Fläkten går ner när helljusen är på Ford focus 2011 1.0 ecoboost

anglhz
14 april 2019 · 7 Inlägg

Tjenare. Har kopplat in en led bar på min bil. Till en börjat kopplade jag in helt enkelt led rampens positiva kabel till bilens helljus och jorda den negativa kabeln. Efter detta märkte jag att när jag har fläkten på fullt och slår på helljus så sänker fläkten sig något snäpp. Då bytte jag och koppla in led rampens via relä. Men samma sak sker. När jag har full fläkt på och sätter igång helljus så drar fälten ner ett snäpp. Stänger jag av helljusen så går fläkten upp i normal hastighet igen. Är det någon som vet vad de kan vara?

Mvh Tommy

candyweiss
14 april 2019 · 875 Inlägg

anglhz skrev:
Tjenare. Har kopplat in en led bar på min bil. Till en börjat kopplade jag in helt enkelt led rampens positiva kabel till bilens helljus och jorda den negativa kabeln. Efter detta märkte jag att när jag har fläkten på fullt och slår på helljus så sänker fläkten sig något snäpp. Då bytte jag och koppla in led rampens via relä. Men samma sak sker. När jag har full fläkt på och sätter igång helljus så drar fälten ner ett snäpp. Stänger jag av helljusen så går fläkten upp i normal hastighet igen. Är det någon som vet vad de kan vara?

Mvh Tommy

Är ditt batteri friskt och fulladdat?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
anglhz
14 april 2019 · 7 Inlägg

Fulladdat är det. Har inget för o testa om batteriet är friskt men kontroll nivån är grön i alla fall

candyweiss
14 april 2019 · 875 Inlägg

anglhz skrev:
Fulladdat är det. Har inget för o testa om batteriet är friskt men kontroll nivån är grön i alla fall

Prova att varva upp motorn lite och hör om fläkthastigheten ökar.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Krisslinge
14 april 2019 · 9 Inlägg

Du måste ha ett relä för att inte överbelasta elsystemet. Helljuset styr reläet..  En hängsäkring från batteriet och saken är biff.

Brådhis * Voff voff *
14 april 2019 · 10 277 Inlägg

anglhz skrev:
Tjenare. Har kopplat in en led bar på min bil. Till en börjat kopplade jag in helt enkelt led rampens positiva kabel till bilens helljus och jorda den negativa kabeln. Efter detta märkte jag att när jag har fläkten på fullt och slår på helljus så sänker fläkten sig något snäpp. Då bytte jag och koppla in led rampens via relä. Men samma sak sker. När jag har full fläkt på och sätter igång helljus så drar fälten ner ett snäpp. Stänger jag av helljusen så går fläkten upp i normal hastighet igen. Är det någon som vet vad de kan vara?

Mvh Tommy

Bilen - dess generator - kan bara producera en viss mängd ström. Tar du då en ansenlig mängd av den producerade strömmen till din led-ramp kommer det att märkas på andra förbrukare. Tex fläkten. Det kommer du inte runt, iaf inte med mindre än att du antingen monterar större generator eller stoppar en sladd i väggen (lång sladd).

Se´n är det förstås bra att du använder relä, det ska man alltid göra. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
15 april 2019 · 6 569 Inlägg

Exakt hur har du kopplat extraljuset..?

De/Dem
torsen
15 april 2019 · 7 234 Inlägg

Finns ditt fenomen/problem endast på tomgång?
Jag har märkt ett liknande fenomen.
Har för vana att alltid sänka ner rutorna, som har elhissar, när jag parkerar i (mitt eget) garage.
Detta för att ventilera bilen och avlägsna "hundlukten".
Då jag backar ut brukar jag köra upp rutorna samtidigt.
Märker då, av ljusbilden på väggen framför bilen, att belysningen blir betydligt starkare när rutorna är uppe och jag släpper rutknapparna.
Tror inte ditt fenomen/problem är ovanligt.
Spänningen sjunker alltid något när du på lågt varvtal belastar elsystemet.
Håller du lite varv på motorn så borde inte fenomenet märkas.
Och du, fenomenet är inte avhängigt batteriet eller dess laddningstillstånd.
Så fort motorn driver generatorn så övertar den senare ansvaret för att hålla spänningen uppe - såvida du inte tar ut mer ström än vad generatorn kan prestera.
Vid t ex elvinschning tvingas man höja motorvarvtalet för att strömmen ska räcka till.
Eftersom nyare bilar varken har voltmeter eller ampéremeter så kan du köpa en voltmeter som du ansluter till ciggtänduttaget.
Av den framgår tydligt sambandet mellan spänningen vid olika varvtal och belastningen på elsystemet.
Vilospänningen bör vara runt 12½ volt men inte över cirka  14½ volt vid max laddning = motorvarvtal över drygt 1.500 rpm.

granadadr
15 april 2019 · 7 286 Inlägg

candyweiss skrev:

anglhz skrev:
Tjenare. Har kopplat in en led bar på min bil. Till en börjat kopplade jag in helt enkelt led rampens positiva kabel till bilens helljus och jorda den negativa kabeln. Efter detta märkte jag att när jag har fläkten på fullt och slår på helljus så sänker fläkten sig något snäpp. Då bytte jag och koppla in led rampens via relä. Men samma sak sker. När jag har full fläkt på och sätter igång helljus så drar fälten ner ett snäpp. Stänger jag av helljusen så går fläkten upp i normal hastighet igen. Är det någon som vet vad de kan vara?

Mvh Tommy

Är ditt batteri friskt och fulladdat?

om du ej har ett relä så är det bara en tidsfråga innan bilens elsystem pajar,, ELLER brinner,,  bilens elsystem är ej byggd för extraljus, extra led eller dyl,   med relä som sagt då är det inga probs smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
15 april 2019 · 7 234 Inlägg

granadadr skrev:
om du ej har ett relä så är det bara en tidsfråga innan bilens elsystem pajar,, ELLER brinner,,  bilens elsystem är ej byggd för extraljus, extra led eller dyl,   med relä som sagt då är det inga probs smile

Mjaa, lite överdrivet att bilens elsystem skulle pajja.
Möjligen brinner en säkring.
Och visst ska man ALLTID ansluta extrabelysning via relä.
Jag kollade upp strömförbrukningen på sammanlagt 2 x 12 LED (i 2 ramper).
De drog tillsammans cirka 3½ ampére.
Kan knappast orsaka mer än att säkringen för (ena) helljuset brinner av.
Men, om det är fråga om en kinesisk LED-ramp så vet man ju inte vad de "drar".
Många kopplar, felaktigt, ihop strömförbrukning med avgiven effekt.
Och där kan "kineserna" variera stort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang