Hög service kostnad?

fridasbabe
17 april · 104 Inlägg
#1

Tjena! Vad säger ni om mina service kostnader? Unikt för bmw big_smile ?

Bil: 330D 09/2009 LCI manuell rwd mappad
Inköpt vid ca 24k mil 2017, idag har den gått 27k mil.

Saker som gjorda:
Abs sensor bytt, ca 300kr
Handbroms, fjädrar och skivor, ca 1400kr
Sidospegel lossnat, mer än 2000kr (köpte den idiotiskt nog av bmw)
totalt: 3700kr

Service utförd:
Random lampor, ca 500kr
Luftfilter, ca 300kr
Kupé filter, ca 200kr
Oljefilter 2x, ca 500kr
Olja 8L 0w-30 2x, ca 3000kr (hittat billigare ställe att köpa olja på nu)
totalt: 4500kr

Service som kommer göras:
Nya bakdäck (helt slut XD), ca 4000kr
Luftfilter
Kupéfilter
Oljefilter
Bränslefilter
Fläktrem, för allt över 1500kr med frakt
Olja 8L, 1200kr
Olja för låda och diff, ca 750kr
Stötdämpare, ca 200kr med frakt (dock kan det bli coils för 12 000kr)
totalt: 8650kr

Eventuella reparationer:
EGR, insug, ventil rengöring från "carbon build up"

TOTALT: 16 850kr, tänk att detta är på två år :S

Kör farmors racing bil...
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
17 april · 3 379 Inlägg
#2

Det kostar att ligga på topp..

Lockwood
17 april · 186 Inlägg
#3

Det mesta du räknar upp är normala "slitdelar" efter ca 25000 mil, bortsett från "EGR, insug, ventil rengöring". Sen att du varit osmart o köpt vissa onödigt dyra grejer är ju ditt eget fel? Det spelar ingen större roll vad för slags "gammal bil med många mil" du köper, bromsar/stötdämpare/remmar är sånt man ofta åker på att byta, om det inte gjorts innan. Däckslitage kan du inte heller lasta bilen för, kör mjukare så håller de längre, fast då hade du väl köpt nåt svagt asiatiskt och inte en stark tysk?

fridasbabe
17 april · 104 Inlägg
#4

_- skrev:
Det kostar att ligga på topp..

Ja, men jag är la allt långt ifrån topp? big_smile

Lockwood skrev:
Det mesta du räknar upp är normala "slitdelar" efter ca 25000 mil, bortsett från "EGR, insug, ventil rengöring". Sen att du varit osmart o köpt vissa onödigt dyra grejer är ju ditt eget fel? Det spelar ingen större roll vad för slags "gammal bil med många mil" du köper, bromsar/stötdämpare/remmar är sånt man ofta åker på att byta, om det inte gjorts innan. Däckslitage kan du inte heller lasta bilen för, kör mjukare så håller de längre, fast då hade du väl köpt nåt svagt asiatiskt och inte en stark tysk?

Det största problemet är ju att det är svårt att hitta original delar till bra pris, vem vill ha två olika sidospeglar? Samt att jag inte insåg att det skiljer så mycket i pris på tex "vanlig" olja. Hade inte tiden på min sida då.

Nu har jag beställt det mesta jag behöver, men tycker ändå det var mycket bytt på bilen när jag köpte den. Men ja, jag kör ju ifrån många bilar med denna pärla. Så är ju nöjd i det stora hela. Bara att jag aldrig ägt en bil med såhär stora kostnader.

Man blir ju förvånad på hur mycket det skiljer mellan olika bilar. Liksom den olja man ska ha är ju mera än dubbelt så dyr än "vanlig" olja. Som sagt har jag mappat bilen och jag byter ganska tät mellan.

Kör farmors racing bil...
Lockwood
17 april · 186 Inlägg
#5

Du kan ju handla en beg spegel på skroten tex, kanske till o ,med i rätt kulör? Att du byter oljan så ofta är ju så klart nåt som påverkar, men du behöver inte bytta oftare än ca 1500-1800 mil. Oljan är inte alls dyrare, men det går åt mer. En bra olja rent generellt till "äldre bilar" (inte specifikt din!) är Aral SuperTronic 0W40, helsyntet av högsta kvalitet för ca 70 kr/liter. Ett normalt oljebyte bör du klara för ca 1200 kr inkl filter och hallhyra.

fridasbabe
17 april · 104 Inlägg
#6

Lockwood skrev:
Du kan ju handla en beg spegel på skroten tex, kanske till o ,med i rätt kulör? Att du byter oljan så ofta är ju så klart nåt som påverkar, men du behöver inte bytta oftare än ca 1500-1800 mil. Oljan är inte alls dyrare, men det går åt mer. En bra olja rent generellt till "äldre bilar" (inte specifikt din!) är Aral SuperTronic 0W40, helsyntet av högsta kvalitet för ca 70 kr/liter. Ett normalt oljebyte bör du klara för ca 1200 kr inkl filter och hallhyra.

Grejen är ju att själva glaset lossnar från gummit (värmeplattan). Något även skrotdelen kommer göra tillslut. Så nej, jag har gått på den innan. Skroten blåser gärna dig ändå. Här jag bor det riktiga bovar, så det kan vara!

Har kollat på aral supertronic, men jag vill ha 0w-30 och det är lika dyrt som castrol oljan.
Men 5w-30 för 56kr litern är ju bra pris annars. Ska dock fixa 0w-30 för 63kr litern, ska köpa med en kompis sen.

Kan sträcka mig till 1200 mil som mest wink

Kör farmors racing bil...
Lockwood
17 april · 186 Inlägg
#7

Aral & Castrol är inom samma koncern. Om tillverkaren rekommenderar en olja med 0W30 viskositet (finns mer än bara viskositeten att tänka på) så kan man mycket förenklat säga att även en 0W40 olja kommer fungera UTMÄRKT. Kom ihåg att en viss 0W30 olja kan mycket väl ligga i det övre viskotitets området för att få klassas som just en "30 olja" medans 40 olja kan mycket väl ligga i det undre viskotitetsområdet för en "40 olja". I praktiken kan de alltså ligga ytterst nära varandra.Läs produktbladen noga, det är ofta skillnad på "helsyntet" och "helsyntet". Lägsta flyttempen är en rimlig indikator, ligger den runt -40 så är det sannolikt en sk "HC olja". Är den runt -50 eller lägre (Aral Supertronic 0W40 ligger runt -57 - -60) så är det högst sannolikt en PAO olja, eller till o med en "ester-olja".

VirreEriksson
17 april · 1 002 Inlägg
#8

Jag skulle säga att det är billigt för att vara på två år. Men det är jag det

panda666
17 april · 2 936 Inlägg
#9

fridasbabe skrev:
Tjena! Vad säger ni om mina service kostnader? Unikt för bmw big_smile ?

Bil: 330D 09/2009 LCI manuell rwd mappad
Inköpt vid ca 24k mil 2017, idag har den gått 27k mil.

Saker som gjorda:
Abs sensor bytt, ca 300kr
Handbroms, fjädrar och skivor, ca 1400kr
Sidospegel lossnat, mer än 2000kr (köpte den idiotiskt nog av bmw)
totalt: 3700kr

Service utförd:
Random lampor, ca 500kr
Luftfilter, ca 300kr
Kupé filter, ca 200kr
Oljefilter 2x, ca 500kr
Olja 8L 0w-30 2x, ca 3000kr (hittat billigare ställe att köpa olja på nu)
totalt: 4500kr

Service som kommer göras:
Nya bakdäck (helt slut XD), ca 4000kr
Luftfilter
Kupéfilter
Oljefilter
Bränslefilter
Fläktrem, för allt över 1500kr med frakt
Olja 8L, 1200kr
Olja för låda och diff, ca 750kr
Stötdämpare, ca 200kr med frakt (dock kan det bli coils för 12 000kr)
totalt: 8650kr

Eventuella reparationer:
EGR, insug, ventil rengöring från "carbon build up"

TOTALT: 16 850kr, tänk att detta är på två år :S

allt beror på vart man lämnar och var man beställer, volvon har ja ägt nästan ett år och har lagt ut runt 13.000 på den, inköp 15.000,

bakdäck ;:4000?  4 dubbfria till min bil 225-45-17 hos euromaster inkl balancering och montering var 3500??

min bil har behövt, 4 nya däck dubbfria, givare till motor, stötdämpare bak+stag, styrleder fram båda sidor, ny batteri,  totalt runt 13 tusen plus en hjulinställning inräknat. så slitdelar kan man säga men endå saker som jag behövt pröjsa för. kunde ha vart vilken bil som helst och till vilken inköpspris som helst, sen har ja en kollega på jobbet som inte lagt mer än en tusing på sin 940 på nära 3 år nu, snacka om tur va? det enda han behövt byta vad ja vet är en multirem och en lock till kylvätske behållaren. jävla lotto.

fridasbabe
17 april · 104 Inlägg
#10

Lockwood skrev:
Aral & Castrol är inom samma koncern. Om tillverkaren rekommenderar en olja med 0W30 viskositet (finns mer än bara viskositeten att tänka på) så kan man mycket förenklat säga att även en 0W40 olja kommer fungera UTMÄRKT. Kom ihåg att en viss 0W30 olja kan mycket väl ligga i det övre viskotitets området för att få klassas som just en "30 olja" medans 40 olja kan mycket väl ligga i det undre viskotitetsområdet för en "40 olja". I praktiken kan de alltså ligga ytterst nära varandra.Läs produktbladen noga, det är ofta skillnad på "helsyntet" och "helsyntet". Lägsta flyttempen är en rimlig indikator, ligger den runt -40 så är det sannolikt en sk "HC olja". Är den runt -50 eller lägre (Aral Supertronic 0W40 ligger runt -57 - -60) så är det högst sannolikt en PAO olja, eller till o med en "ester-olja".

Okej, men tycker det låter lustigt att oljor kan ligga så nära varandra. Men frågan är hur oljan klara höga temperaturer (för en diesel)?

panda666 skrev:
allt beror på vart man lämnar och var man beställer, volvon har ja ägt nästan ett år och har lagt ut runt 13.000 på den, inköp 15.000,

bakdäck ;:4000?  4 dubbfria till min bil 225-45-17 hos euromaster inkl balancering och montering var 3500??

min bil har behövt, 4 nya däck dubbfria, givare till motor, stötdämpare bak+stag, styrleder fram båda sidor, ny batteri,  totalt runt 13 tusen plus en hjulinställning inräknat. så slitdelar kan man säga men endå saker som jag behövt pröjsa för. kunde ha vart vilken bil som helst och till vilken inköpspris som helst, sen har ja en kollega på jobbet som inte lagt mer än en tusing på sin 940 på nära 3 år nu, snacka om tur va? det enda han behövt byta vad ja vet är en multirem och en lock till kylvätske behållaren. jävla lotto.

panda666, jag lämnar aldrig min bil någonstans, det ska vara något utöver det vanliga. Vad äger du för Volvo? big_smile Det låter sjukt, det är väl kamremsbyte i såna fall?
Sen kör jag 275/30 bak, så det är lite skillnad. Köpte komplett uppsättning sommardäck för 900kr till min 940 när jag var 18 år big_smile Det var splitternya då personen köpt fel däck. Som salt på såren rullade jag upp i en ny full utrustad merca amg. Jag hade såklart prutat från 1000kr till 900kr big_smile

940 skulle man kanske skaffat igen? big_smile

Senast redigerat av fridasbabe (17 april )

Kör farmors racing bil...
panda666
17 april · 2 936 Inlägg
#11

fridasbabe skrev:

Lockwood skrev:
Aral & Castrol är inom samma koncern. Om tillverkaren rekommenderar en olja med 0W30 viskositet (finns mer än bara viskositeten att tänka på) så kan man mycket förenklat säga att även en 0W40 olja kommer fungera UTMÄRKT. Kom ihåg att en viss 0W30 olja kan mycket väl ligga i det övre viskotitets området för att få klassas som just en "30 olja" medans 40 olja kan mycket väl ligga i det undre viskotitetsområdet för en "40 olja". I praktiken kan de alltså ligga ytterst nära varandra.Läs produktbladen noga, det är ofta skillnad på "helsyntet" och "helsyntet". Lägsta flyttempen är en rimlig indikator, ligger den runt -40 så är det sannolikt en sk "HC olja". Är den runt -50 eller lägre (Aral Supertronic 0W40 ligger runt -57 - -60) så är det högst sannolikt en PAO olja, eller till o med en "ester-olja".

Okej, men tycker det låter lustigt att oljor kan ligga så nära varandra. Men frågan är hur oljan klara höga temperaturer (för en diesel)?

panda666 skrev:
allt beror på vart man lämnar och var man beställer, volvon har ja ägt nästan ett år och har lagt ut runt 13.000 på den, inköp 15.000,

bakdäck ;:4000?  4 dubbfria till min bil 225-45-17 hos euromaster inkl balancering och montering var 3500??

min bil har behövt, 4 nya däck dubbfria, givare till motor, stötdämpare bak+stag, styrleder fram båda sidor, ny batteri,  totalt runt 13 tusen plus en hjulinställning inräknat. så slitdelar kan man säga men endå saker som jag behövt pröjsa för. kunde ha vart vilken bil som helst och till vilken inköpspris som helst, sen har ja en kollega på jobbet som inte lagt mer än en tusing på sin 940 på nära 3 år nu, snacka om tur va? det enda han behövt byta vad ja vet är en multirem och en lock till kylvätske behållaren. jävla lotto.

panda666, jag lämnar aldrig min bil någonstans, det ska vara något utöver det vanliga. Vad äger du för Volvo? big_smile Det låter sjukt, det är väl kamremsbyte i såna fall?
Sen kör jag 275/30 bak, så det är lite skillnad. Köpte komplett uppsättning sommardäck för 900kr till min 940 när jag var 18 år big_smile Det var splitternya då personen köpt fel däck. Som salt på såren rullade jag upp i en ny full utrustad merca amg. Jag hade såklart prutat från 1000kr till 900kr big_smile

940 skulle man kanske skaffat igen? big_smile

en s60 02 automat, föll för den pga volvos sportpaket (kjolar) runtom. som tur var remmen bytt av förra ägaren så den är fortfarande fräsch. Haft otur som vanligt med massa slitagedelar som behövts bytas. Men å andra sidan jag har alltid haft otur me bilar där ofta slitagedelar har gett upp i min tid som ägare. Vene vad man ska köpa för att slippa problem^^ antar att alla bilar pajar förr eller senare oavsett vad man köper. hehe precis man borde hålla sig till gamla volvos, kanske en som är skattefri nu tom.

Svarte_Orm
18 april · 1 926 Inlägg
#12

Biltema har olja som har rätt klassning för BMW:s dieselmotorer

Lockwood
18 april · 186 Inlägg
#13

Du behöver läsa på om oljor. Viskotiten beskriver hur "tjock eller tunn" oljan är vid en viss temperatur. Generellt vill man ha en så lättflytande olja som möjligt när den är kall (0 i 0W30). När oljan blir varm så tunnas den ut, blir nästan som vatten, det är här talet "30" kommer in. En "30 olja" är tunnare vid en bestämd (högre) temperatur än motsvarande "40 olja". Rent generellt vill man att oljan skall hålla sig "tjockare" varm, men det beror oxå på vilka lagerspel motorn har. En motor med större lagerspel vill man kanske INTE hälla 0W40 i om man skall köra riktigt hårt, utan då väljer man 10W60. Men för de allra flesta förhållanden så är en äkta helsyntetisk 0W40 mer än tillräckligt bra för många många motorer, om än inte alla speciellt de allra nyaste motorerna vilka ibland rekommenderas en mycket tunn 0W20 olja (tex nyare Volvo). Nyare (nyaste!) MB tex rekommenderas 5W30 och/eller 0W40 i de allra flesta fall, med rätt MB "freigabe", tex 229.52. Din gamla BMW borde vara som klippt o skuren för den där 0W40 Aral-oljan då den är om jag minns rätt BMW LL04 och möter BMW's "generella krav". Det finns säkert andra som kan förklara mer ingående, jag orkar inte utveckla även om jag skulle kunna.

Senast redigerat av Lockwood (18 april )

torsen
18 april · 3 195 Inlägg
#14

Jag brukar inte ta ordet chockad i min mun, men nu är det inte långt ifrån.
Olja (hel-)syntet 5W40 köper jag från Biltema och/eller LIDL.
Kostar hos LIDL 28:65/liter.
Något dyrare, men inte mycket, hos Biltema.
Klassningen(ingredienserna/tillsatserna) motsvarar flera kända bilfabrikanters lägsta krav, bland annat BMW:s, enligt etiketterna på förpackningarna.

375:- litern hos BMW anser jag ohemult.
Likaså oljefilter för 500:-.
Oljefilter finns hos Biltema för under hundralappen.
(själv köper jag dock "originalfilter" hos märkeshandlaren något dyrare - men i bland billigare än hos Mekonomen - gäller hobbybilarna Citroen och Suzuki)

Biltema har dock inte till Jeeparna och NIVA:n.

Att vissa modellanpassade/original delar kan vara dyra har jag erfarit.
Så t ex betalade, för några år sedan, en av sönerna 3.750:-för byte av ett skadat "spoilerljus" till en V70.(byttes oönskat i s m service).

Har i familjen ägt 4 BMW.
Har inte rosat marknaden driftsmässigt.
Inte nog med att delarna är dyra - de måste byta relativt frekvent.

Men det är med bilar som med barn och hundar - har man tagit fan i båten får man ro honom hem = det får kosta i läkar-/veterinärarvoden samt (dyyyyyra) mediciner.
Bil och hund kan man välja - men inte barn(om man avlar själv).

Lockwood
18 april · 186 Inlägg
#15

Fast Lidl och Biltema oljan är med största sannolikhet just en HC olja, inte syntetisk. Klassningen vet vi, ingredienserna vet vi INTE. Men enkelt förklarat så finns det ett fåtal tillverkare av "additivpaket" till oljor i världen. Sen skall man ha klart för sig att Biltema och Lidl oljan lär inte ha de nyaste/senaste/bästa additivpaketen, men säkerligen mer än tillräckligt bra. Olja är ett svårt men rätt enkelt kapitel.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
18 april · 3 379 Inlägg
#16

Lockwood skrev:
Olja är ett svårt men rätt enkelt kapitel.

Detdär förstod jag inte..smile
Det liter lite motsägelsefullt..smile

rcy
18 april · 1 535 Inlägg
#17

_- skrev:

Lockwood skrev:
Olja är ett svårt men rätt enkelt kapitel.

Detdär förstod jag inte..smile
Det liter lite motsägelsefullt..smile

Har har faktiskt en poäng, även om det låter konstigt.
Enkelt uttryckt, så håll dig till den klassning din bil kräver, det är allt du behöver veta. Det är den enkla biten.
Vill du däremot förstå vad klassningen innebär och varför just den ska användas, då kan du fan spendera resten av ditt liv med att plugga kemi, fysik och mekanik och ändå inte nå hela vägen fram. Jag har varit fanatiskt intresserad av motorer och olja i hela mitt liv och suger åt mig precis all kunskap jag kommer över inom ämnet, men ju mer jag lär mig desto mer inser jag att jag inte vet.

Credits till Lockwood som faktiskt överraskade mig med ett hyfsat insatt inlägg om viskositet, och på garaget av alla ställen. Oljediskussioner här brukar annars domineras av totalt obildade idioter som inte har en aning om vad dom pratar om, men Lockwood gav faktiskt en väldigt korrekt beskrivning av viskositet och att en 0w30 och en 0w40 faktiskt kan ligga så nära varandra i viskositet att dom i princip överlappar.

Kajak
18 april · 15 Inlägg
#18

Jag vägrar betala 3 gånger så mycket för en standardolja. Dom pengarna kan användas till annat roligt... Är ingen oljekännare spekulerar som alla andra. Känns som att oljor håller hög kvalitet idag. Och din gammhäck har gått 27 k mil, inga garantier kvar direkt. Nädu spara pengarna glad påsk!

torsen
18 april · 3 195 Inlägg
#19

Läste för många år sedan en artikelserie i Autogenial, Svenska Citroen Klubben:s medlemstidning.
Artikelserien omfatta 4 sidor i 3 utgåvor av tidningen.
Flera kända auktoriteter från olika oljebolag medverkade.
Minns inte allt som stod i artiklarna.
Men vad jag minns är den stora skillnaden mellan mineral- och syntetoljor och allt däremellan.
Kort sagt är molekylerna mycket längre hos syntetoljor jämfört med de korta molekylerna hos mineraloljorna.
Längre molekyler "bär" bättre vid kontakten mellan olika metaller.
Additiven, som olika bilfabrikanten föreskriver, är tillsatta för att ändra/förbättra vissa egenskaper såsom korrosionsmotstånd mot olika lagermetaller och liknande.
Sänka friktionen hos nyare motorer, som har allt mindre spel i lagringar och cylinderlopp, kortare "skelettkolvar e t c som kan ställa till problem då kontakt mellan metaller, och framför allt olika metaller, uppstår.
Generellt finns i dag inga dåliga oljor.
Varken Biltema eller LIDL, eller andra, skulle våga släppa ut "dåliga" oljor.
Motorsmörjoljornas största fiende är låg temperatur och uppblandning med vatten.
Vatten kan tillkomma oljan genom dålig/igensatt vevhusventilation.
Vintertid, innan motorn blir varm, kondenseras vatten i oljan.
Krävs dels ordentlig varmkörning av motorn så att vattnet avdunstar.
Brukar krävas drygt 50 km/30 minuter med full temperatur.
Vissa frusna vevhusventilationer kanske inte ens hinner tina under 30 minuter.
Därför av största vikt att avskärma/isolera vevhusventilationerna vintertid.
Oljekylare förses med avskärmning vintertid.

En styggelse är vissa bilfabrikanters rekommendation om oljebyte var 30.000 km.
Personligen byter jag ALLTID varje höst olja och filter även om någon av hobbybilarna kanske inte körts mycket över 1.000 km.
En så pass prisbillig försäkring av motorn, om man köper prisvärd olja och byter själv.
Men det är jag det, som i praktiken på bl a MOPAR-bilar har sett skillnaden mellan en TAXI-körd bil på 300.000 km och privatkörda som under samma tid körts en tiondel så långt.
"Slammet" i en privatkörd bil kan var flera mm i tråget eller runt lyftarna på en V8.
Medans TAXI-bilens motor, trots snålhet med oljebyten, kan vara heeeeelt rena inuti.

Få saker går att diskutera så mycket som oljor, hundraser och damer.

rcy
23 april · 1 535 Inlägg
#20

En olja kan omöjligt klassas som bra (eller dålig) såvida du inte specificerar exakt vad den ska användas till.
En olja kan vara det absolut bästa som finns i hela världen om den används i en formel 1 motor. Samma olja skulle säkerligen vara bland det absolut sämsta du kan hälla i en gammal dieseltraktor.
Det är samma sak som att säga att en formel 1 bil är totalt värdelös för den orkar inte dra plogen i potatislandet. Det är helt sant att den är helt värdelös på att dra en plog, men det är inte det den är tänkt att göra heller. Att en gammal dieseltraktor däremot kan dra plogen utan problem gör den inte till en bättre formel 1 bil.

En bra olja till din bil är en olja som har just dom egenskaper din bil behöver. Det betyder inte att det är en bra olja överlag, men den är bra i just din bil.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang