Försäkringspremie på sportbilar ökat drastiskt senaste månaden?

HenrikssonMedia
12 april 2019 · 236 Inlägg

Har haft ögonen öppna nu under årets första kvartal efter en schysst sommarkärra, sneglat på Audi R8 V8, BMW M5 F10 och även BMW M4. Noterade att försäkringen för dessa bilar låg mellan 1100-1700kr/mån på mig, helförsäkring, 32 år bor i Gävle i bostadsrätt.

I söndags lyckades jag sälja iväg min vinterbil och har nu på allvar börjat kolla efter ny bil, hade några objekt som jag har bevakning på bland annat en M6 samt en R8. Gjorde en dubbelkoll på försäkringen på dessa och såg nu att M6:an numera kostar mig 3800kr/mån och R8:an strax över 2000kr/mån. Kikade på Trygghansa samt ICAFörsäkring, mer än dubbla på M6:an och nästan densamma för R8:an. Hade en 2010 C63 AMG försäkrad hos Trygghansa förra sommaren, den kostade mig då 1000kr/mån, kollade upp samma bil nu och då ligger premien på 2400kr/mån, på exakt samma bil!! Jag har haft körkort sedan 18 års ålder, aldrig varit vållande av någon krock eller annat som skulle kunna påverka min premie. Bor på samma adress som förra sommaren, enda skillnaden är att jag är 1 år äldre. Bad även en vän kolla försäkringskostnaden på sitt personnummer, samma där, skyhöga försäkringspremier...

Jag har nu suttit och scrollat igenom blocket och kollat sportbilar i 350-550.000kr klassen och ser samma trend på i princip samtliga bilar, en 100-150% kostnadsökning. Enda "sportbilen" jag kunde hitta som låg rimligt i pris var en gammal Aston Martin Vantage 380hk för 400.000kr, den gick på 950kr/mån.

Jag har ringt Trygghansa och frågad om det har skett någon generell höjning på premien för sportbilar nu senaste månaden men dom kände inte till något sådant. Dom kunde heller inte förklara höjningen från 1000kr/mån till 2400kr/mån på min tidigare ägda AMG.
Fortsätter försäkringspremien att se ut såhär för sportbilar i denna prisklass så lär vi nog se ett hyfsat dropp i inköpsprispris inom en snar framtid. Kan numera inte hitta en enda BMW M5 F10 som ligger under 3800kr/mån i försäkringspremie! Har även provat angett min 66 årige faders personnummer, han får betala 2800kr/mån för M5:an!!

Är det något jag har missat här, har regeringens nya budget för 2019 påverkat försäkringspremien? Har försäkringsbolaget gått ihop och bildat kartell för att pressa upp priserna på sportbilar?
Blev mycket text här men börjar befara att det blir en billös sommar i år!

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 14 007 Inlägg

Har du inte kollat på nyare Dodge Challenger, Ford Mustang eller Chevrolet Corvette?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
13 april 2019 · 7 198 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:
börjar befara att det blir en billös sommar i år!

Om det bara är skatt och försäkring som bekymrar dig, och du vill åka öppet, till lägsta pris, så rekommenderar jag dig en Citroen 2CV.
Skattebefriade och helförsäkring för 950:-/år + besiktning vartannat år = 112:-/månad vare sig du kör eller inte.
Vinterdäck behöver du inte investera i eftersom bilar äldre än trettio år(sista 2CV:n tillverkades för 30 år sedan) är "befriade" från vinterdäckskrav .
Men du kanske inte vill ha en 4-d cabriocoach med 0 - 100 km/t på närmare minuten, om det inte är uppförsbacke.
Men som brudmagnet är den verkligen prisvärd.
Rekommenderas som alternativ till billös.
Närmare billös kan man inte komma för 112:-/månaden.

Meaganeowner
13 april 2019 · 2 250 Inlägg

Inte märkt någon när det gäller min "sportigare" bil av två.

En Renault Megane -06

HenrikssonMedia
13 april 2019 · 236 Inlägg

Vettemannen skrev:
Har du inte kollat på nyare Dodge Challenger, Ford Mustang eller Chevrolet Corvette?

/Benny

Har kikat på C6 Z06, men lika där. Försäkringspremien har stigit från 1100/mån till 2300/mån.

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 april 2019 · 14 007 Inlägg

HenrikssonMedia skrev:

Vettemannen skrev:
Har du inte kollat på nyare Dodge Challenger, Ford Mustang eller Chevrolet Corvette?

/Benny

Har kikat på C6 Z06, men lika där. Försäkringspremien har stigit från 1100/mån till 2300/mån.

Bilsport & mc försäkringen då? Blivande klassiker. 1000 mil om året. Kanske några tusenlappar om året med helförsäkring. Testa det. https://www.bilsportmc.se/

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Antonos1
22 november 2019 · 2 Inlägg

Har du fått någon mer klarhet i den här frågan? Jag upplever liknande negativa trend där jag tycker premierna skjutit i taket..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2019 · 4 917 Inlägg

Jag betalar 1600 om året för min häck, men jag letar nu efter nån billigare försäkring, men det kan man kanske titta i månen efter..smile
Jag tycker att ett pris på sisådär en 1200 om året vore ett mer rimligt pris för en gammal gubbe som jag, som gubbakör och aldrig krockar..smile

Senast redigerat av malus (23 november 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 november 2019 · 4 917 Inlägg

ja, läste igenom deras reglemente såklart och kom fram till att dom enbart försäkrar lokalt, så där har jag ingen chans..
Men tack ändå för tipset trots att jag inte kunde tillgodose mig med detta tyvärr..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
tonkabeaver
5 april 2023 · 7 Inlägg

alla bmw audi i prestigeklass blir dyra i forhallande till vanliga bilar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 april 2023 · 14 007 Inlägg

tonkabeaver skrev:
alla bmw audi i prestigeklass blir dyra i forhallande till vanliga bilar.

Hur är en bil som är i prestigeklass?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
6 april 2023 · 2 751 Inlägg

Det är nog knappast något riksdagsbeslut bakom någon premiehöjning utan det är nog kostnaderna som ökat. Vi har ju väldigt många nyrika i Sverige som säkert köper sportbilar och kvaddar,  samt faktumet att biltillverkare som byggt bilar i nära 100år plötligt inte kan bygga en motor som behåller kamkedjan, så maskindelen av försäkringen kostar nog massor.

krambriw
6 april 2023 · 424 Inlägg

För att inte tala om alla garage och bilar som numera självantänder, kostnaden måste ju "fördelas ut" solidariska som vi är

spillolja
6 april 2023 · 4 014 Inlägg

Ett trådlyft på över 3 år

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
6 april 2023 · 7 198 Inlägg

spillolja skrev:
Ett trådlyft på över 3 år

smile

Under tiden har min lilla bil blivit skattebefriad, samt har Folksam sänkt försäkringspremien till 800:-/år för helförsäkring - och, som grädde på moset, behöver den bara besiktas vartannat år.
Leder till totalkostnad 88:75/månad exkl garagekostnad.

spillolja
6 april 2023 · 4 014 Inlägg

Ång/Lokomobil ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
6 april 2023 · 424 Inlägg

trampbil tänkte jag...

torsen
6 april 2023 · 7 198 Inlägg

krambriw skrev:
trampbil tänkte jag...

Citroen 2CV6 SPÉCIAL 1990!
Och visst -  den har pedaler - 3 st!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang