Moped kymco fiver som är helt död

volvo240_77
21 april 2019 · 373 Inlägg

Hej, har en kymco fiver från 2001. som är helt död, börja i morse på väg till jobbet så dog den bara, var helt död då tog jag den till jobbet och då var det stiftet som hade åkt ut. så jag skruva dit det och efter en stund starta den körde hela kvällen med den utan problem, sen kände jag den började tappa drivet lite grann vid 35kmh sen  dog den igen har provat bytta cdibox och tändstift och den får gnista har även provat chocka den manuelt via förgasare och det kommer fram soppa till förgasaren, men då man drar den på starten går det väldigt lätt vad kan det bero på håller på bli knäpp nån som varit med om likande problem?

Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Utmarks-Loke
21 april 2019 · 5 833 Inlägg

Är det en fyrtaktare eller tvåtaktare? Om den går väldigt lätt på starten har du tappat kompressionen och om det är en tvåtaktare kanske kolvringarna är dåliga. Är det en fyrtaktare kan det vara något med ventilerna.
Jag vet inget om moderna mopeder men på de gamla zündapp, sachs, pusch och så vidare tog det inte lång stund att skruva lös toppen och cylindern och inspektera. Men det kanske är luftkåpor, vattenkylning och allt möjligt på nyare mopeder? I såna fall kanske det är enklare att mäta kompressionen med ett av de billiga verktygen från biltema. Vad det sedan skall vara för kompression har jag ingen aning om, men man får ju en fingervisning i alla fall...

jaka54
21 april 2019 · 5 713 Inlägg

Hej!
Har du både gnista på stiftet och soppa in i förbränningsrummet så kan inte motorn vägra att starta/gå! Så kolla att du har soppa fram till och igenom förgasaren(flottören osv)in i förbränningsrummet och kolla att stiftet är helt  och har rätt elektrådavstånd samt att stiftets gängor är hela (du sa att stiftet lossat tyder på att gängorna är paj).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang