Köpråd Mazda MX-5 NB

Asasel
15 april 2019 · 1 Inlägg

Hej gott folk, sitter i en knepig sits och vet inte riktigt vad jag ska göra så tänkte fråga vad ni känner/tänker kring min situation...blir ett halvlångt inlägg så på med era läsglasögon!

Det är så att jag funderar på att köpa en Mazda mx-5 av ett företag som heter "mälardalens automall" i Eskilstuna. Jag bor själv i Umeå så har absolut ingen erfarenhet ang detta företag och lyckas inte luska fram särskilt mycket om dom på nätet, så uppskattar gärna feedback ang dom ifall någon har en susning... Allt jag märkte var att det var araber som ägde stället, men det behöver ju inte direkt vara något negativt, är inte direkt typen dom har förutfattade meningar ang sådant... Säljaren jag pratade med verkar även äga ett företag vid namn "Fenix Bilar".

Jag och en kompis som bägge bor i Umeå var nere och kikade på bilen under helgen, bilen i sig var i otroligt fint skick utvändigt och invändigt för att ha rullat 16.000 mil! knappt någon rost alls och väldigt fin i lacken, allt jag störde mig på var en spricka i framrutan som jag inte har något emot att åtgärda.

Nu till den tråkiga anledningen till att denna tråd skapas dock:
När vi körde bilen så var allt frid och fröjd tills vi kom tillbaks med den till handlaren efter 20 minuter, då märkte vi att motorn tickade, eller mer "knackade". Kompisen som är mer hajj på bilar än vad jag är påpekade direkt att det är dåliga vevlager och sa att motorn i princip skulle rasa närsom. Bilhandlaren tittade på det och påstod sig vara lika förbryllad som oss, han sa att han haft bilen inne i ett år ungefär men aldrig kört den själv bortsett från till/från besiktningen så han hade aldrig märkt av detta, han lovade oss då att om vi fortfarande var intresserade så skulle han självklart åtgärda felet samtidigt som han skulle ge resterande motorn en komplett genomgång  för att kolla så att inget annat är fel. Jag skulle inte behöva betala något extra för detta och han skulle då även leverera bilen hem till mig. Jag ska då få allt jobb både skriftligt och bildligt dokumenterat, samt kvitton och 6 månaders garanti på motorn. Fordonet i fråga är som sagt en Mazda MX-5 som innan renovering av motorn gått 16.070 mil. Beställde en rapport på bilen och mycket riktigt så har den gått igenom alla besiktningar fram tills Juli 2018 utan problem bortsett från 2014, vilket även bilhandlaren visade oss, då var problemet enbart att ena strålkastaren var felvinklad.
Hörde med honom innan vi stack därifrån ang reparationen, han sa att han skulle köpa hem enbart OEM delar från Mazda själva för att lösa detta, samt lämna iväg veven på svarvning till ett företag som kunde detta, dom har själva sedan en verkstad som tydligen ständigt sysslar med service och reparation av motorer där dom kommer sätta ihop motorn igen.

Personligen så tycker jag att det verkar som en vettig deal, som många av mina närstående vänner med intresse har påpekat så kommer han ju behöva laga bilen för att kunna sälja den i vilket fall som helst, så i grunden vinner jag bara på det då jag får en bil med en helt nyservad och genomgången motor utan extra kostnad. Samt att om det nu skulle vara så att något skulle visa sig gå sönder / krångla när jag väl fått bilen och han vägrar stå för det så bör det väl inte vara några konstigheter med att vända sig till ARN och häva köpet / alternativt få hjälp att åtgärda fel?

Har några funderingar kring allt detta...
Om dom renoverar motorn och jag går med på köpet, men ett fel uppstår snart därefter, hur går jag då tillväga och vilka rättigheter har jag? Måste jag frakta bilen 60mil ner i landet på släp om fel uppstår och bilhandlaren begär detta? Eller kan jag på något sätt kräva att felet skall åtgärdas av ett företag här i Umeå istället och att företaget som sålde bilen står för reparationskostnaden?

Tack på förhand och hoppas någon som är lite mer insatt än mig kan komma med vettig input!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang