BMW e36 "328" Turbo

Turbobygge av bruksbilen, m52b28 aluminiumblock med turbo. Effektmål mellan 300-350whp.

avse

  • 34 Följare
  • 4 674 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 23:01
avse
10 april · 157 Inlägg
#1

Tjena!

Tänkte att jag startar en projekttråd för bilen, kanske mest för mig själv så jag kan se vad jag gjort. För tillfället är det en helt original (bytt till m-stöt) e36 320 touring med m52b20. Gått strax över 17k mil och är i fint skick, så målet är att ha en brukis med lite mer pulver smile

Motorn som jag köpt är i alla fall en 2.8L m52, alltså en alu-motor. Har inte tänkt några stora effekter men runt 300-350whp vore trevligt, vilket det inte borde krävas så mycket laddtryck för.

Återkommer till vad för styrsystem, turbo och grenrör det blir! Lite bilder på bilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-92766d22b8d35355a27ecfe3bcf6bf80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-eb5042c9192c8515e78f6cc2ae1968e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-1844db72cda22519d9ebea31408c6547.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-f2e6b0b33f8c5adc07d9c164b8fce86d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-8ecc079aa41c8cbd85a98e708eed9e8e.jpg

Senast redigerat av avse (10 april )

avse
17 april · 157 Inlägg
#2

Har väl egentligen inte gjort något gällande motorn. Men ska hämta donatorbil i helgen. Har också plockat ut inredningen för att byta till en fräschare skininredning.

Passade på att dammsuga ur den också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-86d008db98401f4c8b40959852165529.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-9b7e4e32f441a3781ec79a0e8af11d9a.jpg

Blir en ordentlig rengöring med medel någon helg framöver..

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-1fff75020f9a82733bc10a7d5537f759.jpg
Viktigt med kaffe!
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-6f10e67ff54f738dcebc7f2bcad5914d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-c862930e13d7bc8301d5307e221d55a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-8fbcda14ae41e1e1962f6b41ad0790ac.jpg

Gjorde några fynd under stolarna! Importerad från Italien runt 2010 så är väl spår från tiden där kanske smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-f70aff39e30c2ecdef4a1b75c167a60f.jpg

Senast redigerat av avse (17 april )

avse
26 april · 157 Inlägg
#3

Har monterat min nya inredning nu! Måste göra en ordentlig rengöring av bilen innan jag tar några ordentliga bilder. De var i bra riktigt bra skick, behöver lite lädervård så blir det grymt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-11c0d407b9e19587ec962d867d5bbb0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-56ed80e7ccbdc83676eed72bd6d9f6d4.jpg

Bilen jag ska ta motorn ur är också hämtad i Fagersta och fick åka släp upp till Luleå..
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-8796909596da6f4c69b326e2cca783e0.jpg

silverado350
26 april · 145 Inlägg
#4

Jaså en Lulebil. Såg nu när jag kollade igen att man kände igen bilprovningen. Tänkte du försöka besikta med turbo? Följknappen är intryckt iaf.

avse
27 april · 157 Inlägg
#5

silverado350 skrev:
Jaså en Lulebil. Såg nu när jag kollade igen att man kände igen bilprovningen. Tänkte du försöka besikta med turbo? Följknappen är intryckt iaf.

Jajjemän! Nej blir inte besiktning med turbo, men besiktiga med 2.8 lär inte vara några problem smile

silverado350
27 april · 145 Inlägg
#6

Bryr dom sig ens i om man byter snurra? Ja menar det sitter ju sexor redan på 2 liters så det borde inte vara nåt problem kan man tycka. Om man nu inte pyntar alltför mycket under huven.

avse
28 april · 157 Inlägg
#7

silverado350 skrev:
Bryr dom sig ens i om man byter snurra? Ja menar det sitter ju sexor redan på 2 liters så det borde inte vara nåt problem kan man tycka. Om man nu inte pyntar alltför mycket under huven.

Nej de har nog svårt att se att det är en 2.8 liters, så är noglugnt!

avse
27 maj · 157 Inlägg
#8

Har inte hänt så mycket med bilen. Haft fullt upp med annat, t.ex. montera vems på en gräsklipparmotor https://www.youtube.com/watch?v=sXMncsvPorU. Har beställt styrsystem, grenrör och turbo nu. Så när jag har tid ska jag ur med 2.8an ur donatorbilen!


Turbo:
- Inducer:  65.5 mm
- Exducer: 55.9 mm
- Turbine A/R: 0.63
- Turbine Trim: 73

Grenröret blev ett gjutet från eBay (liksom turbon), får se hur det fungerar!

Blev en tvätt igår så några bilder efter smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-84ee286451047de4604d87322584174b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-e1145d8687a1f81b0f963f3d5fae1650.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-9bcc18c34edcc14be165b5f08c2cbf86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-8219b74897ab74de586991b9cf0cc0cd.jpg

Senast redigerat av avse (27 maj )

avse
31 maj · 157 Inlägg
#9

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-bfb63a4e577773cff4d380ac72d7fd23.jpg

Blev en liten testrepa (flygfält) med 2.8 litersmotorn som sitter i en e39! Går bra, förhoppningsvis ännu bättre med lite övertryck snart.. cool

Länk till testkörning: https://www.youtube.com/watch?v=IqXuGGlTXCU

avse
4 juni · 157 Inlägg
#10

Har tagit motorn ur donatorbilen nu och satt den i motorstativ. Som syns på bilderna så är det torr och fin smile Ska beställa ny topplockspackning och nya bultar när jag ändå har den ur, sen ska allt byggas ihop med turbo och grenrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-5dc57a6869db693c83fbfc506d18600a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-5f7633f7e48fc2098bcb86645eb867db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-84f45b6cefc61cbdcd01039593a5f41c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-900d7ba69d41afcefa20a452f2f02ef9.jpg

Fick turbo och grenrör idag! Turbon kommer behöva lite bearbetning men grenröret var faktiskt över förväntan, såg riktigt bra ut. Blir kul att montera på allt sen! Vet inte ännu hur det blir med interna waste gaten, men förhoppningsvis kan jag använda den och slipper böka med extern, men grenröret har ju uttag så är ju inge problem om jag måste..

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-56b78f50599657770b2daf400cd7f31d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-de75544d52026926eeb5f0e60b9579ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-3a3b57a0910ed49893d1a2e12632bb29.jpg

Vad som ska göras nu är alltså:
- Byta topplockspackning och bultar
- Införskaffa spridare, intercooler, rör för avgas och tryckrör
- Bygga ihop styrsystemet
- Eventuellt nya motorfästen på avgasssidan

alex_v
4 juni · 240 Inlägg
#11

följer då jag vill lära  mig mera om turbo bilar haha(; har skaffat min första turbobil och ska försöka sikta på 250 hk(:

avse
5 juni · 157 Inlägg
#12

alex_v skrev:
följer då jag vill lära  mig mera om turbo bilar haha(; har skaffat min första turbobil och ska försöka sikta på 250 hk(:

Kul att du vill följa smile Härligt, trevligt med 740 tic!

avse
5 juni · 157 Inlägg
#13

Provmonterade turbo och grenrör igår, behöver bygga om fästet till waste gaten sen passar det perfekt. Och bygga ett nytt motorfäste för att det inte ska bli ivägen för turbon.

Toppackning och bultar är beställda och borde komma nästa vecka. Sen är det bara bygga ihop!

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-256b34e49746df54180dd85422a6dc0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-e5a352cbc91adf967adcfd902511f69f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-08403eebb2bdd2f5af1cdbb1d04c2b1f.jpg

BeyarN
6 juni · 24 Inlägg
#14

var har du köpt grenröret ? ser bra ut smile vad är det för turbo? motorfäste bygger du själv eller? ser skit fint ut! följer mvh

avse
7 juni · 157 Inlägg
#15

BeyarN skrev:
var har du köpt grenröret ? ser bra ut smile vad är det för turbo? motorfäste bygger du själv eller? ser skit fint ut! följer mvh

Kul att du följer! Grenröret är en kopia på "spa-grenröret", men är väldigt förvånad av hur bra det såg ut! Turbon är också en kopia, en billig t04e.

Turbon däremot var ju lite sådär, måste fila endel för att få portningen mot grenröret att bli bra och wastegaten att kunna öppnas tillräckligt..

Senast redigerat av avse (7 juni )

avse
13 juni · 157 Inlägg
#16

Inte fått så mycket gjort, men pillat litegrann iaf. Wastegate fästet är klart så nu sitter den rätt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-932540e1959d829aeb213d5166366666.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-c7e2633310a36963c6d2e0d7618de450.jpg

Tog och lackade kompressordelen på turbon svart, betydligt snyggare än innan tycker jag. Blir lite diskretare också. [ Före/efter ]

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-1dbb566180607df2e9c087ee798c12e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-e343815723ba7eb8742b64f8d1788788.jpg

Några lackade smådetaljer.. [ Före/efter ]

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-b09bd9a948ec93b9c603a6c8c6072746.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-c43a9fea611ef33994fe8238291a8f1f.jpg

Fått topplockspackning och bultar idag också. Så byter det imorgon, hinner jag ska jag börja fixa oljematningen och oljereturen.

Senast redigerat av avse (13 juni )

avse
16 juni · 157 Inlägg
#17

Topplockspackningen monterad med nya bultar nu. Väntar på en skruv till ena kamdrevet, sen kan jag plocka ihop allt. Spridare och bränslepump är köpt, Siemens Deka 630cc och en Walbro gst450.

Cylinderloppen såg jättefina ut och inga sprickor i toppen, så blir nog bra detta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-38dc674a1f3b083f2a81086f66caa0a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-d0862661dced5e5b11f78b3264adccef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-092f7ce09982fc1e1e46ef1b6399e53e.jpg

Senast redigerat av avse (16 juni )

avse
2 juli · 157 Inlägg
#18

Har varit dålig på att ta bilder, men toppen är monterad igen med nya packningen och bultarna. Insuget sitter också på och bör få mina nya spridare i veckan, Deka 630cc. Väntar på pinnskruvar till grenröret också innan det monteras.

Det som behöver fixas sedan är:
- Oljematning till turbon
- Oljeretur och svetsa nippel i tråget
- Vinkla om kompressorhuset, tror det kanske blir för lågt med tryckröret nedåt

När detta är fixat är det dags att lyfta motorn ur e36an smile Förhoppningsvis till helgen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128510/128510-dae8fc5dcca1a7e94c410ad894c4f276.jpg

Sänka och köpa nya fälgar behövs nog sen också hehe....

Senast redigerat av avse (2 juli )

Lockwood
2 juli · 394 Inlägg
#19

Spännande. Har du/ni tänkt på att oljetråg/pickup/whatever kan skilja mellan E36 och E39...Menar att ni flyttar dessa prylar från gamla motorn så ni inte står där o kliar er o undrar varför inte motorn vill "hoppa på plats". Tog ni er tid att demontera ventiler o se till att de är täta? De brukar kunna blir lite otäta med tid och mil, eller i värsta fall att nån ventiltallrik "skevar". Minns jag rätt så är M52-blocket inte det mest överladdsvänliga, men runt 400-500 kusar brukar de klara, vilket är mer än vad original vevstakar o kolvar klarar på längre sikt, om man vill ha det någorlunda driftsäkert. Jag gillar gamla E36, har länge funderat på att köpa en fin rostfri Touring o sedan köpa en engelsk M3 3.2 som donator o flytta över allt i drivlineväg, och kanske överladda 3.2, de säger man når 1000 hästar om man vill, men det kostar en del. Problemet är som vanligt tid och främst att motivationen inte vill infinna sig, så det kommer stanna vid skrivbords drömmar från den tid man var ung big_smile.

avse
2 juli · 157 Inlägg
#20

Lockwood skrev:
Spännande. Har du/ni tänkt på att oljetråg/pickup/whatever kan skilja mellan E36 och E39...Menar att ni flyttar dessa prylar från gamla motorn så ni inte står där o kliar er o undrar varför inte motorn vill "hoppa på plats". Tog ni er tid att demontera ventiler o se till att de är täta? De brukar kunna blir lite otäta med tid och mil, eller i värsta fall att nån ventiltallrik "skevar". Minns jag rätt så är M52-blocket inte det mest överladdsvänliga, men runt 400-500 kusar brukar de klara, vilket är mer än vad original vevstakar o kolvar klarar på längre sikt, om man vill ha det någorlunda driftsäkert. Jag gillar gamla E36, har länge funderat på att köpa en fin rostfri Touring o sedan köpa en engelsk M3 3.2 som donator o flytta över allt i drivlineväg, och kanske överladda 3.2, de säger man når 1000 hästar om man vill, men det kostar en del. Problemet är som vanligt tid och främst att motivationen inte vill infinna sig, så det kommer stanna vid skrivbords drömmar från den tid man var ung big_smile.

Jo kommer sätta dit oljetråget som sitter på e36an just nu smile

Nope, inte gått igenom toppen någonting! Den gick väldigt tyst och fint så nöjde mig med det. Kommer väl i framtiden gå igenom motorn igen så då blir det lite mer seriöst! Blir ju ingen värsting, men 350hk borde inte vara några problem med någorlunda driftsäkerhet smile

Ja något sånt hade varit häftigt! Typ som denna: https://www.youtube.com/watch?v=2O5BshlqK7g
Bara börja bygga wink

Senast redigerat av avse (2 juli )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang