Blandat kylarvätska

oscarkarlsson
21 april 2019 · 1 Inlägg

Märkte idag att kylarvätskanivån låg under min, och gick in på Biltema och köpte kylarvätska som jag sedan fyllde på. Reflekterade inte över färgerna eller att de kunde vara av olika typer (så jäkla korkat) och hällde på blå vätska fast att det redan låg röd vätska i sen innan. Googlade nu och ser att man absolut inte ska göra den blandningen.

1. Vad kan hända? Bilen är 12 år gammal så den är ju inte ny.
2. Har kört cirka 5 mil med den sen jag gjorde blandningen, har jag sabbat något och i så fall vad?
3. Vad hade ni gjort? Lämnat in det på verkstad för att tömma den på all glykol och rensat ut allt?

Tacksam för svar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 april 2019 · 17 475 Inlägg

Vad jag har hört så KAN kombon Röd/blå generera klumpar i kylsystemet. Dvs att detta sätts igen. Inte så kul kanske.

Jag hade tömt ur all kylvätska (Ta bort en slang underst på kylaren och anslut en trädgårdsslang men måttligt tryck i på maskin och kupéelement för att få ut rubbet.) Fyll sedan på med en rätt blandning av den sorten du vill ha. Har du en bil av märket VAG så röd. Annars blå/grön.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
21 april 2019 · 1 661 Inlägg

I rent tillstånd är etylen och proylenglykol blandbara men det är inte säkert att tillverkarnas tillsatser är det.
All glykol är också från grunden färglös så man kan inte gå efter färg för att veta om man kan blanda två olika märken.

Senast redigerat av CC72 (21 april 2019)

Mack855
21 april 2019 · 1 354 Inlägg

På 5 mil har du inte gjort sönder något. Det som kan hända är att slangarna och kanalerna tar stryk, det händer inte på en natt men byt kylarvätskan till det som tillverkaren rekommenderar snarast. smile

jaka54
21 april 2019 · 5 728 Inlägg

Hej!
Vilket bilmärke har du?
Kör med Biltemas "röda" i min Audi 100.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang