Tillbud som kunnat sluta i tragedi.

torsen
1 maj 2019 · 7 230 Inlägg

Läste i massmedia om bil som "fastnat" = fått motorstopp på järnvägsspår, och som kördes på av tåg.
Som tur var hade alla lämnat bilen i fråga.
För många år sedan råkade jag passera Norrköping, på den tiden E4 gick rakt genom staden och korsades av spårvagnarna.
Ett äldre par fastnade mellan stoppljusen - det fanns inga bommar - och så vettskrämda ut.
Jag rusade ut ur min bil och lade i ettan och körde bilen med hjälp av startmotorn parets bil  i säkerhet från spåren.
Lärs denna kunskap ut hos körskolorna?
Går tyvärr inte att tillämpa på automatväxlade bilar.

Xebers76
1 maj 2019 · 2 264 Inlägg

När jag tog körkort 2012 nämndes inget om denna teknik tyvärr. Och ja dem flesta bilar är ju automat idag, lite synd.

Vissa bilar idag (manuell) tillåter inte aktivering av startmotorn när kopplingen ej är nedtryckt.

Har själv flyttat bilar med den tekniken du nämner, har dock aldrig fastnat på räls som tur är!

Senast redigerat av Xebers76 (1 maj 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2019 · 14 039 Inlägg

En liten fråga: Hur går det till att fastna på ett järnvägsspår när man korsar detta?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Snurriis
1 maj 2019 · 761 Inlägg

Vettemannen skrev:
En liten fråga: Hur går det till att fastna på ett järnvägsspår när man korsar detta?

/Benny

Bilen dör å kan inte ta sig där ifrån. Har hänt mig en gång att bilen dött när jag åkt över ett obevakat spår övergång men gjorde som torsen skrev att köra med startmotorn tills jag var i säkerhet.

Läste för en stund sen att en lastbilstransport fastnade vid en övergång i Norrtälje med en lyxbåt på släpet som fastnat i ström ledningen.

Utmarks-Loke
1 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Idag har väl de flesta, om inte alla, bilar start/stopp funktion? Då hjälper det inte att bilen är manuell för att man skall kunna köra på startmotorn, det går inte ändå.

torsen
1 maj 2019 · 7 230 Inlägg

Xebers76 skrev:
När jag tog körkort 2012 nämndes inget om denna teknik tyvärr. Och ja dem flesta bilar är ju automat idag, lite synd.

Vissa bilar idag (manuell) tillåter inte aktivering av startmotorn när kopplingen ej är nedtryckt.

Har själv flyttat bilar med den tekniken du nämner, har dock aldrig fastnat på räls som tur är!


Tyvärr sant!

torsen
1 maj 2019 · 7 230 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Idag har väl de flesta, om inte alla, bilar start/stopp funktion? Då hjälper det inte att bilen är manuell för att man skall kunna köra på startmotorn, det går inte ändå.


Också tyvärr sant.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj 2019 · 13 729 Inlägg

Ett bevis till att nya bilar är skräp..  Men. Det går ju oftast att putta undan dom mesta bilarna. Oavsätt men folk är väll för lata att gå ut och hjälpa till

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
1 maj 2019 · 6 568 Inlägg

Hur ofta går en bil sönder vid järnvägskorsnings jämnt emot olyckor när någon ska starta bilen?

De/Dem
Skogsnissen
1 maj 2019 · 62 Inlägg

Growe skrev:
Ett bevis till att nya bilar är skräp..  Men. Det går ju oftast att putta undan dom mesta bilarna. Oavsätt men folk är väll för lata att gå ut och hjälpa till

Ja, framtiden ser ju inte speciellt ljus ut... Folket nuförtiden hade ju snarare filmat händelsen och lagt upp på sociala medier.

Tog körkortet 2016, då fokuserade man nästan enbart på att köra miljövänligt än man tänkte på säkerheten. hmm

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
Lasse62
1 maj 2019 · 292 Inlägg

Snurriis skrev:

Vettemannen skrev:
En liten fråga: Hur går det till att fastna på ett järnvägsspår när man korsar detta?

/Benny

Bilen dör å kan inte ta sig där ifrån. Har hänt mig en gång att bilen dött när jag åkt över ett obevakat spår övergång men gjorde som torsen skrev att köra med startmotorn tills jag var i säkerhet.

Läste för en stund sen att en lastbilstransport fastnade vid en övergång i Norrtälje med en lyxbåt på släpet som fastnat i ström ledningen.

Järnvägen i Norrtälje lades ner på - 60 talet
Och var inte elektrifierad 😁

P-H-G Utbildad proffsamatör
2 maj 2019 · 782 Inlägg

2003 när jag tog körkort så lärdes det ut. Stod klart och tydligt att man med hjälp av ettans växel och startmotorn skulle köra bilen i säkerhet.

Snurriis
3 maj 2019 · 761 Inlägg

Lasse62 skrev:

Snurriis skrev:

Vettemannen skrev:
En liten fråga: Hur går det till att fastna på ett järnvägsspår när man korsar detta?

/Benny

Bilen dör å kan inte ta sig där ifrån. Har hänt mig en gång att bilen dött när jag åkt över ett obevakat spår övergång men gjorde som torsen skrev att köra med startmotorn tills jag var i säkerhet.

Läste för en stund sen att en lastbilstransport fastnade vid en övergång i Norrtälje med en lyxbåt på släpet som fastnat i ström ledningen.

Järnvägen i Norrtälje lades ner på - 60 talet
Och var inte elektrifierad 😁

Menade Åkersberga!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang