Proffs på sänkningssatsmontering sökes i Sthlm

Kermit
23 april 2019 · 2 Inlägg

Någon som kan tipsa mig om en seriös verkstad i Sthlms området som kan hjälpa mig att få ett skönare stuk på min Alfa Romeo Stelvio QV.

Vill sänka bilen och byta ut originalhjulen till något fetare men samtidigt säkerställa att vägegenskaperna blir minst lika bra eller bättre. Prylarna ska mao matcha.

Glad Påsk!


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20207/20207-efadd35e6cc64ff770772d9ac9936062.jpg

Lockwood
23 april 2019 · 394 Inlägg

Då bilen har aktiva/elektroniska dämpare så skulle jag akta mig att ändra något då allt är avstämt, och programmerat, utifrån kända/givna förutsättningar. Sänker man med fjädrar så är frågan hur chassie-elektroniken skulle reagera. Jag skulle kontaktat en känd Alfa förädlare i Italien i första hand, kolla vad som är möjligt och vad de rekommenderar, och agerat efter deras råd. Jag kan tänka mig att en väg att gå är att dumpa de aktiva dämparna och ersätta med high-end stötdämpare, men räkna då med en totalkostnad på mellan 50-100k, men det är nog inget problem om man köpt en ny eller lättare begagnad QV.

Mitt personliga råd är att inte ändra på något alls, mer än möjligen byta ut de supersnygga fälgarna mot något annat, förmodligen mindre snyggt?

Janneutanb
23 april 2019 · 7 267 Inlägg

Både Eibach och H&R har fjädrar som fungerar med dom aktiva dämparna.
Finns inga coilover kit framtagna vad jag kunde hitta på ännu och dyker dom upp brukat kostnaden ligga omkring 20,000-35,000 för aktiva grejer åtminstone från KW.

JRM Racing ligger väl i Stockholm och dom borde kunna lösa en sänkning åt dig.

Kermit
1 maj 2019 · 2 Inlägg

Tack för snabb och varierad feedback smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang