Seat toledo 00 startar inte utan gas

Toledoo
11 april 2019 · 3 Inlägg

Tjenare!

Jag har seat toledo som vägrar starta utan gas när den är kall men den startar om man ger lite gas och håller den lite, släpper jag gasen för fort så dör den. Och när den väl är igång så velar tomgången, den hoppar fram och tillbaka mellan 500-800, dock räcker det att köra en liten sväng så kommer tomgången rätt men bilen startar fortfarande inte utan gas, kör jag 15km som jag har till jobbet, ja då startar den utan problem.
Värt att nämna är att bilen har gjort så innan att den inte startat utan gas men då har de hänt 2gånger om året max

Har bytt spjällhus, tändkablar, lambdasond och tändstift. En kollega sa att det kan vara katalysatorn, är det möjligt?


Tack som för hjälp!

-m
11 april 2019 · 172 Inlägg

Det kan vara vacuum-läckage. Ta en flaska startgas och spraya runt slangarna.
Själv hade jag ett liknande problem förut, visade sig att kamremmen stod ett hack fel. Verkstaden som bytte kamrem har jag aldrig återvänt till.

zzr94092
11 april 2019 · 4 383 Inlägg

Katten är det inte..

uhlin
12 april 2019 · 2 834 Inlägg

Katalysatorn kan vi utesluta som föregående skrev.

Felkoder? Tempgivare satsar jag en peng på

Toledoo
12 april 2019 · 3 Inlägg

Kompisen körde in den med datorn och det visade ingen felkod konstigt nog, får inte upp nått på panelen heller. Tempgivare hade farsan hemma men samma fel, dock var den inte ny men ska tydligen inte vara nått ”fel” med den. Farsan är också inne på att de är läckage/tjuvluft, får köpa en startgas och kolla.

Det konstiga är att i början när den börja vela så låg tomgången mellan 1000-1300 och hackade en aning när man motorbromsa, kall som varm. Nu ligger den som jag skrev innan.

Tack för era svar!

Toledoo
12 april 2019 · 3 Inlägg

Bytte spjällhus nu på morgonen och den starta utan problem, samma med tomgången men det höll inte länge. Körde någon km bara då börja tomgången vela igen, fast nu leker den mellan 1000-1500 och kan stanna på 1500 i någon sekund för att sen leka igen så att säga, men startar utan problem. ska testa med en annan temgivare senare, återkommer mer svar

-m
15 april 2019 · 172 Inlägg

Men det är något som inte stämmer. Det är något som är lite halvtrasigt. Hade det varit något elektriskt, så hade du haft en felkod.

Jag hade letat efter läckage på någon slang.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang