D5 Emissionskrav Service Erfodras

Lommen
23 april 2019 · 273 Inlägg

V70 D5 -2005

I displayen står det Emissionskrav Service Erfodras... bilen går som den ska förutom att jag tycker att om jag kör på låga varv på 4:an eller 5:an och gasar på så tar det ett litet tag innan det händer nåt, känslan blir ungefär som att den dör en sekund eller två fast det gör den inte..

Felkoder finns det två stycken

P0401
Otillräckligt med avgasåterföring Upptäckt

P0244
Turboladdade Övertrycksventil Solenoid A - Kretsområde/Prestanda

Vad betyder dessa i sin helhet ?

**Tog bort sladden till LMM, det hördes ingen skillnad på gången på motorn på tomgången i alla fall..


Tacksam för svar...

Janneutanb
23 april 2019 · 7 271 Inlägg

Första låter som en kärvande egr-ventil.

Lommen
24 april 2019 · 273 Inlägg

Janneutanb skrev:
Första låter som en kärvande egr-ventil.

Det kan mycket möjligt vara så... borde kunna gå att plocka lös och göra rent.. även om det är kanske bra med jobb ??

Lommen
25 april 2019 · 273 Inlägg

Det verkar dessutom som bilen har börjat ladda mer.. den går betydligt bättre känns det som, den sotar när jag drar på också, det gjorde den inte så mycket förut... Hmm... anar oråd i mossen... kan det vara Turbo Control Valve, den lilla grejen som sitter på framsidan av luftburken med slangar kopplad till sig ? I kombination med igensatt EGR system ?

Lommen
4 juni 2019 · 273 Inlägg

Uppdatering: Jag har bytt luftmassemätaren samt Turbo Control Valve, bilen går lika bra som innan men felkoderna är borta efter att jag rensade ut dom för några veckor sen. Allt bra än så länge alltså.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang