Hur byta strålkastare på Saab 9-5?

Enknott
23 april 2019 · 4 Inlägg

Kan någon ge mig råd angående hur jag själv byter strålkastare på min Saab 9-5 biopower (2005)?

Detta var vad som hände: Min man krockade med ett rådjur och krossade glaset/plasten på vänster lykta (vilken också tryckts en aning åt sidan) och bucklade till fronten en aning. Strålkastarna lyser så elektroniken verkar vara intakt... Jag vill ogärna skrota henne men anser mig inte ha råd att lämna in henne på verkstad heller... I alla fall inte att döma av den kostnadsuppskattning som jag fått... 30 000 Vafalls!?

För det första varken vill eller vågar jag köpa en ny strålkastare, eftersom jag är osäker på om jag kommer att ro iland själva hantverket... Så min första fråga är: Om jag letar begagnade reservdelar, kan jag då vara säker på att alla strålkastare från Saab 9-5 2005 passar? Vad behöver jag i annat fall ha koll på?

För det andra (eller egentligen är det väl en mer grundläggande fråga); klarar jag ens av att byta strålkastaren själv (jag är envis och relativt händig men sorgligt okunnig)? Är det svårt?

Även grillen (?) är sprucken och behöver fixas. Några genvägar här?

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231702/231702-6a52c4a17c9c5e67ef29bcbe04b4ce95.jpg

Tacksam för alla råd och förmaningar!

stoltosmart
23 april 2019 · 884 Inlägg

Sitter 2 skruvar innanför motorhuv 2 stycken torx, sen en mutter bakom blinkers och bakom grill riktigt enkelt att byta.

Men för att kunna fixa grillen behövs en ny kofångare, detta då stagen mellan grill delarna är trasig.

Alla lyktor mellan 02-05 passar se bara till att det är lyktan med plast glas och utan xneon.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Enknott
23 april 2019 · 4 Inlägg

Åh, tack! Jag tolkar det som att jag vågar försöka:-)

rcy
23 april 2019 · 1 705 Inlägg

Är du det minsta lilla händig så ska det inte vara något problem alls. Har man gjort det förut så är det ett 10 minuters jobb, är man helt ny borde man ändå greja det på en halvtimme.

Som det ser ut på bilden så har nog blinkersen också fått sig en smäll, ser ut som att bakre fästet har släppt så du bör nog fixa en ny sådan i samma veva. Man tar ändå bort blinkersen för att få loss strålkastaren så det är inget extra jobb alls.

Janneutanb
23 april 2019 · 7 267 Inlägg

Om du öppnar huven, hur det ut där strålkastaren sitter fast?
Tänkte så att inte kylarbalken är böjd för då kommer inte nya strålkastaren sitta rätt heller.

Är allt annat rakt så är det ingen raketforskning att byta lykta, några skruvar och några kontakter.
Front och huv bör man kunna hitta i samma färg på en skrot och dom är inte heller jättesvåra att byta.

Känner du dig osäker brukar det finnas Youtube videor om hur man demonterar det mesta på väldigt många bilmodeller.

Men ta gärna några bilder under huven på sidan som är krockad så kan även folk här avgöra om det är mer jobb än det ser ut. Kan räcka med lite hammarslag för att räta ut det tillräckligt.

Enknott
30 april 2019 · 4 Inlägg

Tack, ja jag märkte när jag tittade närmre under huven att något fäste har gått sönder så den får ju bytas också... Ska nu försöka leta rätt på kylarbalken också, som jag fått tips om... Hoppas att den ser ok ut i alla fall... för kontakter och skruvar kan jag hantera, men jag kanske drar gränsen vid att räta balkar;-)...


rcy skrev:
Är du det minsta lilla händig så ska det inte vara något problem alls. Har man gjort det förut så är det ett 10 minuters jobb, är man helt ny borde man ändå greja det på en halvtimme.

Som det ser ut på bilden så har nog blinkersen också fått sig en smäll, ser ut som att bakre fästet har släppt så du bör nog fixa en ny sådan i samma veva. Man tar ändå bort blinkersen för att få loss strålkastaren så det är inget extra jobb alls.

Enknott
30 april 2019 · 4 Inlägg

Tusen tack! Jag ska försöka identifiera kylarbalken... och be en bön om att den är ok. Kanske lägger ut nya bilder. Gött att det finns så hjälpsamma människor!

Janneutanb skrev:
Om du öppnar huven, hur det ut där strålkastaren sitter fast?
Tänkte så att inte kylarbalken är böjd för då kommer inte nya strålkastaren sitta rätt heller.

Är allt annat rakt så är det ingen raketforskning att byta lykta, några skruvar och några kontakter.
Front och huv bör man kunna hitta i samma färg på en skrot och dom är inte heller jättesvåra att byta.

Känner du dig osäker brukar det finnas Youtube videor om hur man demonterar det mesta på väldigt många bilmodeller.

Men ta gärna några bilder under huven på sidan som är krockad så kan även folk här avgöra om det är mer jobb än det ser ut. Kan räcka med lite hammarslag för att räta ut det tillräckligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang