i finns massvis att googla fram.

kia ceed är duglig bil men trotts lång rostskyddsgaranti brukar dom vara rätt rostiga ska väll fungera bra annars.

Braap88 frågade efter bil att köpa och inte vilka som inte ska köpas.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Djo
12 april 2019 · 10 157 Inlägg

candyweiss skrev:

Djo skrev:
Köp ingen passat = rostar mer än något annat där ute plus motorer och eventuell dsg låda nej tack.

Skoda octavia är väll helt okej men är en vag så rostar dom med och som med allt från vag se upp med vad för motor du får tag i finns massvis att googla fram.

kia ceed är duglig bil men trotts lång rostskyddsgaranti brukar dom vara rätt rostiga ska väll fungera bra annars.

Braap88 frågade efter bil att köpa och inte vilka som inte ska köpas.

Han var intresserad av 3 olika märken jag värderade varje märke, och ansåg att kia,n av dom tre bör ge minst problem.

Jag svarade därmed mer på hans fråga han dom som ger råd om massa andra märken.

Får jag välja fritt och tipsa någon om att köpa är valet enkelt en Toyota bättre bil lär han aldrig hitta i driftsäkerhet iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang