318IS Motor går runt men hoppar inte igång, soppa?

Psoder
15 april 2019 · 5 Inlägg

Skulle behöva lite hjälp.

Bytt motor ifrån 318 till 318is med komplett härva och box med bortkopplad ews, men får ej igång bilen.
Vi har gnista och soppa fram till fuelrailen, tar man ur fuelrailen och drar runt motorn på tändning så sprutar samtliga spridare endast engång och sedan inget mer.
Bilen hoppade nästan igång med startgas.
Vi har ohm mätt spridarna, dubbelkollat jordpunkter och bytt stift.

Någon som kanske skulle kunna ha något tips?

Mvh!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 april 2019 · 4 917 Inlägg

OM det är RÄTT kopplat med härvan, så tyder det väl på immobilizern..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lockwood
15 april 2019 · 394 Inlägg

Bortkopplad EWS, hur då?  Man brukar då programmera bort EWS (EWS-delete), om nu du inte har en bil som är -94 eller äldre då EWS blev standard -95 har jag för mig.

Psoder
15 april 2019 · 5 Inlägg

Inte vi som tog bort EWS då boxen följde med motorn, men startspärr ska vara borta. Någon sa att man ska klippa Pin 7 i X20 kontakten men vet inte riktigt vad det skulle göra

Lockwood
15 april 2019 · 394 Inlägg

Och hur gammal är bilen, årsmodell? EWS funkar enkelt förklarat så som att EWS-boxen kollar om rätt nyckel sitter i tändningslåset (sitter ett chip i nyckeln), gör det det så skickas det en (rullande har jag för mig) "frisläppningskod" till styrboxen så bilen kan starta. När styrboxen inte får denna "frisläppningskod" så vill bilen nästan starta... Min gissning är alltså att startspärren är INTE borta.

"How to eliminate (1995) EWS1?

EWS1 that comes on 1995 BMW cars can simply be removed by getting the non EWS ECU or eprom and installing it in your EWS1 car. For example you got 1995 M3 with silver 413 ecu, to eliminate the EWS simply get a 506 ecu with brown label from late 1994 production M3. If you got 325i with EWS then just get red label 413, install and enjoy.

How to eliminate (1996-1999) EWS2?

You could do this with a $40 flashing tool and all other information is free on internet, it requires you to download your original flash, modding the flash software, and burning it back into your DME ecu. Even if I wrote step by step procedure how to do it, even with video, it will be complicated to do for person who never worked with computer HEX code language. This requires working with raw HEX code and recalculating checksum, it is not that hard to do but most people don't even know how to find a OBD2 connector on the car so I don't even want to waste my time. I tried to post information on OBD1 ecu modding for free but people like MarkD and other basement ecu tuners cry to moderation to ban me"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang