Mini cooper går inte att öppna

HannaJon
14 april 2019 · 5 Inlägg

Hej
Har en liten Mini som bestämt sig för att inte öppna bilen
Har dosa som inte fungerar men tyvärr fungerar inte nyckeln heller. Låset är helt stum går inte att rubba nyckeln åt något håll. Har testat låsolja och 5-56 men händer inget. Antar att bilbatteriet är dött? Inga lampor som blinkar,inget som händer. Har bara lås på förarsidan inget på passagerarsidan eller bagaget. Vill komma in i bilen så vi kan ladda batteriet. Någon mer som varit med om detta? Vad gjorde ni isf? Hur kommer vi in i bilen?

Utmarks-Loke
14 april 2019 · 5 809 Inlägg

Är du säker på att det inte är batteriet i dosan som är dött? Annars skulle jag fortsätta med 5-56 i låset och försöka vicka på nyckeln. Egentligen borde alla smörja sina dörrlås ibland, men ingen gör det och då står man där den dagen man plötsligt behöver kunna låsa upp med nyckel

HannaJon
14 april 2019 · 5 Inlägg

Enligt han vi köpte bilen av (bilförsäljare)fungerade låset innan han sålde bilen för ca 1 månad sen. Även fast det är batteriet som är dåligt borde väll låset fungera med nyckeln?

Lockwood
14 april 2019 · 394 Inlägg

Har ni bara en fysisk nyckel till bilen, dvs den som är typ "integrerad i dosan", ni borde ha minst två "dosor" med varsin nyckel? Annars kan det vara som så att man måste ta i liiiite mer på visa bilar, det kan även vara så att handtaget måste hållas upp halvvägs samtidigt som man vrider på nyckeln.

uhlin
14 april 2019 · 2 831 Inlägg

Låset i dörren ska funka utan det finns ström.

Om du inte kommer in via låset så kanske du har en batteriladdare och möjligtvis kommer åt startmotorn under ifrån och pluskabeln på den.

Koppla plus på batteriladdaren på pluskabeln vid startmotorn och minuskabeln på batteriladdaren på lämpligt ställe där det finns järn ex. vis gods på motorn.   

Då kan du öppna med fjärren, såvida det inte är batterierna i fjärren som är slut som nämnts tidigare

Senast redigerat av uhlin (14 april 2019)

HannaJon
14 april 2019 · 5 Inlägg

Tack snälla. Vi har bytt batteri i dosan men tyvärr reagera inte bilen ändå. Får ta reda på vart startmotorn är och hoppas vi kommer åt den
Tack snälla för svar smile

HannaJon
14 april 2019 · 5 Inlägg

Vi tror att startmotorn sitter så dåligt till så vi kommer inte åt startmotorn sad vi har fått in en vajer i bilen och dragit tag i dörrhandtaget men bilen vägrar öppnas. Allt måste ju gå på elektronik? Och eftersom batteriet är dött? Så kommer vi inte in på något sätt. Ska ringa BMW imorgon och se annars blir det kanske slå sönder en ruta:(
Jaja tack iaf alla för svar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2019 · 17 379 Inlägg

Ring en bärgare och hör om de kan hjälpa dig annars. De är rätt duktiga på diverse nödlösningar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HannaJon
14 april 2019 · 5 Inlägg

Tänkte ringa BMW imorgon och se om dom har några förslag annars blir det att ringa till bärgaren eller någon annan som kan hjälpa oss:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2019 · 17 379 Inlägg

HannaJon skrev:
Enligt han vi köpte bilen av (bilförsäljare)fungerade låset innan han sålde bilen för ca 1 månad sen. Även fast det är batteriet som är dåligt borde väll låset fungera med nyckeln?

Nja, låset fungerade troligen inte för en månad sedan. Kör ni mycket korta sträckor? Är det en diesel? Har den gått felfritt i en månad? Dessa bilar är väl inte de mest pålitliga i världen så kan vara elfel. Kan även vara dåligt batteri i bilen. Eller en glömd lampa eller liknande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
14 april 2019 · 4 378 Inlägg

Har du drag på bilen,och har tur om det finns en 30 anslutning...

Slim
14 april 2019 · 340 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Dessa bilar är väl inte de mest pålitliga i världen så kan vara elfel.

Vad har du fått det ifrån? Har rätt bra koll på dessa bilar och känner inte igen detta alls.

torsen
15 april 2019 · 7 198 Inlägg

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:
Dessa bilar är väl inte de mest pålitliga i världen så kan vara elfel.

Vad har du fått det ifrån? Har rätt bra koll på dessa bilar och känner inte igen detta alls.

Har ägt fyra(fyra) Mini så jag instämmer i Hybrid´s inlägg.

torsen
15 april 2019 · 7 198 Inlägg

Ett råd som jag brukar ge till mina vänner är att alltid minst en gång i veckan låsa/låsa upp fysiskt/mekaniskt med nyckeln.
Skulle man glömma detta och det "skiter sig" så att man inte får runt låscylindern, eller kanske inte ens får in nyckeln, så brukar det lösa sig med "krutlösare" från en vapenhandel eller välsorterad järnhandel.
Min erfarenhet(från inköpta begagnade bilar där tidigare ägare varit "lat").

caromania Forummoderator
15 april 2019 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

Slim skrev:

Hybrid_ skrev:
Dessa bilar är väl inte de mest pålitliga i världen så kan vara elfel.

Vad har du fått det ifrån? Har rätt bra koll på dessa bilar och känner inte igen detta alls.

Har ägt fyra(fyra) Mini så jag instämmer i Hybrid´s inlägg.

Känner jag dig rätt Torsen så var de av äldre sort?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
15 april 2019 · 340 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:

Slim skrev:

Vad har du fått det ifrån? Har rätt bra koll på dessa bilar och känner inte igen detta alls.

Har ägt fyra(fyra) Mini så jag instämmer i Hybrid´s inlägg.

Känner jag dig rätt Torsen så var de av äldre sort?

Ja, de äldre är ju en annan historia:)

torsen
15 april 2019 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:

torsen skrev:

Slim skrev:
Vad har du fått det ifrån? Har rätt bra koll på dessa bilar och känner inte igen detta alls.

Har ägt fyra(fyra) Mini så jag instämmer i Hybrid´s inlägg.

Känner jag dig rätt Torsen så var de av äldre sort?

Visserligen sant, men vis av vad BMW lagt vantarna på, så inte har det blivit bättre.
Minns Land Rover, vars motorproblem (Storm)inte BMW kunde lösa, utan man var tvungen att ge upp och sälja till Ford, som satte in sin egen  lyckade (Puma)motor.
Har ägt både Storm och Puma!
Men det tillverkas bra bilar även i GB - Honda CR-V, tex.
Tyvärr ska den brittiska Hondafabriken läggas ner.

Slim
15 april 2019 · 340 Inlägg

torsen skrev:

caromania skrev:

torsen skrev:

Har ägt fyra(fyra) Mini så jag instämmer i Hybrid´s inlägg.

Känner jag dig rätt Torsen så var de av äldre sort?

Visserligen sant, men vis av vad BMW lagt vantarna på, så inte har det blivit bättre.
Minns Land Rover, vars motorproblem (Storm)inte BMW kunde lösa, utan man var tvungen att ge upp och sälja till Ford, som satte in sin egen  lyckade (Puma)motor.
Har ägt både Storm och Puma!
Men det tillverkas bra bilar även i GB - Honda CR-V, tex.
Tyvärr ska den brittiska Hondafabriken läggas ner.

Nja, nu antar du bara att det är samma sak här. Har haft MINI själv i 7år nu och känner flera andra som haft ett antal och alla har varit nöjda.

Det finns som på alla bilar vissa typfel, men inget allvarligare än på andra bilar.

Den bra 1,7l Pumamotorn är ju dessutom från Yamaha:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang