Köpråd, Rolig första bil!

ForzaR
23 april 2019 · 8 Inlägg

Hej!
Jag har nyligen fått mitt körkort och vill då gärna ha en egen bil. Skulle uppskatta några spontana tips/idéer om nå bilar ni tycker är trevliga (inom mina ramar såklart) :’(
Det viktigaste för mig är körglädjen och inget slår då nån skojig sportbil som kanske har ett par hästar i sig. Men med tanke på min budget vet jag att de kan bli svårt att hitta en bra sådan. Kan tänka mig att mecka själv annars ifall ni nämner nån som har fin potential att fixas till:)

- Max 15000 kr
- Manuellt växlad
- Ej Kombi

noob_robban
24 april 2019 · 53 Inlägg

Jag anser att det är mycket roligare att köra en långsam bil snabbt, än att köra en snabb bil snabbt. En av mina roligaste upplevelser var att köra en gammal Toyota Yaris. Liten klen sak, man kunde ha gasen i botten hela tiden och motorn skrek något underbart, innan man ens nått 80km/h. Men det kändes snabbare!

Och eftersom du inte vill ha kombi, kanske det går bra med en småbil?

Du vill inte ha en rishög heller. Kolla runt på vägarna. Vilka gamla bilar ser du? Du kan lätt hitta en 15-20 år gammal bil för 15.000, men kolla lite vilka modeller som fortfarande är ute och kör. Antingen är det för att de är lättfixade, eller bara bra byggda från början.

Jag hade tittat på:
Volkswagen. Golf, Passat eller Bora. 1,6 liter-motorn är lagom. Vill man ha extra skoj kan man leta upp en 1,8 med turbo.

Skoda/SEAT, typ samma som Volkswagen under huven. Skoda brukar vara billigare, SEAT är sportigare.

Ford Focus/Fiesta. Skojiga halvkombis. Man ser fortfarande exemplar från 2001 som är still going strong.

Toyota. Hållbara små saker. Yaris, Corolla och Avensis kanske inte låter som jättesexiga bilar, men de är utmärkta förstabilar.

Renault Clio. Okej, lite tveksam på denna, men du hittar nog en bra för 15.000!

SAAB har rasat i värde sedan konkursen. Men de är schyssta bilar så länge de håller. Hitta ett helt exemplar och ta det lugnt i guppen så blir det bra.

Och så några sista tankar. Din första bil kommer vara rolig vad det än är, just för att det är din första! Det är din bil, du får göra vad fan du vill med den, åka var du vill, när du vill. Och den känslan kan till och med göra en Volvo S40 rolig!

Det kvittar om din bil har en toppfart på 180 eller 280km/h, kör du så fort kommer du bli av med körkortet dirr! Så en "vanlig" bil kommer räcka, bara den inte är trasig.

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
noob_robban
24 april 2019 · 53 Inlägg

Varför ska det inte vara kombi, förresten? Känns som att typ 80% av alla svenska bilar är kombi, så det blir många bra bilar som sorteras bort. smile

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
ForzaR
24 april 2019 · 8 Inlägg

noob_robban skrev:
Varför ska det inte vara kombi, förresten? Känns som att typ 80% av alla svenska bilar är kombi, så det blir många bra bilar som sorteras bort. smile

Tack så mycket för ditt väldigt hjälpsamma svar! Verkligen uppskattat! smile

Personligen föredrar jag rent utseendemässigt sedan modellerna hos samtliga bilar över kombi trots att det finns en hel del snygga hos bägge typer. Men jag borde nog inte vara så kräsen med tanke på att det blir min första bil och att förmodligen vilken bil som helst kommer kännas spännande! Så länge det Inte är en Volvo V40. Tar Mycket hellre en S40 smile.
Tack så mycket igen!

ForzaR
24 april 2019 · 8 Inlägg

noob_robban skrev:
Jag anser att det är mycket roligare att köra en långsam bil snabbt, än att köra en snabb bil snabbt. En av mina roligaste upplevelser var att köra en gammal Toyota Yaris. Liten klen sak, man kunde ha gasen i botten hela tiden och motorn skrek något underbart, innan man ens nått 80km/h. Men det kändes snabbare!

Och eftersom du inte vill ha kombi, kanske det går bra med en småbil?

Du vill inte ha en rishög heller. Kolla runt på vägarna. Vilka gamla bilar ser du? Du kan lätt hitta en 15-20 år gammal bil för 15.000, men kolla lite vilka modeller som fortfarande är ute och kör. Antingen är det för att de är lättfixade, eller bara bra byggda från början.

Jag hade tittat på:
Volkswagen. Golf, Passat eller Bora. 1,6 liter-motorn är lagom. Vill man ha extra skoj kan man leta upp en 1,8 med turbo.

Skoda/SEAT, typ samma som Volkswagen under huven. Skoda brukar vara billigare, SEAT är sportigare.

Ford Focus/Fiesta. Skojiga halvkombis. Man ser fortfarande exemplar från 2001 som är still going strong.

Toyota. Hållbara små saker. Yaris, Corolla och Avensis kanske inte låter som jättesexiga bilar, men de är utmärkta förstabilar.

Renault Clio. Okej, lite tveksam på denna, men du hittar nog en bra för 15.000!

SAAB har rasat i värde sedan konkursen. Men de är schyssta bilar så länge de håller. Hitta ett helt exemplar och ta det lugnt i guppen så blir det bra.

Och så några sista tankar. Din första bil kommer vara rolig vad det än är, just för att det är din första! Det är din bil, du får göra vad fan du vill med den, åka var du vill, när du vill. Och den känslan kan till och med göra en Volvo S40 rolig!

Det kvittar om din bil har en toppfart på 180 eller 280km/h, kör du så fort kommer du bli av med körkortet dirr! Så en "vanlig" bil kommer räcka, bara den inte är trasig.

Jo det du säger stämmer speciellt med mindre bilar. 2008 fiestan med 80hk fick mig verkligen o känna som att jag flög mot oändligheten smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2019 · 17 376 Inlägg

Hehe. Jag kommer ihåg min gamla Yaris. Gick som ett spjut runt hörnen...

Nytaget körkort. Pengar som bränner på fickan. Som gjort för att göra ett dåligt bilköp. Ta det lite lugnt. Förstår att du inte vill ha kombi. Är inte mycket för det själv. En Volvo S60 T5/2.4T får man för 15k. Det bör väl räcka? Hyfsat säker också vilket säkerligen föräldrar uppskattar. Drar lite grann dock. Dyr försäkring.

En gammal fas2 S40 2.0T kan vara underhållande med. Haft haft flera men de var nya förvisso. Men gick att köra på 0,65-0,70 l/mil. Då får du troligen pengar över till en stereo med...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ForzaR
25 april 2019 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hehe. Jag kommer ihåg min gamla Yaris. Gick som ett spjut runt hörnen...

Nytaget körkort. Pengar som bränner på fickan. Som gjort för att göra ett dåligt bilköp. Ta det lite lugnt. Förstår att du inte vill ha kombi. Är inte mycket för det själv. En Volvo S60 T5/2.4T får man för 15k. Det bör väl räcka? Hyfsat säker också vilket säkerligen föräldrar uppskattar. Drar lite grann dock. Dyr försäkring.

En gammal fas2 S40 2.0T kan vara underhållande med. Haft haft flera men de var nya förvisso. Men gick att köra på 0,65-0,70 l/mil. Då får du troligen pengar över till en stereo med...

Tackar för tipsen! Får se hur det blir. Min pappa önskar nog alla dagar i veckan att jag väljer den skottsäkra Volvon istället för Peugeot 406 Coupé eller liknande och det kan jag förstå.

torsen
25 april 2019 · 7 198 Inlägg

Gå in på Blocket.
Bocka i upp till 15.000:-.
Se vad du får för svar.
Berätta i tråden vad du faller för.
Därefter kan du få många råd om vad du ska akta dig för i allmänhet och med just de aspriranter du funnit i synnerhet.

Ett generaltips är:
Undvik VAG-bilar. Detta för att de i regel är övervärderade.
Japanska bilar brukar vara mekaniskt bra, men allt för ofta rostangripna(i din budgetklass).
Ett vågspel är franska och italienska bilar.
Lågt värderade = prisvärda - men som sagt ett vågspel.

Lycka till och återkom.

Mrsaab99turbo
25 april 2019 · 103 Inlägg

Några förslag:
Saab 9-5 aero årsmodell 2004 - 2005.
Är då med den uppgraderade och snygga fronten. Bra prestanda och väl grundutrustade

VW Golf GTI MK4
En lagom trevlig bil och finns mycket tillbehör om du vill styla eller förbättra prestanda

Lycka till!

spillolja
25 april 2019 · 4 014 Inlägg

EN Renault Clio II fas 1 med 1,4 16 V eller 1,6 16V  borde inte vara allt för tråkig att köra  finns på blocket för runt 15.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Tumbleweed
25 april 2019 · 1 711 Inlägg

Av erfarenhet, JAPANSKT!
Typ Honda civic crx, Mitsubishi Lancer glxi, osv. Pigga , roliga, väghållning, relativt lätta , driftsäkra! Rost är din stora bov, kolla så inte bilen har gått hårt i rost.

Japanskt säger jag

Mvh

noob_robban
25 april 2019 · 53 Inlägg

En annan sak att tänka på. Vad ska du ha bilen till?
Har du ett jobb som du behöver pendla till ett antal mil varje dag, till exempel. Eller är den bara för skojs skull, så att säga?

Jag har bara bil för skojs skull, och märkte nu på senaste besiktningen att jag kört 568 mil på ett år. Inte så mycket. Ett par road trips på sommaren, och några ärenden i veckan. Om det är ungefär såhär långt man tänkt köra på ett år, stressa inte över miltalet på bilen. 30 000 mil är mycket på de flesta bilar, men har den gått 30 000 så kan den säkert gå 1000 mil till innan den brakar ihop. Är det en Volvo kan du lägga på en nolla till. wink Och om du nu skulle ha oturen att den pajar helt efter 1000 mil eller två år i din ägo så är det ju trots allt "bara" en 15 000 kronors bil.
Om bilen gått så långt och fortfarande startar och rullar bra, så har den förmodligen behandlats okej av tidigare ägare. Men höga miltal = lågt pris. wink

Senast redigerat av noob_robban (25 april 2019)

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2019 · 17 376 Inlägg

Ja, japanska bilar är att föredra om man har behov av bilen. De strular sällan. Som TS nämner som exempel: En Pega 406 Coupé är väl lite väl dåliga odds beträffande driftsäkerhet. Dessa har dessutom ofta V6:or som käkar både tändspolar och kylarvätska. Bättre då (Eller ett mindre sämre val) är Citroën C5 V6 med 204hk. Samma maskin förvisso men själva bilen strular mindre. Finns bara med aut.

Vill man köra en kul liten fransk bil så rekommenderas Citroën C4 VTR. Se bild:
https://www.blocket.se/goteborg/Citroen … 15&w=2

En udda fågel med sjuka digitala instrument och en ratt där navet inte snurrar med på... Har den skottsäkra 2-litersmotorn på 136hk. Låter väl inte så kul men den är bra. Har samma maskin i min pendlarbil. Då får man dessutom ESP-system vilket är mycket bra för en ovan förare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ForzaR
25 april 2019 · 8 Inlägg

noob_robban skrev:
En annan sak att tänka på. Vad ska du ha bilen till?
Har du ett jobb som du behöver pendla till ett antal mil varje dag, till exempel. Eller är den bara för skojs skull, så att säga?

Jag har bara bil för skojs skull, och märkte nu på senaste besiktningen att jag kört 568 mil på ett år. Inte så mycket. Ett par road trips på sommaren, och några ärenden i veckan. Om det är ungefär såhär långt man tänkt köra på ett år, stressa inte över miltalet på bilen. 30 000 mil är mycket på de flesta bilar, men har den gått 30 000 så kan den säkert gå 1000 mil till innan den brakar ihop. Är det en Volvo kan du lägga på en nolla till. wink Och om du nu skulle ha oturen att den pajar helt efter 1000 mil eller två år i din ägo så är det ju trots allt "bara" en 15 000 kronors bil.
Om bilen gått så långt och fortfarande startar och rullar bra, så har den förmodligen behandlats okej av tidigare ägare. Men höga miltal = lågt pris. wink

Ja vad bra att du nämner detta eftersom att miltalen verkligen ställer till det för mig när det gäller att hitta hitta en bil värd att köpa. Speciellt med alla Volvos jag ser som gått 40 000 smile
För att besvara din fråga, jag vill ha bilen egentligen främst för nöje. Självklart kommer den hjälpa att ta mig till olika ställen som jag ofta besöker, fast det finns ju busskort för sånt också alternativt låna föräldrarnas bil (om möjligt.) Antar att jag endast vill känna friheten att köra när jag vill och var jag vill smile

Senast redigerat av ForzaR (25 april 2019)

ForzaR
26 april 2019 · 8 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Några förslag:
Saab 9-5 aero årsmodell 2004 - 2005.
Är då med den uppgraderade och snygga fronten. Bra prestanda och väl grundutrustade

VW Golf GTI MK4
En lagom trevlig bil och finns mycket tillbehör om du vill styla eller förbättra prestanda

Lycka till!

9-5 aero har jag haft ögonen öppna för! Schysst och billig bil. Hur är driftsäkerheten dock? Kan årsmodell 2004 vara ett säkert köp om den kört över 25 000mil? Vad jag vet av vissa modeller så pajar de rätt så tidigt och därför känns det lite som ett vågspel. Men 2005 modellen kanske inte är som sådan?

ForzaR
26 april 2019 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Gå in på Blocket.
Bocka i upp till 15.000:-.
Se vad du får för svar.
Berätta i tråden vad du faller för.
Därefter kan du få många råd om vad du ska akta dig för i allmänhet och med just de aspriranter du funnit i synnerhet.

Ett generaltips är:
Undvik VAG-bilar. Detta för att de i regel är övervärderade.
Japanska bilar brukar vara mekaniskt bra, men allt för ofta rostangripna(i din budgetklass).
Ett vågspel är franska och italienska bilar.
Lågt värderade = prisvärda - men som sagt ett vågspel.

Lycka till och återkom.

Vad är åsikten om Rover 75 2.0 2001 - 2003 modell?

noob_robban
27 april 2019 · 53 Inlägg

Rover 75 är en jävla charmig bil, tycker jag. Billig lyx! Lite gubbig för en första bil, men du lär vara den enda killen i länet som har en. Nackdelen är att Rover inte finns längre, så både reservdelar och lämpliga verkstäder börjar försvinna. Vad jag hört så har den en del BMW-delar, eftersom BMW ägde Rover vid tillfället. Om det stämmer så kan det finnas delar ändå, men de är förmodligen dyra.

Men återigen, om du bara ska cruisa och ha skoj så kan det vara en trevlig bil så länge den går. 2.0-motorn är dock en V6, de låter gött och så men drar onödigt mycket bensin. 1.8 med turbo bör ge ungefär samma körglädje, om du hittar en sådan.

Ett wildcard, definitivt. Kolla efter en fräsch Corolla först, är mitt tips. wink

Senast redigerat av noob_robban (27 april 2019)

Mercedes 200 "Jefito" (1985)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2019 · 7 217 Inlägg

noob_robban skrev:
Rover 75 är en jävla charmig bil, tycker jag. Billig lyx! Lite gubbig för en första bil, men du lär vara den enda killen i länet som har en. Nackdelen är att Rover inte finns längre, så både reservdelar och lämpliga verkstäder börjar försvinna. Vad jag hört så har den en del BMW-delar, eftersom BMW ägde Rover vid tillfället. Om det stämmer så kan det finnas delar ändå, men de är förmodligen dyra.

Men återigen, om du bara ska cruisa och ha skoj så kan det vara en trevlig bil så länge den går. 2.0-motorn är dock en V6, de låter gött och så men drar onödigt mycket bensin. 1.8 med turbo bör ge ungefär samma körglädje, om du hittar en sådan.

Ett wildcard, definitivt. Kolla efter en fräsch Corolla först, är mitt tips. wink

Använder den bmw delar så är det billigt, håll inte uppe myten om att bmw delar är dyra, det är billigare än det mesta annat... för att inte snacka om volvo som är brutalt dyrt i jämförelse


En kul bil är en golf vr6, om du kan hitta en... kamkedjan ska gärna vara bytt annars så får du göra det själv.

Golf mk4 gti är tråkig för att vara en gti, vilket också bidragit till att andrahandsvärdet är lågt så du kan nog hitta en vettig för små pengar

Volvo x40 t4 är en kul bil, för att vara en volvo .. du borde kunna hitta en vettig i din prisklass

Bmw e36/e46 kan vara svårt att hitta en fin i din prisklass, men det är bilar med trevligt och körglatt chassi. Undvik 318 med m40 motorn, det är en dålig konstruktion som kommer att gå sönder förr eller senare. Undvik även 320, inte för att den är dålig utan för att du får samma förbrukning som i en 325 eller 328/330 men knappt någon prestanda.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2019 · 17 376 Inlägg

Rover 75 är ju en trevlig bil. Fast med de motorer som erbjuds är det V6:an på 2.5 liter som gäller. Resterande maskiner är mycket tröga för den relativt tunga bilen och man får se sig frånåkt av diverse vanligt förekommande bilar i avdelningen "tonårskälkar". Vår Prius är snabbare!

Fast du vinner slaget om brudarna vid korvkiosken. De åker nog hellre Rover än en straffsänkt 940...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2019 · 7 217 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Rover 75 är ju en trevlig bil. Fast med de motorer som erbjuds är det V6:an på 2.5 liter som gäller. Resterande maskiner är mycket tröga för den relativt tunga bilen och man får se sig frånåkt av diverse vanligt förekommande bilar i avdelningen "tonårskälkar". Vår Prius är snabbare!

Fast du vinner slaget om brudarna vid korvkiosken. De åker nog hellre Rover än en straffsänkt 940...

haha just det där om att de hellre åker rover än 940 är jag en aning tveksam till, kanske om rovern har kapade fjädrar och hål i avgasröret, brudarna vid korvmojen gillar märkliga grejer

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang