Service BMW 325i 2010

hey_it_me
11 april 2019 · 49 Inlägg

Jag köpte en begagnad BMW 325i 2010 för några dagar sedan. Kan inte så mycket om bilar och denna bil var långt mer tekniskt avancerad än min tidigare gamla bil. Efter att ha läst på har jag kunnat kolla när nästa service ska göras. Det står om 16000 km men sedan står år och månad också. 2019-04. Så jag tolkar det som att jag ska serva den nu denna månad? Då datumet inträffar före antalet kilometer. Enligt säljaren skulle den servas om 16000 km men om det är datumet som gäller så har de ju ljugit.

panda666
11 april 2019 · 4 228 Inlägg

Tyvärr så har dom ljugit, grattis till din nya bil! om den har den gamla displayen, dvs den som du ser vad för service och när, dvs med vänster spaken eller har du den nya displayen där du har en scroller bredvid växelspaken? hur som helst, moderna bmw säger till direkt vid start av motorn när service behövs, så innan du köpte bilen kunde du alltså bara starta motorn och se vid instrument panelen där står det alltid direkt om när den ska servas, och på moderna bimmers så är det typ oljeservice, bromsvätskebyte, oljeservice, inspektion etc etc, borde även stå om belägg fram och bak när det är dags för dom. Men kolla med spaken eller scrollen om det är dags för oljan eller bromsvätska, undrar om det är vätskans tur som måste bytas, kan vara att oljan behöver bytas om 16.000 och bromsvätskan behöver bytas nu i april då.  hoppas ja kunde hjälpa nått.

hey_it_me
11 april 2019 · 49 Inlägg

Det är den gamla displayen. Vad jag kan se så står det under olja att den ska bytas om 16000 km eller 2019-04. Ja man lär sig ju förhoppningsvis någon gång av sina misstag när man köper bil! Detta är min andra bil och båda gångerna råkar jag ut för att behöva serva den vid köp. Bromsvätska och bromsar hade andra datum har jag för mig. Måste kolla igen. Men jag visste att den inte hade stämpel i serviceboken sedan 2016 och typ 1700 mil sedan. Tidigare ägare skulle tydligen dock ha servat själv efter det. Men det känns ju svårt att veta vad som gjorts utan kvitton osv. Jag funderar i alla fall på att byta oljan själv. Ska köra 80 mil nästa vecka och det kanske vore bra innan dess. BMW verkstan här skulle ha 2500 för det. Är det svårt att byta på den bilen? Går det att återställa serviceindikeringen själv efter ett byte så att den visar rätt tidpunkt för nästa oljebyte?

panda666
11 april 2019 · 4 228 Inlägg

Ingen fara, bara o byta olja själv, eller lämna in hos nån billigare bara det blir gjort. du kan släcka själv det kanske är möjligt om du kollar på youtube om det finns nån trick för att göra det, men det finns folk där ute som kan byta olja o filter för typ 1500. Eller så gör du det själv och köper nån mojäng från ebay eller nån annastans som släcker lampa/nollställer service. Fan va folk luras^^ såklart han behöver service om han inte har fått det på några år^^ som du skrev antingen miltal eller datum det som kommer först, men kolla extra noga om det inte är bromsvätska

Utmarks-Loke
11 april 2019 · 5 813 Inlägg

Servicemätaren brukar nollas genom att man sätter på tändningen, men utan att starta bilen. När den lilla displayen under mätarna startat upp trycker man in knappen till trippmätaren och håller den inne till det ändrar sig i displayen, Sedan kan man trycka på knappen för att stega omkring mellan servicetyperna och nolla den man vill genom att hålla inne knappen några sekunder igen

hey_it_me
17 april 2019 · 49 Inlägg

Jag tog och bytte oljan igår. Det var första gången jag gjorde det själv och oturligt nog fick jag inte loss filtret. Var tvungen att fylla på ny olja då den redan var avtappad. Läst i någon tråd här om liknande problem. Jag ska köra 40-50 mil imorgon med det gamla filtret och den nya oljan. Tänkte därefter byta till det nya filtret då jag får tillgång till andra verktyg och inte har någonstans att hålla till innan dess. Jag vill inte hyra en hall en gång till bara för att byta filtet. Är det onödigt? Kommer oljan att bli så pass smutsig av den körningen att jag bör byta olja igen också?

Brådhis * Voff voff *
17 april 2019 · 10 244 Inlägg

hey_it_me skrev:
Jag tog och bytte oljan igår. Det var första gången jag gjorde det själv och oturligt nog fick jag inte loss filtret. Var tvungen att fylla på ny olja då den redan var avtappad. Läst i någon tråd här om liknande problem. Jag ska köra 40-50 mil imorgon med det gamla filtret och den nya oljan. Tänkte därefter byta till det nya filtret då jag får tillgång till andra verktyg och inte har någonstans att hålla till innan dess. Jag vill inte hyra en hall en gång till bara för att byta filtet. Är det onödigt? Kommer oljan att bli så pass smutsig av den körningen att jag bör byta olja igen också?

Oljan blir ju inte smutsigare än vad den skulle bli annars. Filtret smutsar ju inte ner oljan, däremot renar det kanske lite sämre då det är gammalt.

Men å andra sidan bytte du oljan pga tid och inte pga mil, så filtret är nog ganska okej ändå. Om inte annat klarar det galant dom mil du ska köra närmaste dagarna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang