Batterispänning låg - Ford S-Max

niska
29 april 2019 · 264 Inlägg

Tack för alla råd. Jag har läst lite olika om Biltemas batterier. En del tycker att det är skräp, andra tycker att de fungerar bra. Jag chansar på Biltema så får vi se.

Gamla batteriet viasr 12,59 V, så ur det perspektivet verkar det vara godkänt. Men jag har ingen laddare och inte heller någonting som belastar batteriet. Jag har dessutom plockat ur det ur bilen nu och installerat Biltema-batteriet istället. Jag tänker att om bilen slutar klaga på låg batterispänning så har jag gjort ett bra byte. I annat fall får jag väl sätta tillbaka det gamla batteriet igen och felsöka vidare. Låter det som en okej strategi?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 april 2019 · 4 917 Inlägg

Vi fick aldrig reda på hur gammalt det gamla batteriet är..
Men är det mer än 6 år så är det väl ingen tvekan-..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
niska
29 april 2019 · 264 Inlägg

_- skrev:
Vi fick aldrig reda på hur gammalt det gamla batteriet är..
Men är det mer än 6 år så är det väl ingen tvekan-..

Tyvärr ser jag inget datum på själva batteriet. Jag har letat igenom gamla kvitton från verkstad, men hittar inget om byte av bilbatteri. Jag misstänker dock att jag inte har fått alla kvitton. Jag har bara ägt bilen knappt två månader.

Fråga: Gamla batteriet är som sagt på 80Ah 700 A. Det nya som jag installerat nu är 75Ah 640A. Klarar jag mig på det eller borde jag exempelvis köpa Varta 74Ah 750A istället?

Sedan undrar jag, kan man/borde jag ta det gamla batteriet till en bensinmack och be dem kolla det med en batteritestare? Antar att man kan hyra en sådan där?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 april 2019 · 4 917 Inlägg

Det beror på hur laddat batteriet är..
Man kan mäta densiteten genom att suga upp syran och därmed bestämma kvalitén. .
Man kanske gör annorlunda idag..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
29 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
De flersta av dagens batterier är täta (har inga öppningsbara förskruvningar vid varje cell) så en batteriladdare och en multimeter är ett måste om man är bilägare...anser jag!
smile
Du bör/måste alltid ladda ett batteri innan du sätter det i bilen för annars har du ingen anning om dess funktionalitet. Att bara sätta det i bilen och tro att bilen ska ladda upp batteriet räcker inte! Speciellt inte på vintern då batterier belastas mer än på vår och sommar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2019 · 17 380 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
De flersta av dagens batterier är täta (har inga öppningsbara förskruvningar vid varje cell) så en batteriladdare och en multimeter är ett måste om man är bilägare...anser jag!
smile
Du bör/måste alltid ladda ett batteri innan du sätter det i bilen för annars har du ingen anning om dess funktionalitet. Att bara sätta det i bilen och tro att bilen ska ladda upp batteriet räcker inte! Speciellt inte på vintern då batterier belastas mer än på vår och sommar.

Visst ska man äga en multimeter. Men dagens bilar laddar på rätt bra så om bilen går igång med det nya batteriet så räcker oftast detta. Upp mot 15,5V är inget konstigt om temperaturen tillåter det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
niska
29 april 2019 · 264 Inlägg

Jag var förbi macken nu och kollade batteriets status med deras batteritestare. Jag fick resultatet

GOOD BATTERY
VOLTS: 12,52
MEASURED: 653A
RATING: 700A
BAT. TYPE: REGULAR

Så om både batteriindikatorn är grön och batteritestaren ger godkänt - då kanske man kan konstatera att jag borde investera i en batterladdare?

Edit: Ja, jag satte nya biltema-batteriet direkt i bilen utan att ladda det först. Så då förstår jag på er att jag gjort fel.

Senast redigerat av niska (29 april 2019)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
29 april 2019 · 264 Inlägg

Jag har satt tillbaka det gamla batteriet i bilen nu. Skall köpa batteriladdare imorgon - förhoppningsvis tar Biltema tillbaka det nya batteriet. Stort tack för hjälpen!

Jag har en ytterligare fråga om batteriladdare. Jag har anslutningsmöjlighet i det gemensamma garaget. Finns det batteriladdare som får plats under motorhuven när den är stängd - så att man kan ladda under natten, utan att någon kan stjäla laddaren?

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
zzr94092
29 april 2019 · 4 378 Inlägg

Finns många modeller  av små laddare,
Inga stora plåtburkar längre!

niska
29 april 2019 · 264 Inlägg

Tack! Jag tittade först på biltema, men nu har jag tittat runt lite mer och jag lutar åt CTEX MXS 5.0.

En sak till jag funderar på är hur jag bäst kopplar in batteriladdaren. I min instruktionsbok visas att negativt ej skall kopplas direkt till polen på batteriet, utan istället till en punkt vid sidan om batteriet. Jag har dock svårt att lokalisera denna punkt. Eller rättare sagt, jag tror jag vet vad som är rätt punkt (markerad med röd pil nedan), men skulle vilja få det bekräftat. Bilen ser inte exakt ut som i manualen. Någon som kan bekräfta? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-ec7c29c8793e145cba7fbd889f52fc98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-bf143a00c788e900b3975be6ccd82b98.jpg

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Christian S
29 april 2019 · 4 815 Inlägg

det lär nog tyvärr inte hjälpa att ladda batteriet.
kan ta mina föräldrars bil som exempel, en Volvo V60 ´16 den larmade titt som tätt för låg batterispänning trots att pappa laddade batteriet emellanåt, några månader senare när det var dags för service så bad han dom att göra ett batteritest för att se hur batteriet är och dom säger att batteriet är bra, trots det så fortsätter bilen att larma för låg batterispänning och stänga av vissa funktioner för at spara på strömmen. man kunde ladda batteriet en hel helg och sedan när man tog bort laddaren så gick det 2-3 dagar så började den att larma för låg batterispänning igen, tillslut så tröttnade dom och köpte ett nytt batteri men innan jag hjälpte dom att byta så testade jag att mäta spänningen när allting är avstängt och då visade den ca 12,6volt och sedan så satte jag på tändningen i läge I för att få igång radion och då gick det inte ens 30sekunder så började den varna för låg batterispänning och när jag mätte spänningen i batteriet så var den nere på ca 11,4volt. efter att jag bytte till ett nytt originalbatteri så har den fungerat som den ska.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Christian S
29 april 2019 · 4 815 Inlägg

niska skrev:
Tack! Jag tittade först på biltema, men nu har jag tittat runt lite mer och jag lutar åt CTEX MXS 5.0.

En sak till jag funderar på är hur jag bäst kopplar in batteriladdaren. I min instruktionsbok visas att negativt ej skall kopplas direkt till polen på batteriet, utan istället till en punkt vid sidan om batteriet. Jag har dock svårt att lokalisera denna punkt. Eller rättare sagt, jag tror jag vet vad som är rätt punkt (markerad med röd pil nedan), men skulle vilja få det bekräftat. Bilen ser inte exakt ut som i manualen. Någon som kan bekräfta? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-ec7c29c8793e145cba7fbd889f52fc98.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-bf143a00c788e900b3975be6ccd82b98.jpg

det är en mycket bra batteriladdare.
vid den röda pilen kan du inte sätta den, det är ju bara ett clips som sitter i plasten big_smile
den ska sitta på ett bra jordat ställe tex i karossen eller på motorn/växellådan.

Senast redigerat av Christian S (29 april 2019)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
niska
29 april 2019 · 264 Inlägg

Christian S skrev:
det är en mycket bra batteriladdare.
vid den röda pilen kan du inte sätta den, det är ju bara ett clips som sitter i plasten big_smile
den ska sitta på ett bra jordat ställe tex i karossen eller på motorn/växellådan.

Ja, jag tror jag är med. Men i instruktionsboken ser det ut att finnas en anslutningsplats där nånstans - men vad kan de syfta på? Men det kanske funkar lika bra att sätta den i karossen istället?

Det är svårt att veta på förhand om det är fel på batteriet eller ej i just detta fall. Nu visar ju både indikatorn och batteritestet att batteriet är bra. Men en batteriladdare lär jag behöva i vilket fall, så jag testar den vägen först så får vi se. Jag åker många korta resor och har aldrig använt batteriladdare förut - så detta konstaterande kan ju tala för att det är laddning som behövs.

Senast redigerat av niska (29 april 2019)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
jaka54
29 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Låt dig inte "luras" av vad som står i vissa instruktionsböcker! Varför det står att man inte ska koppla minuspolen direkt mot batteriet när du redan kopplat laddaren mot pluspolen beror på att man då kan få en gnista vilket kan få gasen i batteriet explodera, om batteriet läcker vill säga !  Hur ofta tror du detta inträffat?  Ska man lyckas med det så måste batteriet sitta inneslutet på något vis så inte luft kan komma in och ventilera ut eventuella gaser och batteriet måste läcka. Inte så vanligt!  -Så ta allt med en nypa salt! Tillverkarna skriver så för att gardera sig.! Du kan naturligtvis koppla laddkontakterna direkt till plus resp minuspol på batteriet.
Pilen du ritat visar bara ett fäste för en plastkåpa.
Alla moderna laddare är så små att de med lätthet får plats under motorhuven...men där ska ska den bara sitta under tiden du laddar ,vilket tar ca 12-16 timmar.

Senast redigerat av jaka54 (29 april 2019)

niska
30 april 2019 · 264 Inlägg

Tack för svar. I detta fall går det inte att koppla direkt mot minuspolen då den inte är nåbar utan att demontera batteriet och nån luftventil som sitter ivägen. Så jag gissar att instruktionsboken har delvis rätt iaf. Men det är klurigt att se vilken punkt jag skall koppla mot...

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
mb_pucken
30 april 2019 · 5 083 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låt dig inte "luras" av vad som står i vissa instruktionsböcker! Varför det står att man inte ska koppla minuspolen direkt mot batteriet när du redan kopplat laddaren mot pluspolen beror på att man då kan få en gnista vilket kan få gasen i batteriet explodera, om batteriet läcker vill säga !  Hur ofta tror du detta inträffat?  Ska man lyckas med det så måste batteriet sitta inneslutet på något vis så inte luft kan komma in och ventilera ut eventuella gaser och batteriet måste läcka. Inte så vanligt!  -Så ta allt med en nypa salt! Tillverkarna skriver så för att gardera sig.! Du kan naturligtvis koppla laddkontakterna direkt till plus resp minuspol på batteriet.
Pilen du ritat visar bara ett fäste för en plastkåpa.
Alla moderna laddare är så små att de med lätthet får plats under motorhuven...men där ska ska den bara sitta under tiden du laddar ,vilket tar ca 12-16 timmar.

Många nya bilar har en amperemätare inbyggd i klämman eller på kabeln till minuspolen som mäter strömmen som går in och ut i batteriet, denna luras då om man ansluter laddaren direkt på batteriet. Det kan vara därför som instruktionsboken rekommenderar att jorda laddaren på annan plats än minuspolen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xXSammy
30 april 2019 · 6 566 Inlägg

Du får väl flytta på grejerna om du inte ser.. smile

https://i.imgur.com/NY2RULm.png

Senast redigerat av xXSammy (30 april 2019)

De/Dem
niska
30 april 2019 · 264 Inlägg

xXSammy skrev:
Du får väl flytta på grejerna om du inte ser.. smile

Tack! Jag hittade rätt plats nu.

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
6 maj 2019 · 264 Inlägg

Christian S skrev:
det lär nog tyvärr inte hjälpa att ladda batteriet.
kan ta mina föräldrars bil som exempel, en Volvo V60 ´16 den larmade titt som tätt för låg batterispänning trots att pappa laddade batteriet emellanåt, några månader senare när det var dags för service så bad han dom att göra ett batteritest för att se hur batteriet är och dom säger att batteriet är bra, trots det så fortsätter bilen att larma för låg batterispänning och stänga av vissa funktioner för at spara på strömmen. man kunde ladda batteriet en hel helg och sedan när man tog bort laddaren så gick det 2-3 dagar så började den att larma för låg batterispänning igen, tillslut så tröttnade dom och köpte ett nytt batteri men innan jag hjälpte dom att byta så testade jag att mäta spänningen när allting är avstängt och då visade den ca 12,6volt och sedan så satte jag på tändningen i läge I för att få igång radion och då gick det inte ens 30sekunder så började den varna för låg batterispänning och när jag mätte spänningen i batteriet så var den nere på ca 11,4volt. efter att jag bytte till ett nytt originalbatteri så har den fungerat som den ska.

Det är nog tyvärr samma i mitt fall. Laddade på batteriet för några dagar sedan - då visade batteriladdaren rött och 12,7V. Efter laddningen visade det fulladdat grönt och 13,6V. Men igår klagade bilen på låg batterispänning igen. Satte den på laddning igen och då visade den rött och 12,9. Till saken hör att jag inte kört så mycket alls med bilen de senaste dagarna. Så antingen har jag en batteritjuv eller så är det batteriet som behöver bytas ut trots allt.

Om jag inte använder bilen på ett dygn och kollar med multimeter före och efter - och får samma Volt-mätresultat vid båda mättillfällena, då kan man väl utesluta batteritjuv?

Senast redigerat av niska (6 maj 2019)

Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang