Audi a6, får inget ljud till bas

L1nkizz
28 april 2019 · 4 Inlägg

Hej, har nyligen köpt en ny bil. Audi a6 2014 4th gen

Det jag använder mig utav är följande
•GAS PRO 1000.1
•Rockford Bas
•GAS Kabel Kit
•GAS Hög till lågnivå omvandlare

Igår började jag koppla in baslådan i den. Har original sub i bakluckan som jag tjuvade ström ifrån, drog plusen direkt från batteriet med en säkring som man ska göra. Minus tog jag brevid batteriet i karossen. Remoten tjuvade jag ström från bakljuset. Nu när jag startar tändningen/bilen så hoppar steget igång. Men får inte ut något ljud alls till baslådan. Någon som vet felet?

Det här är original sub.
https://imgur.com/gallery/yVfCLD3

Den här kontakten med två kablar kopplade jag in omvandlaren på.
https://imgur.com/gallery/GKaK8XP

Men som sagt, får igång steget o allt så de lyser o hör lite brus ifrån basen men inget ljud alls. Använde mig av kabel tjuv för att koppla, org sub fungerar klockrent fortfarande men inget ut till basen.

Så är här nu för att förhoppnings vis få något bra råd/tips på hur jag ska gå tillväga innan jag bränner up bilen haha!

Tack i förhand //Linus

Senast redigerat av L1nkizz (28 april 2019)

montoren_jonkoping
28 april 2019 · 24 Inlägg

Hej!

Hur har du kopplat omvandlaren? Det är viktigt att när kan kopplar dessa att man får rätt med plus och minus med höger och vänster kanal. Skulle den ena vara vänd i förhållande till den andra så kommer frekvenserna att ta ut varandra och då blir det tyst.

Jag rekommenderar också starkt att du dels kopplar ur original-subben helt då det kommer krocka i frekvenserna med din nya baslåda, samt att du inte använder strömtjuvar då dessa inte är helt tillförlitliga. Bäst är att löda, och kan man inte det så använd kabelskor.

Hur är omvandlaren samt slutsteget inställt?

L1nkizz
28 april 2019 · 4 Inlägg

montoren_jonkoping skrev:
Hej!

Hur har du kopplat omvandlaren? Det är viktigt att när kan kopplar dessa att man får rätt med plus och minus med höger och vänster kanal. Skulle den ena vara vänd i förhållande till den andra så kommer frekvenserna att ta ut varandra och då blir det tyst.

Jag rekommenderar också starkt att du dels kopplar ur original-subben helt då det kommer krocka i frekvenserna med din nya baslåda, samt att du inte använder strömtjuvar då dessa inte är helt tillförlitliga. Bäst är att löda, och kan man inte det så använd kabelskor.

Hur är omvandlaren samt slutsteget inställt?

Har provat med o flytta både minus och plus till dem andra kablarna (bytte plats på dem) utan org sub kontakten i och det händer ingenting.

Men det ska väll inte ha någon betydelse om jag kopplar plus på minus då jag bara kan flytta plats på lågnivå kablarna sedan för att få rätt?

Senast redigerat av L1nkizz (28 april 2019)

montoren_jonkoping
28 april 2019 · 24 Inlägg

L1nkizz skrev:

montoren_jonkoping skrev:
Hej!

Hur har du kopplat omvandlaren? Det är viktigt att när kan kopplar dessa att man får rätt med plus och minus med höger och vänster kanal. Skulle den ena vara vänd i förhållande till den andra så kommer frekvenserna att ta ut varandra och då blir det tyst.

Jag rekommenderar också starkt att du dels kopplar ur original-subben helt då det kommer krocka i frekvenserna med din nya baslåda, samt att du inte använder strömtjuvar då dessa inte är helt tillförlitliga. Bäst är att löda, och kan man inte det så använd kabelskor.

Hur är omvandlaren samt slutsteget inställt?

Har provat med o flytta både minus och plus till dem andra kablarna (bytte plats på dem) utan org sub kontakten i och det händer ingenting.

Men det ska väll inte ha någon betydelse om jag kopplar plus på minus då jag bara kan flytta plats på lågnivå kablarna sedan för att få rätt?

Det spelar väldigt stor roll då du när du gör så bara byter plats mellan höger o vänster. Frekvenserna kommer fortfarande att ta ut varandra om det på ena paret av högnivåingången på omvandlaren är vänt.

Alltså, jag menar inte hur du kopplar in plus och minus på original-subbens kabel. Jag pratar om att omvandlaren har en höger o en vänster ingång. Dessa måste vara i samma fas, annars kommer det inte låta något alls. Men sen är det som du säger, det spelar ingen roll i vilken ordning man kopplar det på subbens kabel, det ska fungera ändå. Men man vill ju ändå såklart ha det rätt där också.

Vad exakt är det för omvandlare?

Jag hade kopplat så att jag tvinnat ihop vänster o höger plus samt vänster o höger minus och sedan kopplat dessa till original-subbens kabel. Oftast har dessa kablar ett sträck för att indikera, då ska du alltså tvinna ihop båda kablarna med sträck och de andra utan sträck. Då får du rätt fas, och det går också bra eftersom du inte har höger-vänster signal i subben utan endast mono.

Senast redigerat av montoren_jonkoping (28 april 2019)

L1nkizz
28 april 2019 · 4 Inlägg

montoren_jonkoping skrev:

L1nkizz skrev:

montoren_jonkoping skrev:
Hej!

Hur har du kopplat omvandlaren? Det är viktigt att när kan kopplar dessa att man får rätt med plus och minus med höger och vänster kanal. Skulle den ena vara vänd i förhållande till den andra så kommer frekvenserna att ta ut varandra och då blir det tyst.

Jag rekommenderar också starkt att du dels kopplar ur original-subben helt då det kommer krocka i frekvenserna med din nya baslåda, samt att du inte använder strömtjuvar då dessa inte är helt tillförlitliga. Bäst är att löda, och kan man inte det så använd kabelskor.

Hur är omvandlaren samt slutsteget inställt?

Har provat med o flytta både minus och plus till dem andra kablarna (bytte plats på dem) utan org sub kontakten i och det händer ingenting.

Men det ska väll inte ha någon betydelse om jag kopplar plus på minus då jag bara kan flytta plats på lågnivå kablarna sedan för att få rätt?

Det spelar väldigt stor roll då du när du gör så bara byter plats mellan höger o vänster. Frekvenserna kommer fortfarande att ta ut varandra om det på ena paret av högnivåingången på omvandlaren är vänt.

Alltså, jag menar inte hur du kopplar in plus och minus på original-subbens kabel. Jag pratar om att omvandlaren har en höger o en vänster ingång. Dessa måste vara i samma fas, annars kommer det inte låta något alls. Men sen är det som du säger, det spelar ingen roll i vilken ordning man kopplar det på subbens kabel, det ska fungera ändå. Men man vill ju ändå såklart ha det rätt där också.

Vad exakt är det för omvandlare?

Jag hade kopplat så att jag tvinnat ihop vänster o höger plus samt vänster o höger minus och sedan kopplat dessa till original-subbens kabel. Oftast har dessa kablar ett sträck för att indikera, då ska du alltså tvinna ihop båda kablarna med sträck och de andra utan sträck. Då får du rätt fas, och det går också bra eftersom du inte har höger-vänster signal i subben utan endast mono.

Har en GAS omvandlare exakt den här
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-hilo … dlare.html

Har gjort exakt så som du skrev nu, och tvinst ihop båda plus och båda minus. O sen satt minus på ena kabeln och plus på den andra, osäker just nu vilka jag kopplat minus o plus på men provat o flytta båda kablarna till omvandlaren utan något resultat. 🤔

Bassiehof
28 april 2019 · 1 777 Inlägg

Du får fixa länk till bilderna i det första inlägget. Antagligen är nåt felkopplat.

Senast redigerat av Bassiehof (28 april 2019)

Bassiehof
28 april 2019 · 1 777 Inlägg

Hur många ampere har säkringen på originalsubben? Jag antar att du menar slutsteget då?

L1nkizz
29 april 2019 · 4 Inlägg

Problemet är löst. Tog bort omvandlaren och kopplade rakt på med lågnivån så funkade det prima!

montoren_jonkoping
29 april 2019 · 24 Inlägg

L1nkizz skrev:
Problemet är löst. Tog bort omvandlaren och kopplade rakt på med lågnivån så funkade det prima!

Inte att rekommendera, du kan ha sönder grejerna när du kopplar så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang