Köpråd Subaru Impreza GT/GC8

S40_01
14 april 2019 · 26 Inlägg

Tja.
Nu har jag länge funderat på en Impreza GT/GC8.
Det har länge varit en favoritbil och med tanke på vad de kostar så har det inte känts omöjligt. Men det som stoppat mig är att jag vill använda den som brukis och vill verkligen inte mecka varannan dag. Självklart kommer jag ta hand om bilen och göra normalt underhåll samt uppgradera svaga "länkar" på bilen men vill ändå ha en relativt felfri bil.
Det jag läst är att Impreza GT och rost går bra ihop, växellådan är klen speciellt om du ökar motoreffekten.
Bränsleförbrukningen är jag okej med då jag kör en Mazda 6 MPS just nu som drar ca 1,3L/milen. Ska man ha en rolig bil så kostar det.

Skulle gärna vilja höra lite åsikter, både negativa som positiva. Tack!

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Janneutanb
14 april 2019 · 7 271 Inlägg

Det är en närmare 20 år gammal sportbil så tyvärr kommer du behöva räkna med att det kan bli en del jobb.
Möjligtvis om du hittar en fin och original bil att den har behandlats bättre men iom att dom är billiga så är det populära bilar bland yngre förare och i många fall sköts dom inte riktigt.

Nu tror jag inte att du behöver stå och skruva varenda vecka på den som om det vore en gammal, eller ny för den delen, Lada men räkna med att kunna behöva byta en del grejer.

Så det absolut viktigaste att kolla på är tidigare ägare, vad är det för typ av människa och sen granska bilen.

S40_01
14 april 2019 · 26 Inlägg

Janneutanb skrev:
Det är en närmare 20 år gammal sportbil så tyvärr kommer du behöva räkna med att det kan bli en del jobb.
Möjligtvis om du hittar en fin och original bil att den har behandlats bättre men iom att dom är billiga så är det populära bilar bland yngre förare och i många fall sköts dom inte riktigt.

Nu tror jag inte att du behöver stå och skruva varenda vecka på den som om det vore en gammal, eller ny för den delen, Lada men räkna med att kunna behöva byta en del grejer.

Så det absolut viktigaste att kolla på är tidigare ägare, vad är det för typ av människa och sen granska bilen.

Vad skulle du säga angående miltal då? Förstår att det helt beror på hur bilen har blivit omhändertagen sedan innan men det finns fortfarande skillnad på 40k mil och 10k mil.

Mazda 6 MPS "MS6" (2006)
Janneutanb
14 april 2019 · 7 271 Inlägg

S40_01 skrev:

Janneutanb skrev:
Det är en närmare 20 år gammal sportbil så tyvärr kommer du behöva räkna med att det kan bli en del jobb.
Möjligtvis om du hittar en fin och original bil att den har behandlats bättre men iom att dom är billiga så är det populära bilar bland yngre förare och i många fall sköts dom inte riktigt.

Nu tror jag inte att du behöver stå och skruva varenda vecka på den som om det vore en gammal, eller ny för den delen, Lada men räkna med att kunna behöva byta en del grejer.

Så det absolut viktigaste att kolla på är tidigare ägare, vad är det för typ av människa och sen granska bilen.

Vad skulle du säga angående miltal då? Förstår att det helt beror på hur bilen har blivit omhändertagen sedan innan men det finns fortfarande skillnad på 40k mil och 10k mil.

Det beror väl på, en sån bil som gått 40k och fortfarande rullar på bra har ju blivit väl omhändertagen sålänge det är nuvarande ägare som har gjort många utav milen.

Få mil men många ägare brukar inte riktigt vara jättebra.
Sen är det väl inte bilar som brukar samla på sig mil då det inte är några bekväma pendlingsbilar.

Men rent allmänt är ju lägre mil bättre.

Kolla under huven hur det ser ut där med reparationer, ser det original ut och välbehållet så är det ett steg i rätt riktning.
Kika gärna på ett par, tre alternativ och ge dig någon dag att faktiskt fundera över vilken som kändes bäst. Det är väl lätt att ta snabba beslut som man sen tillbakablickar och börjar se lite varningstecken man missade i stundens hetta så att säga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang