Medbringarskiva har lossnat AC-kompressorn Beetle -99. Ok att köra?

Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 244 Inlägg

Medbringarskivan (korrekt benämning eller Google Translate som hjälpt Autodoc?) på AC-kompressorn har lossnat, då muttern uppenbarligen har gängat upp sig under färd, men hängde lustigt nog kvar. Dock slipades splinesen på den ner när den hängde på trekvart så vi får helt enkelt köpa en ny.

https://www.autodoc.se/thermotec/7615139

Frågan är dock, kan man köra med bilen ändå tills vi får hem den nya? Eller håller den något mer på plats som jag inte lyckas se (tråååångt...)?

Bilen behöver rulla 10-15 mil idag så i en perfekt värld vore ett svar från något som VET och/eller som har en sprängskiss över kompressorn guld värt. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (20 april 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
20 april 2019 · 7 268 Inlägg

heter remskiva smile  risken är att generatorremmen hoppar av, iom den går runt remskivan,  svårt att säga utan att ha sett det,,  och troligtvis åker du även på att byta ac kompressorn om splines har pajjat

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
namcon
20 april 2019 · 242 Inlägg

Ja du kan köra. Du kommer inte har någon ac bara, remskivan isig sitter med en snäppring.

Du kommer behöva shimsa in din ny del dock.

Edit
Detta är förutsatt att du kör utan skivan monterad. Kör du med den monterad och du inte har shimsen kvar så kan det bli att acn går hela tiden varav systemet fryser sönder.

Senast redigerat av namcon (20 april 2019)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 244 Inlägg

granadadr skrev:
heter remskiva smile  risken är att generatorremmen hoppar av, iom den går runt remskivan,  svårt att säga utan att ha sett det,,  och troligtvis åker du även på att byta ac kompressorn om splines har pajjat

Nej, remskivan sitter kvar. Kolla bilden på Autodoc ser du vilken del det är som lossnat.

Nej, splinesen på kompressorn är hela, det var dom på skivan som gick åt skogen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 244 Inlägg

namcon skrev:
Ja du kan köra. Du kommer inte har någon ac bara, remskivan isig sitter med en snäppring.

Du kommer behöva shimsa in din ny del dock.

Edit
Detta är förutsatt att du kör utan skivan monterad. Kör du med den monterad och du inte har shimsen kvar så kan det bli att acn går hela tiden varav systemet fryser sönder.

Perfekt, då kör vi. Tackar!

Men... Shimsa in den? Det sitter inga shims där idag vad jag kan se utan skivan bottnar på splinesen. Är det inte själva magnetkopplingen man shimsar in? Det här är ju bara yttre skivan som den jobbar mot.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
namcon
20 april 2019 · 242 Inlägg

Brådhis skrev:

namcon skrev:
Ja du kan köra. Du kommer inte har någon ac bara, remskivan isig sitter med en snäppring.

Du kommer behöva shimsa in din ny del dock.

Edit
Detta är förutsatt att du kör utan skivan monterad. Kör du med den monterad och du inte har shimsen kvar så kan det bli att acn går hela tiden varav systemet fryser sönder.

Perfekt, då kör vi. Tackar!

Men... Shimsa in den? Det sitter inga shims där idag vad jag kan se utan skivan bottnar på splinesen. Är det inte själva magnetkopplingen man shimsar in? Det här är ju bara yttre skivan som den jobbar mot.

//Brådhis

Den där är en del av själva kopplingen magneten suger in den mot remskivan, varav den börjar snurra med remskivan = driver kompressorn. Shimsen brukar sitta på skruven i mellan remskivan och skivan i sig, kan ha flugit iväg när allt lossna om du inte har några små brickor kvar. Kan även vara att din har blivit sliten så tidigare ägare tagit bort dem så det blir korrekt mellanrum igen, det är vanligt förekommande på gamla bilar.

Men när du monterar nya delen senare testa tryck på AC OFF och se så att den klarar av att vara avstängd. Man shimsar för att den ska kunna stänga av sig och samtidigt inte vara för långt i från magneten så att den inte kan starta. Så det är bra att kolla det direkt sen när nya delen är på plats. smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 244 Inlägg

namcon skrev:
Den där är en del av själva kopplingen magneten suger in den mot remskivan, varav den börjar snurra med remskivan = driver kompressorn. Shimsen brukar sitta på skruven i mellan remskivan och skivan i sig, kan ha flugit iväg när allt lossna om du inte har några små brickor kvar. Kan även vara att din har blivit sliten så tidigare ägare tagit bort dem så det blir korrekt mellanrum igen, det är vanligt förekommande på gamla bilar.

Men när du monterar nya delen senare testa tryck på AC OFF och se så att den klarar av att vara avstängd. Man shimsar för att den ska kunna stänga av sig och samtidigt inte vara för långt i från magneten så att den inte kan starta. Så det är bra att kolla det direkt sen när nya delen är på plats. smile

Jo, det är jag med på. Men skivan hängde ju lustigt nog kvar på bulten, så chansen att den lossnat och shimsen flugit av och skivan sedan hoppat tillbaka är ju obefintlig. Så då är det nog som du säger att shimsen helt enkelt plockats bort. Bilen har ändå gått 37200 mil så...smile

Bra tips där, ska hålla koll på att den verkligen släpper när man slår av. Chansen är ju att den nya skivan är tjockare då den är mindre sliten (ny...). smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
namcon
20 april 2019 · 242 Inlägg

Brådhis skrev:

namcon skrev:
Den där är en del av själva kopplingen magneten suger in den mot remskivan, varav den börjar snurra med remskivan = driver kompressorn. Shimsen brukar sitta på skruven i mellan remskivan och skivan i sig, kan ha flugit iväg när allt lossna om du inte har några små brickor kvar. Kan även vara att din har blivit sliten så tidigare ägare tagit bort dem så det blir korrekt mellanrum igen, det är vanligt förekommande på gamla bilar.

Men när du monterar nya delen senare testa tryck på AC OFF och se så att den klarar av att vara avstängd. Man shimsar för att den ska kunna stänga av sig och samtidigt inte vara för långt i från magneten så att den inte kan starta. Så det är bra att kolla det direkt sen när nya delen är på plats. smile

Jo, det är jag med på. Men skivan hängde ju lustigt nog kvar på bulten, så chansen att den lossnat och shimsen flugit av och skivan sedan hoppat tillbaka är ju obefintlig. Så då är det nog som du säger att shimsen helt enkelt plockats bort. Bilen har ändå gått 37200 mil så...smile

Bra tips där, ska hålla koll på att den verkligen släpper när man slår av. Chansen är ju att den nya skivan är tjockare då den är mindre sliten (ny...). smile

//Brådhis

Ja då låter det mera troligt om den gått så pass smile har du tur får du kanske med några shims men man vet ju aldrig innan. Måtten som ska vara mellan remskiva och skivan i sig brukar vara på 0,3 till 0,5 mm oftast, lite olika från bil till bil. Du vet ju vad du ska hålla koll på nu. Lycka till smile

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Brådhis * Voff voff *
20 april 2019 · 10 244 Inlägg

namcon skrev:

Brådhis skrev:

namcon skrev:
Den där är en del av själva kopplingen magneten suger in den mot remskivan, varav den börjar snurra med remskivan = driver kompressorn. Shimsen brukar sitta på skruven i mellan remskivan och skivan i sig, kan ha flugit iväg när allt lossna om du inte har några små brickor kvar. Kan även vara att din har blivit sliten så tidigare ägare tagit bort dem så det blir korrekt mellanrum igen, det är vanligt förekommande på gamla bilar.

Men när du monterar nya delen senare testa tryck på AC OFF och se så att den klarar av att vara avstängd. Man shimsar för att den ska kunna stänga av sig och samtidigt inte vara för långt i från magneten så att den inte kan starta. Så det är bra att kolla det direkt sen när nya delen är på plats. smile

Jo, det är jag med på. Men skivan hängde ju lustigt nog kvar på bulten, så chansen att den lossnat och shimsen flugit av och skivan sedan hoppat tillbaka är ju obefintlig. Så då är det nog som du säger att shimsen helt enkelt plockats bort. Bilen har ändå gått 37200 mil så...smile

Bra tips där, ska hålla koll på att den verkligen släpper när man slår av. Chansen är ju att den nya skivan är tjockare då den är mindre sliten (ny...). smile

//Brådhis

Ja då låter det mera troligt om den gått så pass smile har du tur får du kanske med några shims men man vet ju aldrig innan. Måtten som ska vara mellan remskiva och skivan i sig brukar vara på 0,3 till 0,5 mm oftast, lite olika från bil till bil. Du vet ju vad du ska hålla koll på nu. Lycka till smile

Kalas! Tack för hjälpen! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang