niska
6 maj 2019
· 264 Inlägg
Christian S skrev:
det lär nog tyvärr inte hjälpa att ladda batteriet.
kan ta mina föräldrars bil som exempel, en Volvo V60 ´16 den larmade titt som tätt för låg batterispänning trots att pappa laddade batteriet emellanåt, några månader senare när det var dags för service så bad han dom att göra ett batteritest för att se hur batteriet är och dom säger att batteriet är bra, trots det så fortsätter bilen att larma för låg batterispänning och stänga av vissa funktioner för at spara på strömmen. man kunde ladda batteriet en hel helg och sedan när man tog bort laddaren så gick det 2-3 dagar så började den att larma för låg batterispänning igen, tillslut så tröttnade dom och köpte ett nytt batteri men innan jag hjälpte dom att byta så testade jag att mäta spänningen när allting är avstängt och då visade den ca 12,6volt och sedan så satte jag på tändningen i läge I för att få igång radion och då gick det inte ens 30sekunder så började den varna för låg batterispänning och när jag mätte spänningen i batteriet så var den nere på ca 11,4volt. efter att jag bytte till ett nytt originalbatteri så har den fungerat som den ska.
Det är nog tyvärr samma i mitt fall. Laddade på batteriet för några dagar sedan - då visade batteriladdaren rött och 12,7V. Efter laddningen visade det fulladdat grönt och 13,6V. Men igår klagade bilen på låg batterispänning igen. Satte den på laddning igen och då visade den rött och 12,9. Till saken hör att jag inte kört så mycket alls med bilen de senaste dagarna. Så antingen har jag en batteritjuv eller så är det batteriet som behöver bytas ut trots allt.
Om jag inte använder bilen på ett dygn och kollar med multimeter före och efter - och får samma Volt-mätresultat vid båda mättillfällena, då kan man väl utesluta batteritjuv?
Senast redigerat av niska (6 maj 2019)
Nu: Kia Picanto 2017
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005