Köpråd: Audi s5 v8 ~ -10

Devarious
23 april 2019 · 12 Inlägg

Hallå alla bilintresserade smile

Jag är 23 år gammal och är nu på jakt efter en Audi s5 v8, av helst -10 års modell, ligger på ca. 200k, då jag inte har någon erfarenhet av dessa typer av bilar så vänder jag mig till er!

Mina funderingar är helt enkelt kostnad, då jag har kört en snäll mormorbil nu o lagt ca. 800kr per månad i bensin (med relativt tung högerfot) och 3k per halvår i försäkring (halvförsäkring) - Jag har en lön brutto på ca. 31k varje månad med diverse räkningar på min hyresrätt, mat osv. Jag är van vid att spara undan ungefär 8k varje månad. Vad kan jag förvänta mig kära vänner? Jag har tänkt att betala 100k för bilen direkt, rest. på delbetalning, då har jag fortfarande 50k kvar i besparingar.

Ps. Svar såsom om du måste fråga om pris så har du inte råd; o liknande undanbedes hjärtligt.

Senast redigerat av Devarious (23 april 2019)

clabbe14
23 april 2019 · 76 Inlägg

Jag föreslår att du kollar vad den kommer att kosta dig i helförsäkring. Har själv ingen aning, men kombinationen 23 år och potent bil riskerar att dra iväg i kostnad./ Hälsningar Claes

Lockwood
23 april 2019 · 394 Inlägg

Bensinkostnaden kan du säkert tredubbla. Om det stämmer att du bor i "Kronoberg", o då förslagsvis inte mitt i Växjö, så behöver försäkringen inte bli apdyr, om än inte billig. Rådet är att plocka regnr på en sån bil du vill ha, och ringa runt till många bolag, det kan skilja massor!

Devarious
23 april 2019 · 12 Inlägg

Lockwood skrev:
Bensinkostnaden kan du säkert tredubbla. Om det stämmer att du bor i "Kronoberg", o då förslagsvis inte mitt i Växjö, så behöver försäkringen inte bli apdyr, om än inte billig. Rådet är att plocka regnr på en sån bil du vill ha, och ringa runt till många bolag, det kan skilja massor!

Tack för svar! Försäkringskostnaden kommer kosta mig ca. 1000kr per månad, skatt 4000kr per år, stora servicen kommer kosta mig ca. 6-7k när den väl görs. Jag är mest orolig att det inte drar iväg åt helvete så man skulle behöva gå back per månad, men jag är väl bara nojjig kanske.

Senast redigerat av Devarious (23 april 2019)

caromania Forummoderator
23 april 2019 · 9 296 Inlägg

Devarious skrev:

Lockwood skrev:
Bensinkostnaden kan du säkert tredubbla. Om det stämmer att du bor i "Kronoberg", o då förslagsvis inte mitt i Växjö, så behöver försäkringen inte bli apdyr, om än inte billig. Rådet är att plocka regnr på en sån bil du vill ha, och ringa runt till många bolag, det kan skilja massor!

Tack för svar! Försäkringskostnaden kommer kosta mig ca. 1000kr per månad, skatt 4000kr per år, stora servicen kommer kosta mig ca. 6-7k när den väl görs. Jag är mest orolig att det inte drar iväg åt helvete så man skulle behöva gå back per månad, men jag är väl bara nojjig kanske.

Bränslekostnad går alltid att påverka. Har man det risigt en månad så får bilen stå. Den största oron jag skulle ha för ett sådant köp är eventuella kostnader för reparationer som inte är service. Du bör ha en buffert för att vara beredd på oförutsedda utgifter. 50% av bilens värde brukar vara en tumregel men det skulle jag säga är en överdrift, men 50k är nog bra att ha nära till hands.

Resten är ju bara att räkna ut. Försäkring, skatt, förväntad bränsle- och servicekostnad är ju given.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
23 april 2019 · 394 Inlägg

Jag kan redan ana hur denna tråd snart kommer att handla om allt annat än bilar från VAG koncernen. Buffert är bra att ha, men varför behöver man måla fan och hans moster o hela släkten på väggen, varje gång? Killen är ung, har en hyfsad inkomst, inga förpliktelser, passa på om du kan. Det är långt ifrån alla som råkar illa ut, han har ju inte sagt att han skall äga bilen hela livet. Det kan mycket bli som så att han tröttnar på V8 efter 3-4 månader, o köper en farmors-bil på nytt?

Jag har inga synpunkter på bilvalet, köp precis det som du vill ha. Du lever bara en gång, imorgon kan det i värsta fall vara för sent.

Mack855
23 april 2019 · 1 354 Inlägg

Inte menat drygt nu utan jag är förmodligen bara trög. Vad är det du vill veta mera specifikt?

Janneutanb
23 april 2019 · 7 271 Inlägg

Polaren hade en s5 v8, minns inte årsmodell men det var en del år sen.
Den drog förvånansvärt lite för att vara en sån bil ansåg både han och jag. Gick riktigt bra, mycket utrymme och gigantiskt bagage.

Hade dock lite problem, tror dom bytte alla tändstift och spolar på garanti samt att den drog väldigt väldigt mycket olja.
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.
Bilen byttes senare in och ägaren därefter blev tvungen att göra motorbyte längre fram.

Så kika gärna oljenivå och kolla hur ofta ägaren fyller på.

panda666
23 april 2019 · 4 250 Inlägg

Janneutanb skrev:
Polaren hade en s5 v8, minns inte årsmodell men det var en del år sen.
Den drog förvånansvärt lite för att vara en sån bil ansåg både han och jag. Gick riktigt bra, mycket utrymme och gigantiskt bagage.

Hade dock lite problem, tror dom bytte alla tändstift och spolar på garanti samt att den drog väldigt väldigt mycket olja.
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.
Bilen byttes senare in och ägaren därefter blev tvungen att göra motorbyte längre fram.

Så kika gärna oljenivå och kolla hur ofta ägaren fyller på.

lol snacka om drygt för nya ägaren längre fram^^ motorbyte på v8an^^^^ nån ide vad det kan landa på? har dessutom inte dessa problem med kedjan?

mitt tips iaf till ts är att skaffa nått som har kvar nån sorts garanti, antingen via försäkringen eller om bilhandlare erbjuder nått. dom flesta försäkringar har nån sorts maskinskadegaranti på att bilen har rullat typ max 10.000 mil eller är max 8 år. Önskar jag hade det när min bil pajade. Inte för att vara en party pooper men nått att tänka på. Ska man ha en sån bil och tänker gasa lite o leka då o då skulle det vara en bra ide att man har en plan b. Lycka till med sökandet!

Devarious
23 april 2019 · 12 Inlägg

Mack855 skrev:
Inte menat drygt nu utan jag är förmodligen bara trög. Vad är det du vill veta mera specifikt?

Tack för alla svar!
Tänker mest oväntade kostnader kan man väl säga och vad folk har för synpunkter.

Jag har räknat att bilen kommer kosta mig per månad;
billån 2000kr
bensin 2000-2500kr?
Skatt ca. 350kr
helförsäkring 1000kr
Är det något jag missar? Exklusive om jag har otur.

Har räknat med min inkomst på ett ungefär att jag kommer kunna spara ca. 3000kr per månad.
Att köpa bostadsrätt lockar klart efter morsans tjat, men är sååå sjukt sugen på denna bil, ett plus i kanten att två vänner har exakt likadana. Men bostadsrätt är långt borta om man ska köpa en sån här bil smile

Devarious
23 april 2019 · 12 Inlägg

panda666 skrev:

Janneutanb skrev:
Polaren hade en s5 v8, minns inte årsmodell men det var en del år sen.
Den drog förvånansvärt lite för att vara en sån bil ansåg både han och jag. Gick riktigt bra, mycket utrymme och gigantiskt bagage.

Hade dock lite problem, tror dom bytte alla tändstift och spolar på garanti samt att den drog väldigt väldigt mycket olja.
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.
Bilen byttes senare in och ägaren därefter blev tvungen att göra motorbyte längre fram.

Så kika gärna oljenivå och kolla hur ofta ägaren fyller på.

lol snacka om drygt för nya ägaren längre fram^^ motorbyte på v8an^^^^ nån ide vad det kan landa på? har dessutom inte dessa problem med kedjan?

mitt tips iaf till ts är att skaffa nått som har kvar nån sorts garanti, antingen via försäkringen eller om bilhandlare erbjuder nått. dom flesta försäkringar har nån sorts maskinskadegaranti på att bilen har rullat typ max 10.000 mil eller är max 8 år. Önskar jag hade det när min bil pajade. Inte för att vara en party pooper men nått att tänka på. Ska man ha en sån bil och tänker gasa lite o leka då o då skulle det vara en bra ide att man har en plan b. Lycka till med sökandet!

Tack för ditt svar, har kollat väldigt mycket med just s5an med v8a, de har inte alls mycket problem med kedjan förvånansvärt nog. Vad jag fått sagt från diverse källor. Just den årsmodellen är skonsam

Mack855
23 april 2019 · 1 354 Inlägg

Devarious skrev:

Mack855 skrev:
Inte menat drygt nu utan jag är förmodligen bara trög. Vad är det du vill veta mera specifikt?

Tack för alla svar!
Tänker mest oväntade kostnader kan man väl säga och vad folk har för synpunkter.

Jag har räknat att bilen kommer kosta mig per månad;
billån 2000kr
bensin 2000-2500kr?
Skatt ca. 350kr
helförsäkring 1000kr
Är det något jag missar? Exklusive om jag har otur.

Har räknat med min inkomst på ett ungefär att jag kommer kunna spara ca. 3000kr per månad.
Att köpa bostadsrätt lockar klart efter morsans tjat, men är sååå sjukt sugen på denna bil, ett plus i kanten att två vänner har exakt likadana. Men bostadsrätt är långt borta om man ska köpa en sån här bil smile

Nja alltså, jag köpte min första bostadsrätt i Sthlms län när jag var 20 år gammal och ett halvår innan det köpte jag en Audi S3 -13 med samma inkomst som dig så nej bostadsrätten kommer. Men för att komma till bilen, har du lyckats få en sån försäkring i ditt namn? Jag skulle få betala 2700:- när vagnskadan löpte ut i månaden så 1000kr i månaden kändes i underkant om du inte fått pris på det. Det är det enda jag reagerar på.

Ta även däckslitage och service i beaktning när du räknar på månadskostnaden. 8 cylindrar kräver några extra liter olja och antal tändstift gentemot en 4 som jag hade i S3an wink Men jag har varit i din sits så jag säger - Har du råd, KÖR. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte min S3 än idag.

candyweiss
23 april 2019 · 875 Inlägg

Janneutanb skrev:
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.

Ursäkta offtopic, men gäller inte det de flesta märken?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
panda666
23 april 2019 · 4 250 Inlägg

Devarious skrev:

Mack855 skrev:
Inte menat drygt nu utan jag är förmodligen bara trög. Vad är det du vill veta mera specifikt?

Tack för alla svar!
Tänker mest oväntade kostnader kan man väl säga och vad folk har för synpunkter.

Jag har räknat att bilen kommer kosta mig per månad;
billån 2000kr
bensin 2000-2500kr?
Skatt ca. 350kr
helförsäkring 1000kr
Är det något jag missar? Exklusive om jag har otur.

Har räknat med min inkomst på ett ungefär att jag kommer kunna spara ca. 3000kr per månad.
Att köpa bostadsrätt lockar klart efter morsans tjat, men är sååå sjukt sugen på denna bil, ett plus i kanten att två vänner har exakt likadana. Men bostadsrätt är långt borta om man ska köpa en sån här bil smile

Din morsa har helt rätt i att *tjata om bostadsrätt* önskar att min morsa gjorde det också när ja va så ung, men ack så har ja inte köpt en bostadsrätt ännu, är på väg nu om några månader, vore jag du skulle ja först skaffa mig bostadsrätten först o sen bilen efter. Det är så mycket klokare att göra så, bilen kommer finnas kvar efter bostadsrätten, men svårt att spara ihop pengarna till bostadsrätt. Du kan ju köpa bilen precis efter du köpt en ny lya. Så tänker jag göra iaf, först boende och sen nån bil.

panda666
23 april 2019 · 4 250 Inlägg

candyweiss skrev:

Janneutanb skrev:
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.

Ursäkta offtopic, men gäller inte det de flesta märken?

min volvo varken dricker eller läcker nått, vare sig olja eller nån annan vätska, jag tror inte att detta ska vara normalt, hört om de galna mängder olja tex audi drar, dricker whatever, för mig känns det helt fel att detta kallas för normalt^^ en motor ska inta läcka eller dra nånting punkt slut^^^^

Presidento Of World
23 april 2019 · 3 321 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Janneutanb skrev:
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.

Ursäkta offtopic, men gäller inte det de flesta märken?

min volvo varken dricker eller läcker nått, vare sig olja eller nån annan vätska, jag tror inte att detta ska vara normalt, hört om de galna mängder olja tex audi drar, dricker whatever, för mig känns det helt fel att detta kallas för normalt^^ en motor ska inta läcka eller dra nånting punkt slut^^^^

Då är vi två. Min Opel har gått 850 mil utan att den dragit en droppe olja. Och den är långt ifrån ny. Ca 11 år och 17700 mil på sig..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
candyweiss
23 april 2019 · 875 Inlägg

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Janneutanb skrev:
Men iom att VAG anser att upp till typ 1L/100 mil är godkänt så gjorde dom inget åt saken.

Ursäkta offtopic, men gäller inte det de flesta märken?

min volvo varken dricker eller läcker nått, vare sig olja eller nån annan vätska, jag tror inte att detta ska vara normalt, hört om de galna mängder olja tex audi drar, dricker whatever, för mig känns det helt fel att detta kallas för normalt^^ en motor ska inta läcka eller dra nånting punkt slut^^^^

Presidento skrev:

panda666 skrev:

candyweiss skrev:

Ursäkta offtopic, men gäller inte det de flesta märken?

min volvo varken dricker eller läcker nått, vare sig olja eller nån annan vätska, jag tror inte att detta ska vara normalt, hört om de galna mängder olja tex audi drar, dricker whatever, för mig känns det helt fel att detta kallas för normalt^^ en motor ska inta läcka eller dra nånting punkt slut^^^^

Då är vi två. Min Opel har gått 850 mil utan att den dragit en droppe olja. Och den är långt ifrån ny. Ca 11 år och 17700 mil på sig..

Mina bilar har inte heller druckit olja, senast en Golf 1.4tsi och nu en Tiguan 2.0tsi. Jo förresten, Golfen drack en liter första 1000 milen, sen slutade den helt.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
23 april 2019 · 5 714 Inlägg

Hej!
Likadant här. Min 30 år gamla Audi 100 Avant 2,0E som nu gått 37500mil drar inte en droppe olja och har inte gjort det under de 26 år jag har haft bilen.

Rickard-v
23 april 2019 · 2 665 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Likadant här. Min 30 år gamla Audi 100 Avant 2,0E som nu gått 37500mil drar inte en droppe olja och har inte gjort det under de 26 år jag har haft bilen.

Du menar att det var bättre förr.
Jag har haft bilar som man aldrig fyllt på olja på 1000mil. Det är ok. Halva stickan vid oljebyte.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
caromania Forummoderator
23 april 2019 · 9 296 Inlägg

Kan vi försöka undvika oljedebatten och hålla oss i närheten av topic?
Tack!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang