Volvo V70N 2.4T 2000 oljeläckage

MikeDaPsyke
11 april 2019 · 14 Inlägg

(Nybörjarfråga, har aldrig ägt volvo innan så vet tyvärr inte så mycket(än))
Bytte till mig en V70N och vid besiktningen så påpekade de bland annat att det läckte olja från motorn.

Efter att vi åtgärdat de andra felen som stod på listan så kom vi till läckaget och polaren konstaterar
att det högst troligt är vevaxel packboxen som måste bytas.

Billigt att åtgärda om än tidskrävande, men min första fråga är om jag ska passa på att fixa något
annat i samband med att vi byter packboxen.

Samt så såg det ut som att någon har spacklat över dräneringshålet för oljan i växellådan med metallspackel... Ska jag bara byta ut hela växellådan mot en bättre begagnad eller vågar man köra med den ändå?
Funderade även på om man kan slipa ner spacklet, punkta en mindre bult mot det som är kvar i hålet och sedan skruva ut den och ersätta den med en ny bult.


Samt så märkte jag att det vibrerar i framvagnen när jag kör i 110km/h och uppåt, konstaterade då att där sitter fälgar med större navmått än navmåttet på bilen och inga centreringsringar...
Är det helt fel att anta att det är det som är orsaken?
Känner inget konstigt / glapp vid körning annars.

Tack på förhand!

Senast redigerat av MikeDaPsyke (11 april 2019)

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
zzr94092
11 april 2019 · 4 378 Inlägg

Obalansen beror säkert på avsaknaden av navringar..
Ska du byta packbox,så bör du byta kamremsats.och vattenpump.Och multiremmen.
Rör inte den "överspacklade" pluggen,kolla bara oljenivån..

MikeDaPsyke
11 april 2019 · 14 Inlägg

zzr94092 skrev:
Obalansen beror säkert på avsaknaden av navringar..
Ska du byta packbox,så bör du byta kamremsats.och vattenpump.Och multiremmen.
Rör inte den "överspacklade" pluggen,kolla bara oljenivån..

Då är förhoppningsvis vibrationerna om inget annat lätt åtgärdat!

Är det då en "Flerspårsremssats" multirem och en "Vattenpump + kuggremssats" som gäller?

Jo helst rör jag ej växellådan mer än nödvändigt, tänkte kontrollera oljan och byta den när jag ändå tar ut växellådan sen bör den förhoppningsvis hålla ett bra tag.

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
Marlboroman
11 april 2019 · 8 228 Inlägg

MikeDaPsyke skrev:
Samt så såg det ut som att någon har spacklat över dräneringshålet för oljan i växellådan med metallspackel...

Är det hålet i skarven mellan motor och låda eller hålet vid drivaxeln på förarsidan du menar?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
zzr94092
11 april 2019 · 4 378 Inlägg

Vattenpumpen drivs av kamremmen.
Multiremmen är den som driver generator,servon,ac,
Varför ska du demontera lådan?

uhlin
11 april 2019 · 2 831 Inlägg

Antar att det är bakre packbox och då måste lådan bort.

Kamrem och vattenpump behövs inte bytas för den skull.

Ev. Lameller om det nu kommit olja på dem är väl värt att byta. Hela kopplingskittet då när man ändå är igång.

zzr94092
11 april 2019 · 4 378 Inlägg

Ok.men vi vet ju inte än vilken packbox TS menar.

MikeDaPsyke
12 april 2019 · 14 Inlägg

uhlin skrev:
Antar att det är bakre packbox och då måste lådan bort.

Kamrem och vattenpump behövs inte bytas för den skull.

Ev. Lameller om det nu kommit olja på dem är väl värt att byta. Hela kopplingskittet då när man ändå är igång.

Jo som jag förstod det så var jag tvungen att montera av växellådan för att kunna byta packboxen.
Lameller och koppling är än så länge inte berörda av oljeläckaget som tur är.

Volkswagen Golf GT "Mk3" (1995)
Volkswagen Golf GTI "Mk2 GTI 16V" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang