Straff för olagliga modifikationer

Cargin
25 april 2019 · 6 Inlägg

Tjenare alla, jag är en nybörjare med bilar generellt men kan ändå en del. Jag har funderat på att styla till bilen och undrar vad det är för straff om man åker dit. Då menar jag mest saker som rakt rör eller små tonade lampor (I rätt färger för att det inte ska bli farligt) men jag undrar även vad straffen är om man trimmar bilen på olika sätt.

Någon som har erfarenhet? Har letat runt lite men hittar inget om straffen.

Janneutanb
25 april 2019 · 7 267 Inlägg

Cargin skrev:
Tjenare alla, jag är en nybörjare med bilar generellt men kan ändå en del. Jag har funderat på att styla till bilen och undrar vad det är för straff om man åker dit. Då menar jag mest saker som rakt rör eller små tonade lampor (I rätt färger för att det inte ska bli farligt) men jag undrar även vad straffen är om man trimmar bilen på olika sätt.

Någon som har erfarenhet? Har letat runt lite men hittar inget om straffen.

Vissa saker finns det mindre böter för annars är det oftast ombesiktning eller reg besiktning.

spillolja
25 april 2019 · 4 014 Inlägg

Här finns lite kvällslektyr i form av ordningsbotkataloger:
https://www.aklagare.se/om-oss/dokument … tskatalog/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 april 2019 · 14 006 Inlägg

Cargin skrev:
Tjenare alla, jag är en nybörjare med bilar generellt men kan ändå en del. Jag har funderat på att styla till bilen och undrar vad det är för straff om man åker dit. Då menar jag mest saker som rakt rör eller små tonade lampor (I rätt färger för att det inte ska bli farligt) men jag undrar även vad straffen är om man trimmar bilen på olika sätt.

Någon som har erfarenhet? Har letat runt lite men hittar inget om straffen.

Du kanske ska tala om vilken bil det gäller. Vissa lite äldre kan du göra en del på men helbilsgodkända bilar får du inte ens byta ut en skruv på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargin
25 april 2019 · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

Cargin skrev:
Tjenare alla, jag är en nybörjare med bilar generellt men kan ändå en del. Jag har funderat på att styla till bilen och undrar vad det är för straff om man åker dit. Då menar jag mest saker som rakt rör eller små tonade lampor (I rätt färger för att det inte ska bli farligt) men jag undrar även vad straffen är om man trimmar bilen på olika sätt.

Någon som har erfarenhet? Har letat runt lite men hittar inget om straffen.

Du kanske ska tala om vilken bil det gäller. Vissa lite äldre kan du göra en del på men helbilsgodkända bilar får du inte ens byta ut en skruv på.

/Benny

Har inte valt någon specifik bil eftersom att jag fortfarande övningskör men har kollat mest på vw golfar mellan 01-09

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 april 2019 · 14 006 Inlägg

Cargin skrev:

Vettemannen skrev:

Cargin skrev:
Tjenare alla, jag är en nybörjare med bilar generellt men kan ändå en del. Jag har funderat på att styla till bilen och undrar vad det är för straff om man åker dit. Då menar jag mest saker som rakt rör eller små tonade lampor (I rätt färger för att det inte ska bli farligt) men jag undrar även vad straffen är om man trimmar bilen på olika sätt.

Någon som har erfarenhet? Har letat runt lite men hittar inget om straffen.

Du kanske ska tala om vilken bil det gäller. Vissa lite äldre kan du göra en del på men helbilsgodkända bilar får du inte ens byta ut en skruv på.

/Benny

Har inte valt någon specifik bil eftersom att jag fortfarande övningskör men har kollat mest på vw golfar mellan 01-09

Dom är med största sannolikhet helbilsgodkända. Det är inte säker att det händer nåt men med lite otur kan det nog bli reg-besiktning. Inte för att skrämma upp dig på något vis men man kan ha otur.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargin
25 april 2019 · 6 Inlägg

Vettemannen skrev:

Cargin skrev:

Vettemannen skrev:

Du kanske ska tala om vilken bil det gäller. Vissa lite äldre kan du göra en del på men helbilsgodkända bilar får du inte ens byta ut en skruv på.

/Benny

Har inte valt någon specifik bil eftersom att jag fortfarande övningskör men har kollat mest på vw golfar mellan 01-09

Dom är med största sannolikhet helbilsgodkända. Det är inte säker att det händer nåt men med lite otur kan det nog bli reg-besiktning. Inte för att skrämma upp dig på något vis men man kan ha otur.

/Benny

Jag har ju inte köpt bilen än så om du har några rekommendationer för under 50 tusen så kollar jag gärna på lite olika

viccoA
26 april 2019 · 3 109 Inlägg

Hänger man på lite plast på en helbilsgodkänd vagn händer nog inte så mycket i praktiken.

Undvik uppenbart felaktiga hjulvinklar/sänkningssatser där däcken äts upp på insidan, ligger emot osv,
det gillar inte besiktningen.

Tar man bort avgasreningsfunktioner (katalysator, partikelfilter) kan man dömas till miljöbrott i teorin
men tror inte det sker i praktiken. Upptäcker polisen det vid en flygande så blir nog domen reg besiktning (men det kräver nog en del svartrök för att de ska misstänka något). Kör du in i en miljözon med ickefungerande avgasrening är böterna 1500kr om jag inte missminner mig. Det finns bra racekattar att köpa och särskilt mycket mer än dålig närmiljö vinner man inte på att ta bort partikelfilter, köp en piggare bil från början istället för att skita ner. Köp gärna en snyggare bil från början med, att hänga på massa kjolar och div doftgranar gör varken din bil vackrare eller snabbare.

Senast redigerat av viccoA (26 april 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 april 2019 · 13 669 Inlägg

På en helbils godkänd bil får man byta fjädrar och dämpare däck och fälgar så man får röra bilarna.     Det som händer är ombes eller regbes sen kan man få böter tex för fel färg på lysen osv men  på bilprovningen kommer man undan med mycket   t. Om utan partikelfiltret glider man igenom bes om katen fungerar och motorn är i bra skick.    På automater testar dom inte ens avgas värdet på tex dieselar

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang