Köpråd Hyundai Santa Fe ca 2013

Slim
11 april 2019 · 340 Inlägg

Kikar på större bil för familjen och har kollat på allt möjligt. Kommer barn inom kort, så en lite större bil är att föredra. Jag drar också båt några ggr per år(totalvikt med trailer ca 1700kg).

Såg Santa Fe och undrar om det är något att ha. De säljs mest med 2,2an och då jag vill ha automat och skinn verkar det vara en Premium man skall ha.

Hur är de att köra och äga? Hyundai brukar väl vara relativt problemfritt, men känns de ok eller är det mycket hårdplast mm?

Tänkte lägga runt 150-170k så ser ut att bli ca 2013 det handlar om...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2019 · 17 466 Inlägg

De ska ticka på. Den maskinen skjuter på rätt duktigt dessutom. Titta även på syskonet Kia Sorento. Samma bil - samma maskin/låda.

Vi har på jobbet en sådan som enbart körs innanför området som rangerbil. (Aldrig varit registerad i trafik) Den borde varit död för många år sedan då den sällan körs i hastigheter över 50 km/h. Får utstå mycket misshandel Men den bara rullar på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
11 april 2019 · 340 Inlägg

Har du erfarenhet av den nyare jag kikar på eller är det de äldre du kört? Har åkt den äldre ca2009 och upplevde den som lite billig i materialen, men det sägs ha blivit bättre på nya modellen. Sen klagar folk på förbrukningen. Är det illa, eller mer som man förväntar sig av en SUV?

Santa Fen uplever jag som lite modernare i designen än en Sorento av samma årsmodell. Om man inte går upp på 2014 eller nyare, men då blir det dyrt istället:)

SportPilot Ubåtsingenjör
11 april 2019 · 7 228 Inlägg

En arbetskollega som jag samåkte med hade Tucsan från 2015, den var mycket trevlig att åka i, men den drog enligt kollegan runt 1l/mil... kan tänka mig att en santa fe dricker ännu mer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Slim
12 april 2019 · 340 Inlägg

Hur är de att köra? Får man mycket bil för pengarna eller känns den gammal?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2019 · 17 466 Inlägg

Den vi har är från 2010/2011. Känns modern tycker jag. Kupéfläkten väsnas man annars ok. Den har förvisso bara gått 6000 mil cirka. Men då enbart med rejält med gas i ett par hundra meter för att sedan stanna igen... Sedan den var ny... Står ofta på tomgång resten av tiden. Sett till driftstimmar om man räknar på en normal körcykel så motsvarar det nog närmare 50000 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
14 april 2019 · 340 Inlägg

Ingen mer som har erfarenhet av Santa Fe? De verkar ju vanliga:)

Slim
22 april 2019 · 340 Inlägg

Uppar...

De verkar som sagt vanliga och ser på pappret vettiga ut bortsett från hög förbrukning. Ös på med erfarenheter och åsikter!smile

Ska man kika på nåt annat i samma prisklass, ca 150k. Sorento tipsade Hybrid om...

SportPilot Ubåtsingenjör
22 april 2019 · 7 228 Inlägg

Sorento är ju samma bil som Santa fe, men titta på mazda cx-5 och Nissan x-trail smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang