Bromsledning gick av

SvarreE
30 april 2019 · 239 Inlägg

Jag tänker du är precis så grön som du skrev i ditt första inlägg så detta är mitt råd.

Du behöver ta av delen som sitter på slangen, som för övrigt kallas för en nippel (hona i detta fallet)
Oklart om röret gått av by it self eller om du försökt demontera det? har det gått av självt så är det mer än läge att kolla övriga bromsrör samtidigt. Det kan också sitta mer fast än man kan tro, isf är värme din vän men bränn inte hål på slangen.

Åk till mekonomen eller liknande, skaffa rör och de kan oftast hjälpa dig att kona dem (det är alltså att man gör en liten fläns i ändan på röret för att det ska hålla tätt mot anslutningen med hjälp av nippeln), får du för dig att göra det själv så vet alla som någonsin har provat att nippeln ska vara på röret innan man konat båda ändar... den ska gärna vara åt rätt håll också.
Kan du få loss det gamla röret utan att böja skiten ur det så ta med det och de kan säkert böja det åt dig också.
Ska du böja själv så motstå frestelsen att böja med händerna det kommer sluta i att du får skaffa ett nytt rör. Du behöver rörbockningsverktyg.
Butiken kommer hjälpa dig med vilken typ av rör du ska ha, koppar, rostfritt eller nickel-koppar är väl vanligast, (jag kör alltid med det sistnämnda och biltemas funkar helt okej men då får man kona och böja själv)

Rengör anslutningarna, gärna innan du demonterar det gamla röret så du inte får in skit.
Sedan ska det nya röret passa, dra inte åt för kung och fosterland utan lagom. svårt att säga hur hårt det är, finns säkert någon nitisk som har ett speciellt tryck men jag kör med dra det fast och så ett extra litet tryck.

torsen
30 april 2019 · 7 234 Inlägg

SvarreE skrev:
får du för dig att göra det själv så vet alla som någonsin har provat att nippeln ska vara på röret innan man konat båda ändar... den ska gärna vara åt rätt håll också.
.


Gäller BÅDA nipplarna hehehe.
Man är inte ensam om att ha...……….

jaka54
30 april 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Mekonomen fixade/konade  tidigare bromsrör direkt i butik åt mig ,men det var för några år sedan.
Du måste antagligen byta bromsslangen också ,det är anslutningen till den som du ser sticka fram ur fästet i karossen. -För det ser ut att vara regält med rost. Så för att få bort alltsammans bör du skaffa en speciell bromsnippelnyckel (öppen framtill och kraftigare än vanliga nycklar) samt rostolja samt gasolbrännare, för att tro att du kan skruva loss grejerna/slangen när det ser ut så där går nog inte.

Lockwood
1 maj 2019 · 394 Inlägg

Biltema har färdigkonade bromsrör i flera varianter o mängder med längder för småpengar. De är inte bockade, men då det är mjuka "koppar-rör" så är det enkelt, billiga är de oxå. Längden är inte såååå noga, eller rättare sagt om originalrörets längd är säg 300mm så är det faktiskt en fördel om det nya röret är något längre säg 330-350mm. Ett kortare rör blir svårare att få dit som tänkt.

spillolja
1 maj 2019 · 4 020 Inlägg

jag brukar bocka det nya  röret med den gamla som mall, är bromsröret lite längre än det gamla så är det besvärande för mig  sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lockwood
1 maj 2019 · 394 Inlägg

Men ännu mer besvärande om det är kortare än original. Originallängderna kan vara vilka som helst, tex 276 mm, då de "generiska" rören ofta finns i mer "jämna" längder så väljer man den längd som är närmast längre om inte exakt längd kan väljas. Alternativet är att köpa original från tillverkaren, de gånger jag gjort detta så har rören inte varit bockade men haft rätt längd. Att bocka hårda "nickelrör" är knepigare än mjuka koppar dito

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang