Byta Spridare??

jaka54
28 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
När bör man byta spridare? Hur länge håller de?
Min Audi 100 2,0E har gått 37000mil och jag undrar om eller när man bör byta spridare?

caromania Forummoderator
28 april 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När bör man byta spridare? Hur länge håller de?
Min Audi 100 2,0E har gått 37000mil och jag undrar om eller när man bör byta spridare?

Kanske få dem ultraljudstvättade?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
29 april 2019 · 5 809 Inlägg

Man kan ju plocka ut spridarna tillsammans med bränslebryggan, sätta på pumpen så man får tryck och lägga ström på spridarna för att de skall öppna. Då ser man hur sprutbilden ser ut, om det är fyra likadana eller om någon sprutar dåligt eller droppar. Men generellt skulle jag inte göra någonting så länge grejerna fungerar. Men man kan ju lägga undan utbytesgrejer redan nu om man skulle råka komma över det, så finns det den dagen det behövs.

lekman
29 april 2019 · 148 Inlägg

Jaka
Du har väl en K-jetvariant? Spridarna kan ge dåliga sprutbilder och de kan börja läcka så att systemet tappar tryck när den står avstängd vilket gör att den blir seg att starta, speciellt när den är varm.
Har du aldrig problem med startsvårigheter så kan du ändå testa med att överdosera en effektiv rengörings/smörjningstillsats, typ RedLine SI1. Har det ingen specifik effekt så funkar sannolikt dina spridare bra. Trötta spridare brukar fungera väldigt mycket bättre med tillsatsen i tanken (man kan oxå köra med blyersättningmedel, men riskerar nog katalysatorn då)
Det finns de som påstår att K-jetspridare behöver bytas efter viss tid och andra som påstår att de håller hur länge som helst. Jag satsar på att de funkar bra så länge de hålls rena från skräp, ingen korrosion i systemet, mm

jaka54
29 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det finns två skäl till varför jag frågar. Det ena skälet är att min bil (Audi 100 Avant 2,0 E  ,-89:a , Femcylindrig , RT-motor) har börjar "rycka" , gå på bara 4cyl vid start... vissa gånger men inte alltid. Detta började för ca 4-5 månader sedan.

Det andra skälet är min brors Audi 100 Avant Turbo -91:a (MC 2 motorn) som stundtals, nu senast i går inte gick att starta varm förrän efter ca 3 timmar.
Det konstiga är att man  kan köra bilen på startmotorn och då få igång motorn men att bara stå still och på normalt sätt starta, så vägrar motorn att starta.

zzr94092
29 april 2019 · 4 378 Inlägg

Oringarna runt spridarna torkar o spricker,,Hade en 230E med läckande spridare,oringarna var som bakelit.
Har för mig att spridarna inte var så dyra,köpte i Sverige på Bosch.men är tio år sedan,

jaka54
29 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag bytte O-ringarna till spridarna för ca 20 år sedan då de var stenhårda och läckte in luft.
Har hittat Bosch-spridare på eBay , 5st för ca 2000kr. Från Litauen. Får nog bli sådana! En fråga: Har hört att gamla spridare kan "fixas till". Stämmer det? Hur gör man då i så fall??

Så till Brorsans bil igen. Kan någon komma med tips vore vi tacksamma.
Hans 91: a Turbo vägrar alltså att starta. Speciellt svårt (omöjligt) är det när den har körts varm och sedan stängts av. I söndags (27/4 ) tog det över tre timmar med huven öppen innan motorn gick att starta.
Vi vet att felet består i att motorn inte får soppa, men varför får den inte det?? Vad är det som gör att inte bränsle kommer in i förbränningsrummen. Vi har svårt att tänka oss att det skulle vara fel på alla fem spridarna.
Vi har bytt ...Strift. Ny bränslepump (Bosch). Fördelarlock och rotor. Ny Hall-givare. Olja och filter och vi har konstaterat att det är gnista på alla stift men stiften är helt torra efter att man kört på startmotorn. Bränslerälet fungerar (vi har testat flera) alla tre "kontakttungorna" på relät slår till när man vrider om tändningsnyckeln samt vi har kollat bränsletrycket (6 bar) fram till bränslefiltret och bytt densamma.
Tändlägesgivare och varvtalsgivare har vi bytt, fick förresten en av dig Lekman för några år sedan .
Har som sagt svårt att tro att spridarna skulle vara boven i dramat...men vem vet!

Senast redigerat av jaka54 (29 april 2019)

caromania Forummoderator
29 april 2019 · 9 296 Inlägg

Jag skulle fortfarande satsa på att ultraljudstvätta och renovera spridarna. Blir något billigare och jag tror att grejerna var bättre förr, dvs dina gamla spridare kommer hålla bättre i längden än nya.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
lekman
30 april 2019 · 148 Inlägg

På din brorsas bil verkar det vara nåt inre läckage som gör att den tappar systemtryck när den står avstängd. Jag hade exakt samma symptom men för mej räckte det med att byta pumpen. Jag tom monterade in en tryckknapp så att jag kunde tvångsköra kallstartsventilen, för att komma iväg från ICA på vägen hem...
Kan ni ha monterat en pump med samma fel, paj backventil?

På din bil är det väl en spridare som står o läcker efter den stängts av o då blir den seg att gå igång på den cylindern. Testa med spridarrengöring som ett första tycker jag

jaka54
30 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag har testat med spridarrengöring men inte märkt någon skillnad. Motorn liksom ruskar på sig ibland och det tyder jag på att någon cylinder  konstrar!

caromania Forummoderator
30 april 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En fråga: Har hört att gamla spridare kan "fixas till". Stämmer det? Hur gör man då i så fall??

caromania skrev:
Jag skulle fortfarande satsa på att ultraljudstvätta och renovera spridarna. Blir något billigare och jag tror att grejerna var bättre förr, dvs dina gamla spridare kommer hålla bättre i längden än nya.

jaka54 skrev:
Hej!
Jag har testat med spridarrengöring men inte märkt någon skillnad. Motorn liksom ruskar på sig ibland och det tyder jag på att någon cylinder  konstrar!

Ultraljudstvätta är alltså inte samma sak som spridarrengöring. Om det inte framgått.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
30 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jo den skillnaden vet jag. Frågan är bara om det hjälper att ultraljudstvätta? Har i och för sig en ultraljudstvätt hemma så det kanske kan hjälpa att bara tvätta de jag har?!
Men hur funkar spridarna i min gamla Audi 100 -89:a, de har ju ingen elanslutning? Moderna bilars spridare har väl en kolv/plunger innuti , styrd av 12v spänning, som pumpar eller åtminstone reglerar bränslet in i cylindrarna. På min Audi 100 vad är det där ...är spridarna där bara en slags grej /tomt rör som finfördelar bränslet ???
För själva bränsletrycket skapas ju av bränslepumpen (ca 6bar)!?

Senast redigerat av jaka54 (30 april 2019)

lekman
2 maj 2019 · 148 Inlägg

K-jetspridaren är en mekanisk historia som egentligen är betydligt mer avancerade än de moderna spridarna. De ska finfördela bränslet samtidigt som flödet igenom dem verkligen varieras (styrt av kolven i mängdhuvudet). De moderna spridarna har magnetventil och reglerar flödet med öppettiden relativt tiden det är stängt, en betydligt enklare lösning, kan man tycka. K-jeten har nån vibrerande kägla i spridarnosen som är med där o skapar den fina sprutbilden, när allt är som det ska.
Tycker att du kan kolla om det finns firmor som anser att de fixar K-jetspridare med hjälp av ultraljud och inte bara kan fixa de modernare spridarna med u-ljud.
Personligen tycker jag att att använda överdoserat RedLine SI1i bilen är bästa sättet att göra rent en K-jetspridare. Men jag kan ha fel där

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang